ایسنا نوشت: دولت و آژانس فضایی بریتانیا اعلام کردند که منطقه‌ای در اسکاتلند را برای تاسیس اولین پایگاه پرتاب عمودی فضایی بریتانیا برگزیده‌اند.

پس از تقریبا نیم قرن، بریتانیا دوباره در حال بازگشت به بازار موشک فضایی است. آژانس فضایی بریتانیا اعلام کرده است که منطقه Melness در Sutherland واقع در ساحل شمالی اسکاتلند برای نخستین ایستگاه فضایی پرتابی این کشور انتخاب شده است.

"گرگ کلارک"، وزیر بازرگانی بریتانیا، مبلغ اولیه 2.5 میلیون پوند (3.3 میلیون دلار) را به شرکت Highlands and Islands Projects برای توسعه این سایت اختصاص داده است که برای پرتاب ماهواره‌های کوچک به مدار استفاده خواهد شد. فراموش کردن این آسان نیست که در کوران رقابت جهانی در فضا، بریتانیا پس از ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، یکی از پیشگامان بود و در سال 1971 ماهواره Prospero X-3 را بر روی موشک "پیکان سیاه"(Black Arrow) از استرالیا پرتاب کرد.

با این حال، تغییر در اولویت‌ها با توجه به ضعف اقتصادی و پیوستن به اتحادیه اروپا باعث شد دولت بریتانیا ساخت موشک‌های غیر نظامی را در سال 1972 رها کند و بر روی ساخت و ساز ماهواره‌ای تمرکز کند.

اما اکنون دولت بریتانیا به دنبال یک بازار بالقوه 5.4 میلیون دلاری در 10 سال آینده است و در نظر دارد تا 10 درصد از بازار جهانی فضایی را تا سال 2030 به خود اختصاص دهد.

برای رسیدن به این هدف، آژانس فضایی بریتانیا علاقه‌مند است پایگاه‌های فضایی را در سراسر بریتانیا توسعه دهد که شامل هر دو نوع سایت پرتاب افقی با استفاده از هواپیما و سایت پرتاب عمودی است.

بودجه اختصاص داده شده به این پروژه تنها بخشی از بودجه کلی برنامه فضایی بریتانیا به ارزش 66 میلیون دلار است. اسکاتلند به دلیل جمعیت کم، مسیرهای پروازی بر فراز آب و نزدیکی به مدار قطبی و مدار استوایی، بهترین نقطه برای احداث یک پایگاه فضایی است. علاوه بر این، سواحل شمالی اسکاتلند چندین دهه است که برای آزمایش موشک‌های نظامی با برد بلند استفاده می‌شود، بنابراین این منطقه بسیار معروف است.

"یان جونز"، مدیر عامل شرکت Goonhilly Earth Station در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت متبوعش خدمات ردیابی و ماموریت را برای سایت پرتابی ارائه خواهد کرد و لاکهید مارتین با همکاری شرکت بریتانیایی Orbex، موشک حاملی به نام "پرایم"(Prime) را خواهند ساخت که با بودجه جداگانه 7.3 میلیون دلاری توسعه خواهد یافت.

همچنین 31 میلیون دلار دیگر به شرکت لاکهید مارتین داده خواهد شد تا امکانات راه‌اندازی، پرتاب و سیستم جدید ماهواره‌ای موسوم به "SLM-OMB" را توسعه دهد که بتواند 6 تاسواره (CubeSat) را در 6 مدار مختلف قرار دهد.

انتظار می‌رود که پایگاه فضایی Sutherland در اویل دهه آینده عملیاتی شود. از این پایگاه برای پرتاب مجموعه‌ای از تاسواره‌ها استفاده خواهد شد که مشاهدات آب و هوایی را به مشتریان تجاری و دولتی ارائه می‌دهد.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =