سیناپرس نوشت: نتایج مطالعه صورت گرفته توسط یک تیم بین‌المللی از محققان نشان می‌دهد، خرج کردن پول واقعا می‌تواند باعث شادی افراد شود، به شرط اینکه این پول برای داشتن (زمان آزاد و) اوقات فراغت بیشتر صرف شود.

 

به عنوان مثال، استخدام مستخدم برای انجام کارهای منزل یا بردن خودرو به کارواش، نوعی پول خرج کردن است که باعث می‌شود فرد، زمان آزاد بیشتری برای خود داشته باشد.

یک تیم بین المللی از محققان، 6271 شهروند ساکن آمریکا، کانادا، دانمارک و هلند را مورد بررسی قرار داده و ارتباط مشابهی بین خرید زمان و رضایت از زندگی - بدون توجه به سطح کلی درآمد - مشاهده کردند.

از شرکت کنندگان در این مطالعه پرسیده شد که آیا آنها برای داشتن اوقات فراغت بیشتر، پول خرج می‌کنند و درصورت مثبت بودن پاسخ، هر ماه چه مبلغی را هزینه می‌کنند. میزان رضایتمندی افراد از زندگی و زمان‌هایی که در فشار (کاری- روانی) هستند نیز مورد سوال قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد، افرادی که برای داشتن زمان آزاد بیشتر، پول خرج می‌کنند، از حس رضایت بیشتری در زندگی برخوردار هستند و این کار باعث کاهش فشار (کاری- روانی) و حال بهتر آنها می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد، خرید زمان با پول به نسبت خرید کالاهای مادی، حس بهتری از رفاه و آسایش را در فرد ایجاد می‌کند.

اشلی ویلنز، محقق ارشد این مطالعه از مدرسه بازرگانی هاروارد گفت: افرادی که برای انجام کارهای منزل، مستخدم استخدام می‌کنند یا فردی را برای کوتاه کردن چمن‌ها به کار می‌گیرند، شاید احساس تنبل بودن داشته باشند؛ اما نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که خرید زمان، از منافع مشابهی برای شاد بودن مانند داشتن پول بیشتر برخودار است.

منافع خرید زمان تنها مختص افراد ثروتمند نیست و محققان در کمال شگفتی، اثرات مشابه این مسأله را بر افراد مختلف با طیف درآمدی متفاوت مشاهده کردند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    2 0
    به این محققان یه خسته نباشید بگید با این کشف بزرگ