مشروح سخنرانی ظریف در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اکو

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اکو ، در تاجیکستان گفت : رفاه مردم منطقه هدف اصلی همه برنامه ها و فعالیت های اکو است و باید روی آن تمرکز کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در حضور وزیران و معاونان امور خارجه 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو- در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ، اظهار داشت : هدف ما ایجاد یک منطقه قوی و مرفه در حوزه اکو است.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت ما به عنوان اعضای یک منطقه در هم آمیخته است ، افزود: شکست و موفقیت در این منطقه بر همه ما تاثیر می گذارد.

ظریف با اشاره به پیچیده تر شدن شرایط منطقه از دهه 1990 به این طرف ، تاکید کرد : مداخله های خارجی ، تروریسم و ​​افراط گرایی، دو دهه است که بسیاری از مناطق منطقه را نابود کرده است و افراط گرایی خشونت آمیز همچنان تهدیدی برای منطقه اکو است.

وی افزود: با وجود شکست خلافت داعش و سایر گروه های تروریستی ، شاهد گسترش شبکه های گسترده ای از گروه های افراطی، به خصوص داعش در غرب، جنوب و مرکز آسیا هستیم که خطر جدی تری برای منطقه اکو محسوب می شوند.
وزیر امور خارجه ایران گفت: ما نیاز به همکاری و ایجاد یک استراتژی مشترک منطقه ای برای متوقف کردن گسترش افراطی گری و تامین مالی آنها هستیم.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده همکاری برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم است. در این زمینه، مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر می تواند یکی از مهمترین منابع مالی گروه های تروریستی افراطی را از بین ببرد.

وی افزود: کشورهای عضو اکو همچنین با تعدادی از چالش های دیگر مانند تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، طوفان های گرد و غبار و آلودگی مواجه هستند که باید به آن توجه کرد. در مواجهه با این چالش ها، ما، به عنوان کشورهای عضو اکو، باید ظرفیت اکو و پتانسیل های آن را در طیف وسیعی از امکانات گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اکو یک چارچوب چند جانبه منحصر به فرد برای بسیج منابع انسانی کشورهای عضو جهت رسیدن به اهداف جمعی و مقابله با فاجعه های فراملی مشترک است.

 ظریف با بیان اینکه ، ما بعنوان حوزه اکو می توانیم خود را به عنوان یک منطقه قوی اثبات کنیم ، افزود: هر کشور عضو اکو از منابع و ظرفیت های مختلف برخوردار است، بنابراین می توانیم در توسعه قوی، جامع و پایدار منطقه ای همکاری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر و پس از سه دهه ،اکو ظرفیت خود را برای کمک به کشورهای عضو در جهت توسعه و مشارکت ثابت کرده است.

ظریف اضافه کرد: ایران به شدت به مزایای ناشی از همکاری و تعامل منطقه ای اعتقاد دارد و همیشه تعهد کامل خود را نسبت به اهداف سازمان نشان داده است، ما متعهد به ایجاد یک منطقه قوی و مرفه درحوزه اکو با هدف ارتقای همکاری جنوب - جنوب در چارچوب هستیم.

وزیر امور خارجه ایران، خطاب به همتایان خود در این اجلاس ، گفت : از زمان تصویب «چشم انداز اکو - 2025 ا» در اجلاس اسلام آباد ، طیف وسیعی از فعالیت ها و برنامه ها، از سوی دبیرخانه و کشورهای عضو اجرا شده است، با این حال، سرعت فعالیت ها ومشارکت کشورهای عضو، کمتر از انتظارات رهبران ما است.

ظریف پیشنهاد کرد که همه کشورهای عضو برای تحقق «چشم انداز- اکو 2025» منابع مالی بیشتری را برای دستیابی به اهداف مشترک اختصاص دهند.

وی افزود: با توجه به چشم انداز - اکو 2025 به عنوان دستور کار، در سال های آینده باید شاهد افزایش تجارت درون منطقه ای بعنوان بخشی از تجارت جهانی ، تسهیل رژیم های ویزا و تقویت همکاری های اقتصای و زیست محیطی بیشتر باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان تاکید کرد که در عین حال، تحقق چشم انداز - اکو 2025 نیاز به یک دبیرخانه بسیار حرفه ای و قوی دارد.

سازمان همکاری های اقتصادی - اکو - شامل 10 کشور، ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکیه ، افغانستان ، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان ، تاجیکستان و پاکستان است.

همچنین وزرای امور خارجه ایران و ترکمنستان در حاشیه اجلاس اکو در تاجیکستان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه، پیگیری توافقات سفر اخیر رئیس محترم جمهوری و مسائل منطقه ای گفتگو و تبادل نظر کردند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =