۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

وزیر امور خارجه سخنان همتای آمریکایی خود را ' بی حساب و کتاب و خارج از نزاکت و منطق ' توصیف کرد که ارزش پاسخگویی نداشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: فقط باید تکرار کرد که آقای پمپئو و سایر مسئولین دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، بلکه زندانی گذشته و از آن بدتر زندانی گروه های فشار فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان به صدا درمی آید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: این نشان دهنده ورشکستگی سیاست خارجی آمریکا است که تبدیل به سیاست استیجاری شده است.
ظریف با بیان اینکه حرف‌های پمپئو خلاف واقع و بر اساس سیاست های شکست خورده قدیمی بود، گفت: هیچ کدام از این حرف ها جدید نبود، منتهی وی با وقاحت و شدت بیشتری مطرح کرد.


سخنان پمپئو؛ نشانه ورشکستگی سیاست خارجی آمریکا


وزیر امور خارجه در ادامه گفت: سخنان آقای پمپئو نشان دهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است که به یک سیاست خارجی استیجاری تحت نفوذ گروه‌های فشار تبدیل شده است.

به گزارش صدا و سیما، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا افزود: همانطور که آقای لاریجانی در صحن علنی مجلس گفتند، صحبت های آقای پمپئو آنقدر بی حساب و کتاب، خارج از نزاکت و بدون منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد.

وی ادامه داد: فقط باید این را تکرار کرد که ایشان و سایر مسئولان دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند بلکه زندانی گذشته و بدتر از آن زندانی گروههای فشار فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهانی به صدا در می آید.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این سخنان نشان دهنده ورشکستگی سیاست خارجی آمریکاست اظهار داشت: سیاست خارجی این کشور به یک سیاست خارجی استیجاری تبدیل شده که هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند، بالطبع بیشتر می تواند این سیاست خارجی را به سمتی که می خواهد حرکت دهد.
ظریف تاکید کرد: همه حرف هایی که پمپئو زد کاملا خلاف واقع و براساس سیاست های شکست خورده قدیمی بود و هیچ یک از این صحبت ها، حرف های جدیدی نبود بلکه حرفهایی تکراری بود که وی با وقاحت و شدت بیشتری آن را مطرح کرد.
 
جلسه کمیسیون مشترک برجام منهای آمریکا ؛ جمعه
­وزیر امور خارجه از جلسه کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه این هفته خبر داد و گفت: آمریکایی ها دیگر از برجام خارج شده اند و عضو این کمیسیون نیستند و نمی توانند مانند گذشته در آنجا ، مانع تراشی کنند.
ظریف در ادامه سخنان خود پس از جلسه هیئت دولت افزود: آنها سیاستها و یا به قول خودشان، تحریم های فلج کننده ای را حتی با اجماع جهانی علیه ایران دنبال کردند اما نتوانستند باعث ایجاد شکاف بین مردم ایران و تردید در مورد سیاست ها شوند .


وی ادامه داد: این کار تاثیر اقتصادی داشت اما آمریکا هیچگاه نتوانست به اهداف خود برسد، آنها تصور می کنند در حال حاضر که دنیا سیاست ها و حرکت های آنها را تقبیح می کند می توانند همان تحریم ها را علیه ایران به کار ببرند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اطمینان دارم که همه مردم ایران محکم در برابر آنها ایستاده اند اظهار داشت:
آنها با شعارهای توخالی در حالی ادعای حمایت از مردم ایران را دارند که حتی نام خلیج فارس را به غلط می برند و یا مردم ایران را از دیدن خانواده خود در آمریکا محروم می کنند و اجازه گرفتن روادید به آنها نمی دهند.
ظریف تاکید کرد: حرف های این افراد برای مردم ایران جذابیت و گیرایی ندارد بلکه باعث وحدت و انسجام مردم ایران می شود که چگونه افرادی با این وقاحت با مردم بزرگ ایران و مسئولان انتخاب شده این کشور صحبت می کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار داشت: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که آمریکا در زمانی توانسته بود با همین دروغ ها اجماعی را در دنیا علیه ایران ایجاد کند اما امروز کاملا مشخص است که این اجماع علیه صحبت های آمریکایی ها وجود دارد.
ظریف افزود: همکاران من بعد از جلساتی که هفته گذشته در چین، روسیه و بلژیک داشتیم ، از روز گذشته مذاکرات خود را با اعضای اتحادیه اروپا شروع کردند .

وی افزود: همین طور مذاکرات بسیار فشرده ای را بصورت متناوب پس از ترک پکن و مسکو با دوستان چینی و روسی در سطوح کارشناسی برای برنامه ریزی های گسترده تر در دستور کار داریم .
وزیر امور خارجه با اشاره به جلسه کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه این هفته گفت: روز جمعه جلسه کمیسیون را منهای آمریکا داریم، آمریکایی ها دیگر از برجام خارج شدند و عضو کمیسیون مشترک نیستند و نمی توانند در این کمیسیون مانند گذشته مانع تراشی کنند.


ظریف ادامه داد: این کمیسیون برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقی مانده در برجام می توانند تعهدات برجامی را اجرا کنند تشکیل می شود.


وی با بیان اینکه ما صرفا در خصوص برجام صحبت می کنیم نه خواسته های بالاتر از آن، تصریح کرد: حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده نخواهد شد یعنی اینکه جلسات در خصوص برجام است ، طبیعتا خواسته های ما همان خواسته هایی است که در برجام برای مردم ایران تضمین شده است.


وزیر امورخارجه ادامه داد: البته دستاوردهای سیاسی- حقوقی و امنیتی که برجام داشته، با رفتن آمریکا حتی تقویت شده ولی دستاوردهای اقتصادی که با رفتن آمریکا متضرر شده ایم، باید سایر اعضای برجام آن دستاوردها را برای ما تامین کنند.
ظریف اضافه کرد: ما نیز برنامه های قابل توجهی در این زمینه داریم و صحبت های خوبی در این خصوص صورت گرفته اما هنوز زود است که ببینیم آیا سایر اعضای برجام می توانند این تضمین های لازم را به جمهوری اسلامی ایران بدهند و اینکه آیا ما خودمان روش هایی داریم که این تضمین ها را قطعی کنیم، این موارد را در روزها و هفته های آینده خواهیم داشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    جناب دکتر عزیز فکری به حال ملت کنید