۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۶
جهان عرب در انتظار سفر پوتین به عربستان

روسیه و عربستان سعودی در سال 2017 برنامه همکاری در بخش راکتورهای توان پایین و متوسط را امضا کردند که می‌تواند هم برای تولید انرژی و هم شیرین کردن آب دریا بکار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آناتولی کومارکوف، تحلیلگر روس در یادداشتی در روزنامۀ روزنامه نزاويسيمايا گازتا، به تشریح اهداف سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی پرداخته است:

جهان عرب مشغول حدس و گمان در مورد دیدار آینده ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از عربستان سعودی است. این سفر رهبر روسيه پاسخ وی به اولین دیدار شاه عربستان سعودی از روسيه خواهد بود که در اکتبر سال گذشته برگزار شد.

پوتین و ملک سلمان

نورهان شیخ، پروفسور دانشگاه قاهره در مصاحبه با روزنامه "ریاض" می‌گوید این دیدار اقدام بسیار به موقعی است. به نظر وی، روابط روسیه و عربستان سعودی طی دو سال گذشته بطور محسوس رو به بهبود رفته است. وی می گوید دو کشور همراه هم قیمت جهانی نفت را تعیین می‌کنند و تفاهم دو کشور به ثبات بازار جهانی نفت کمک می‌کند. وی در عین حال می‌گوید روابط دو کشور عمیق‌تر از مسئله نفت است.

شیخ تأکید نمود به دلایل بسیار، مهلت دیدار فوق العاده مهم است. تفاهم بین روسیه و عربستان سعودی برای حل و فصل مسائل جهانی و بطور اخص مسائل سوریه و یمن ضرورت دارد. روسيه به تغییر موضع عربستان سعودی در مورد سوریه نیاز دارد زیرا این کشور بازیکن مهم منطقه‌ای در موضوع سوریه بوده، و نیل به تفاهم در مورد آینده سوریه بلاتردید شایان اهمیت است.

تاریخ دیدار هنوز اعلام نشده، ولی دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه در اوایل سپتامبر گفت مسئله دیدار رئیس‌جمهور روسیه از عربستان سعودی به دعوت شاه آن در دست بررسی است. وی به این اشاره نمود که شاه عربستان سعودی از پوتین دعوت کرد در هر وقت مناسب برای وی به ریاض سفر کند، و وزرای امور خارجه دو کشور امور مربوط به تدارک این دیدار را بررسی کرده‌اند. اندکی قبل از آن میخاییل بوگدانوف (Mikhail Bogdanov) معاون وزیر امور خارجه روسيه در 24 اوت اعلام نمود ترتیب دادن دیدار در حیطه صلاحیت دفتر ریاست جمهوری قرار دارد. وی در پاسخ به سئوال مربوط به در جریان بودن تدارک دیدار پوتین گفت، "فعالیت دائماً در جریان است".

نورهان شیخ دربارۀ محورهای مورد مذاکره میان عربستان و روسیه می‌گوید "مذاکرات آینده در وهله اول به قیمت نفت اختصاص خواهد داشت. روسیه و عربستان سعودی همراه هم قیمت نفت را تعیین می‌کنند و تفاهم بین آنها بر ثبات بازار اثر می‌گذارد. قیمت باثبات نفت به نفع هر دو کشور است".
شیخ می‌گوید هرچند نفت محور اصلی و پایه روابط دو کشور است، ولی روابط آنها عمیق‌تر از مسئله نفتی است. وی خاطر نشان می‌کند همکاری و معاملات نظامی مانند تحویل سامانه ضدهوایی اس400 و همچنین همکاری در حوزه فضایی میان روسیه و عربستان سعودی نیز در حال رشد است.

حجم بازرگانی بین روسیه و عربستان سعودی در حال افزایش است: طبق آمار سرویس فدرال گمرک روسيه، این رقم در سال 2017 به 915,2 میلیون دلار رسید که 86 درصد بیش از سطح سال 2016 است. همزمان صادرات روسيه به عربستان سعودی بطور محسوس (119,6%) رشد داشت و در سال 2017 به 770,7 میلیون دلار رشد یافت.

روسیه و عربستان سعودی در اکتبر 2017 برنامه همکاری در بخش راکتورهای توان پایین و متوسط را امضا کردند که می‌تواند هم برای تولید انرژی و هم شیرین کردن آب دریا بکار گرفته شود. تعلیم پرسنل فنی برای نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی و توسعه زیرساخت هسته‌ای آن بین مقاصد طرفین است. این کشور پادشاهی در حال حاضر مشغول برگزاری مناقصه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای متشکل از دو فاز می‌باشد که قرارداد ساختمان آن اواخر سال 2018 امضا مي‌شود. صاحبنظران به شانس محسوس مجتمع دولتی روس‌اتم روسيه برای برنده شدن در مناقصه اشاره می‌کنند.

در سال 2017 در مورد تحویل سامانه‌های موشکی اس-400 روسيه به عربستان سعودی، و (امضای-م) تفاهم نامه شرکت "روس آبارون اکسپورت" (روسيه - RosoboronExport) با شرکت نظامی صنعتی عربستان سعودی در مورد تولید مسلسل‌های AK103 و فشنگ‌های مختلف، توافق حاصل شد.

هرچند صاحبنظران به کرات به وجود مشکلات بسیار در روابط با این کشور هم اشاره کرده‌اند. انبوه مقاصد و تفاهم نامه‌ها در هر مورد به مرحله اجرا گذاشته نمی‌شود. مضاف بر این، در رابطه با موضع ایالات متحده - متحد دیرینه سعودی‌ها - امکان صادرات روسيه به عربستان سعودی در بخش‌هایی چون اسلحه، حوزه‌های فضایی و هسته‌ای فوق العاده مبهم بنظر می‌رسد. تحریم‌هایی که آمریکا تهدید کرده علیه کشورهای در حال همکاری با روسيه در حوزه نظامی در این بخش بکار گیرد باعث مي‌شود صاحبنظران تصور کنند تحویل تجهیزات فنی روسيه فی‌الواقع غیرممکن باشد.

آندری کوروتایف، کارمند علمی پیشتاز مدرسه عالی اقتصاد می‌گوید "مسئله هماهنگی در بازار نفت در کانون توجه قرار خواهد داشت. نفت آن عامل کلانی است که بودجه کشورهای صادر کننده به آن بستگی دارد. هر دو کشور اخیراً درک کردند که نمی‌توانند منافع یکدیگر در حوزه نفتی را نادیده بگیرند. سقوط قیمت نفت به درآمدهای دو کشور ضربه شدید وارد کرد و همکاری آنها در چارچوب اوپک+ برای هر دو طرف منفعت کلانی ببار آورد". این صاحبنظر ممکن می‌داند سران دو کشور در مورد حفظ قیمت نفت در سطح کنونی مذاکره کنند. کوروتایف می‌گوید "راهروی قیمتی در محدوده بشکه‌ای 70 تا 80 دلار مناسب‌ترین قیمت برای صنایع نفتی است و به همین دلیل طرف روس به احتمال قوی به این امر اشاره می‌کند که ضمناً با منافع عربستان سعودی نیز هماهنگی دارد".

بنظر وی حل هر امر دیگر در بخش همکاری اقتصادی بغرنج‌تر خواهد بود. وی می گوید "هر امر دیگر به مثابه پول خرد است. ما موافقتنامه‌های مختلف بسیاری امضا کرده‌ایم که فعلاً اجرا نمی‌شود. برای مثال، معامله تحویل سامانه ضدهوایی اس400 (روسيه به عربستان سعودی) بیشتر سببی برای چانه زدن سعودیها با ایالات متحده است که به آنها اجازه می‌دهد در ازای خرید تجهیزات آمریکایی امتیازاتی کسب کنند.

هرچند، چنانچه کوروتایف می‌گوید، همکاری در حوزه انرژی اتمی فوق العاده نزدیک به واقعیت بنظر می‌رسد. به گفته وی "عربستان سعودی قصد دارد مشکلات خود در بخش انرژی و شیرین کردن آب دریا را همانا به پاس استفاده از انرژی اتمی حل و فصل کند. ولی در روابط دو کشور بسیاری امور بیشتر به مساعی لابی‌ها بستگی دارد تا نیازهای اقتصادی واقعی".

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =