۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
معامله در سوریه؟!

حملات موشکی کمتر موثرتر از توئیت‌ها در سوریه یک درس مهم به ما داد که استراتژیک و درازمدت‌تر به روند تحولات نگاه نموده تا با توجه به توانمندی‌های‌مان و استفاده به‌موقع از آنها به حداکثرسازی منافع ملی کمک کنیم. در این ماجرا نحوه افدام روسیه و موضع ترکیه تا حدی سئوال‌برانگیز بود. بر ترکیه حرجی نیست و بارها گفته‌ام ترکیه سیاست خارجی‌اش منفعت‌محور است و پاندولی حرکت می‌کند و این رویکرد برای حل مشکلات سوریه کمکی نمی‌کند.برای روسیه تحولات منطقه پروژه صفر و یکی نبوده و روسیه با ژست نظامی سعی کرد هم سریع وارد فاز نظامی نشده و هم بر اراده ترامپ تاثیر گذاشته تا به معامله ختم گردد. کلاً روس‌ها با عزم و جدیت بیشتری ظاهرشده که این خود به عامل بازدارندگی تبدیل و برای ما تحصیل حاصل است. اگر ما انتظار داشته باشیم پوتین در سوریه با آمریکا سرشاخ شود هم انتظار زیادی است و هم معادلات بین‌المللی را نشناخته‌ایم!

یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به حمله آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش (انگلیس و فرانسه) در بامداد روز شنبه به سوریه اظهار کرد: این نوع اقدامات که مخالف با موازین بین‌المللی است، نه تنها کمکی به مردم سوریه نمی کند بلکه شرایط را در این کشور پیچیده‌تر می کند.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به محدود بودن این حملات علیرغم جوسازی که پیش از این مقامات آمریکایی در ارتباط با گسترده بودن حمله‌شان به سوریه انجام می دادند، گفت: در حال حاضر آمریکا از ظرفیت انجام حملات گسترده در سوریه برخوردار نیست و در صحنه داخلی و بین‌المللی با موانع و مشکلاتی در این زمینه روبرو است. از طرف دیگر مشاهده می کنیم که روسها در برابر تهدیدهای آمریکا به شدت موضع گرفتند و شرایط آمریکا در قسمت شرقی سوریه که در مرز مشترک سوریه و عراق قرار داد ضربه پذیر است. بنابراین پیش بینی می شد که از سوی آمریکا حمله گسترده‌ای انجام نشود.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه ترامپ با اقدامات و تصمیمات خود به دنبال گسترش یک جانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل است و برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه و انگلیس نیز برای عقب ماندن از این موضوع اقدام به انجام همکاری‌هایی با آمریکا می کنند، اظهار کرد: براساس برخی تحلیل‌ها و شواهد حمله اخیر آمریکا به سوریه کمی گسترده تر از حمله سال گذشته این کشور به پایگاه هوایی الشعیرات بوده است.

تاجیک با بیان اینکه اقدامات یک جانبه ترامپ در منطقه که بدون مجوز سازمان ملل صورت می‌گیرد می تواند به چهره ژئوپلیتیک منطقه و توازن قوا ضربه بزند و به هم ریختگی در این منطقه را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها در همراهی با ترامپ باید دقت بیشتری به خرج دهند؛چراکه اگر شرایط منطقه بیش از این بحرانی و پیچیده شود، قطعا تاثیرات ملموسی بر شرایط امنیتی در اروپا خواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه حملات اخیر نه تنها کمکی به وضعیت مردم سوریه نمی کند بلکه شرایط را پیچیده‌تر و بحرانی‌تر خواهد کرد در پاسخ به این سوال که کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو روند آستانه از انجام این حملات برخلاف مواضع ایران و روسیه حمایت کرده است و آیا این موضوع به روند آستانه آسیبی نمی زند، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که ترکیه به دنبال منافع حداکثری خود است و در موضع سوریه تاکنون مواضع ثابت و پایداری نداشته و بارها شاهد تغییر مواضع آنها بوده‌ایم.

بنابراین نمی توان در مذاکرات بر روی این کشور به عنوان یک متحد استراتژیک که دارای مواضع ثابتی است، حساب باز کرد و بیشتر تلاش بر این است که به گونه‌ ای رفتار شود که رفتار ترکیه منجر به به هم ریختگی هرچه بیشتر صحنه در سوریه نشود .

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است حملات آمریکا به سوریه در روزهای آتی ادامه پیدا کند، گفت:بعید می‌دانم و به نظر می‌رسد که تعداد توئیت‌ها و موضع گیری‌هایی که در این ارتباط از سوی مقامات آمریکایی صورت گرفت بیشتر از تعداد موشک‌هایی است که آنها به سمت سوریه روانه کردند.

منبع: ایسنا مورخ 27.1.97 با عنوان توئیت‌های آمریکایی‌ها در مورد حمله به سوریه بیشتر از تعداد موشکهایشان در تهاجم به این کشور بود

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =