توسعه نامتوازن، مهم ‌ترین دلیل افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، با بیان اینکه توسعه نامتوازن، مهم ‌ترین دلیل افزایش آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی است، گفت: توسعه نامتوازن یعنی اینکه توسعه در یک شاخص، اتفاق می ‌افتد، اما در کنار آن، فرهنگ بهره‌ برداری به همان نسبت، توسعه نمی‌ یابد.

به گزارش خبرآنلاین؛ مهرداد سلطانی در جلسه کمیسیونِ مدیریتِ اجراییِ ایمنی و حمل‌ و نقل استان، با اشاره به افزایش آمار جرح و فوت ناشی از تصادفات رانندگی، اظهار کرد: در یک بازه زمانی به دلیل افزایش قدرت خرید مردم، تعداد خودروها در کشور، افزایش یافت، اما فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین و مقررات ایمنی به نسبت آن، رشد نیافت و منجر به این شد که هم اکنون ایران، یکی از بدترین رتبه‌ های جهان در حوزه تصادفات رانندگی را داراست.
وی با بیان اینکه بخشی از آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی، مربوط به جاده‌ های روستایی است که آن هم به توسعه نامتوازن بر می‌ گردد، افزود: علیرغم اینکه با آسفالت شدن جاده‌ های روستایی، یکی از شاخص ‌های توسعه ارتقا یافت، اما شاخص دیگر، خود به‌ خود پایین می ‌آید؛ به طوری که با توجه به بیشتر بودن سرعت رانندگی در جاده آسفالت به نسبت جاده شوسه، این امر منجر به افزایش تصادفات شد.
سلطانی با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ ‌سازی، جایگاه بسیار مهمی در کاهش سوانح دارد و برای این امر باید از ظرفیت دستگاه‌ های متولی بهره ‌مند شد، خاطر نشان کرد: افزایش آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور، موضوعی نیست که بتوان به صورت قاطع، جامع در مورد آن تصمیم ‌گیری کرد و نیاز به تمرکز و نگاه ملی است که البته هیچ ‌گاه از اولویت بالایی در کشور، برخوردار نبوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، برخورد و جریمه با رانندگان متخلف در کنار آموزش را چاره ‌ساز دانست و تصریح کرد: کنترل نامحسوس در داخل و خارج از شهرها بسیار کارا بوده و برای این منظور، امکانات لازم برای افزایش کمیت و کیفیت کنترل نامحسوس فراهم می‌ شود.
وی با بیان اینکه مسلما برخورد با رانندگی‌ های هنجار شکنانه در کاهش تصادفات و سوانح منجر به جرح و فوت موثر می‌ باشد، ادامه داد: از ظرفیت رسانه ‌ها نیز می‌ توان در این راستا بهره‌ مند شد؛ به ‌گونه ‌ای که مناطقی که به صورت نامحسوس کنترل می ‌شوند، در رسانه ‌ها تبلیغ شده و برخوردهای صورت‌گرفته با رانندگان متخلف نیز از طریق رسانه ملی پخش شود تا مردم در جریان برخوردها قرار گیرند.
سلطانی با اشاره اینکه بهره‌ مندی از ظرفیت شهروندان مورد وثوق و حساس به موضوع نسبت به گزارش رانندگی ‌های ناهنجار، می ‌تواند یکی از راه‌ های کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی باشد، ابراز کرد: این شهروندان می ‌توانند پس از طی یک دوره آموزشی، اتفاقات و ناهنجاری ‌های رانندگی را به پلیس، گزارش دهند که البته باید برخورد لازم با رانندگان متخلف نیز پس از گزارش شهروندان، توسط پلیس صورت پذیرد تا شهروندان بدانند که گزارش آنها بررسی شده و موثر واقع می‌گردد.
این مقام مسئول در خصوص استفاده از وسائط حمل‌ و نقل عمومی، گفت: خوشبختانه ظرفیت حمل مسافر توسط راه‌آهن استان، افزایش یافته، اما وضعیت پروازهای فرودگاه زنجان، دارای ضعف ‌هایی است که نیازمند آسیب ‌شناسی و استفاده از تمام ظرفیت‌ های موجود در جهت بهبود وضعیت فرودگاه است

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =