۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵
شهر ۲۵۰ ساله در شیراز شناسایی شد

«خبر جنوب» نوشت: دوره زندیه یکی از اصلی ترین و مهم ترین دوره های تاریخی در شهر شیراز است به طوری که می توان آثار و بناهای این دوره را در گوشه و کنار این شهر دید و به اعتقاد کارشناسان مطالعات در خصوص شناسایی بناها و محوطه ها، همچنین محدوده شهری در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز این مطالعات به پایان رسیده است و بنابر اعلام نظر کارشناسان محدوده شهری شیراز از دوره های صفوی و قاجار کوچکتر بوده است.

محور زندیه شیراز که آثار متعددی را در دل خود جای داده در حال حاضر به جاذبه گردشگری تبدیل شده است و به دلیل وجود آثار منحصر به فرد و خاص و عام المنفعه ای که در این محور و حدود 250 سال قبل ساخته شده نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است و طی یک سال گذشته مطالغات باستان شناسی در این محور انجام شده است در این رابطه حسين عباسي مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز بر لزوم شناسایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های تاریخی موجود در شهر شیراز تاکید کرد و به به خبرنگار ما گفت: شناخت کامل دوره های مختلف تاریخی این شهر تاثیر به سزایی در تصمیم گیري ها دارد.

وی ادامه داد: با این مطالعات محدوده شهر شیراز در دوره زندیه و بعد از آن، همچنین بناها و عمارت های تاریخی که گاها دیگر وجود ندارند و با گذشت زمان تخریب شده اند، مشخص شد که این مطالعات تاثیر مهمی در تکمیل پرونده ثبت جهانی این محور نیز دارد.
به گفته عباسی مهر طبق برنامه ریزی ها و پیش بینی های صورت گرفته در قالب این طرح شهر اصیل زندی مشخص شد و نقشه ای کامل با اجزا و ساختمان ها و عناصر موجود در این دوره تاریخی به دست آمد .

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز ادامه داد: دراین طرح نحوی شکل گیری شهر شیراز در دوره های اسلامی شامل زندیه و قاجار نیز مشخص می شود، افزود: اجرای این مطالعات را گامی مهم برای شناخت بیشتر و تخصصی تر بافت تاریخی شیراز و عناصر و بناهای موجود در این محدوده تاریخی -فرهنگی است.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که ساختار شهر شیراز از دوره اوایل اسلامی تا آخر دوره قاجار مورد بررسی و شناخت قرار گرفته است افزود: بنا بر بررسی های صورت گرفته بافتی که همواره از آن به عنوان تاریخی یاد می شود محدوده 357 هکتاری است که در دوره زندیه و قاجار هم وجود داشته است.

عباسی مهر در ادامه افزود: این مطالعات به زودی در قالب یک کتاب عرضه می شود و امید واریم بتوانیم مانند طرح تفضیلی به عنوان یک سند بالادستی عامل بازدارنده ای برای تخریب احتمالی بناهای تاریخی در این محدوده باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =