عربستان سعودی احتمالا به منظور بالابردن ارزش غول نفتی آرامکو در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت و کمک به تامین مالی برنامه‌های اصلاحات اقتصادی داخلی قیمت نفت ۸۰ دلاری را هدف گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل ازبلومبرگ،اگرچه مقامات سعودی در صحبت‌هایی که طی یک ماه گذشته داشتند مراقب بودند به هدف قیمت مشخصی اشاره نکنند، اما به گفته مقامات آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نتیجه‌ای که می‌توان از اظهارات آنها گرفت این است که ریاض قیمت ۸۰ دلار را هدف گرفته است.

گزارش ها حاکی است که قیمت نفت هم اکنون روند افزایشی داشته،به طوری که قیمت نفت برنت با 2.3 درصد افزایش به 72.21 سنت در هر بشکه رسیده است.

محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در مصاحبه ای که هفته گذشته با مجله تایم داشت گفته بود که این کشور انتظار دارد که قیمت نفت بالا برود.او گفت که  ما معتقدیم که قیمت نفت تا سال 2019 روند صعودی خواهد داشت به همین دلیل زمان خوبی برای اصلاحات اقتصادی انتخاب کرده ایم.

 خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی همچنین در سخنرانی های مکرری که در چند وقت اخیر داشته ،گفته است که  اوپک به عنوان بزرگترین کارتل نفتی باید تلاش خود را برای کاهش ذخایر نفت خام درجهان بکار ببرد تا تقاضای بازار از سوی کشورهای صنعتی همانند 5 سال گذشته شود.

او ماه گذشته در مصاحیه ای که در نیویورک انجام داد  گفته بود که قیمت 70 دلاری هر بشکه نفت برای تحریک سرمایه گذاری دراین صنعت کافی نیست و باید قیمت ها به پیش از سال 2014 برگردد.

او گفته بود که  سیگنال های افزایش قیمت از سوی بازار دریافت می شود،اما هنوز کافی نیست و باید قیمت ها هدفمند بالا برود.

تمایل ریاض برای قیمت های بالاتر از سیاست های داخلی این کشور نشات می گیرد.اگرجه کسری بودجه عربستان سعودی در یکسال اخیر کاهش یافته است اما محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در همین مدت برنامه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده که هزینه اجرای آنها بالاست.به همین دلیل پادشاه جوان عربستان سعودی نیاز دارد که قیمت نفت بالاتر برود،ضمن اینکه هزینه های نظامی این کشور در جنگ با یمن هم باید به هزینه های این کشور اضافه کرد.

در حالی که نشانه هایی از افزایش قیمت نفت به 80 دلار در هر بشکه وجود دارد،اما این نشانه ها چندان روشن نیست و تحولات فعلی جهانی بازار نفت را ممکن است به این نرخ برساند.از سویی ریاض به کاهش تولید نفت ونزوئلا به دنبال تحریم های احتمالی  این کشور از سوی ایالات متحده آمریکا و البته ایران کمک خواهد کرد و این موضوع سبب می شود تا رشد نفت شیل آمریکا بیشتر شود.

گفته می شود استراتژی عربستان سعودی با اوپک هماهنگ نشده است و این امر می تواند موجب افزایش تولید نفت ایالات متحده شود که در حال حاضر رکورد تولید 10 میلیون بشکه در روز را شکسته است.

در حال حاضر قیمت نفت در کانلا 70 دلاری به ازای هر بشکه قرار دارد.قیمت های پایین ادامه تولید نفت را از مناطق صخره ای و شنی گران و پرهزینه خواهد کرد.

از سویی نفت 70 دلاری سبب شده تا تعداد دکل های نفتی ایالات متحده در هفته گذشته به 808 دکل برسد که نسبت به سال گذشته رشد 20 درصدی داشته است.

تا به امروز،ریاض حمایت های عمومی خود را برای ادامه کاهش نفت کشورهای عضو اوپک اعلام کرده است،اما به صورت خصوصی با آمریکا با  کمک به تولید نفت این کشور همراهی کرده است و نگرانی ها به طور فزآینده ای برای افزایش تولید نفت این کشور به جای تولید نفت ونزوئلا و ایران  افزایش یافته است.

برای پادشاهی عربستان،مهمترین مساله حمایت روسیه از طرح کاهش تولید نفت است.تاکنون مسکو در این رابطه با ریاض همراهی کرده است.

الکساندر نوآک وزیر نفت روسیه چندی پیش گفته بود که اتحاد بین روسیه و کارتل اوپک جهت افزایش قیمت نفت،به صورت نامحدود ادامه می یابد.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =