ایرنا نوشت: سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی در نشریه ایندیپندنت، حمله اخیر ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد دانست و تصریح کرد که چنین اقدامی تلاش‌های بین‌المللی و چندجانبه علیه توسعه و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی را تضعیف می‌کند.

حمید بعیدی نژاد روز شنبه در یادداشت خود آورده است:حمله نظامی هفته گذشته از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه به دلیل تحقیق و یا تولید تسلیحات شیمیایی مباحثی را به راه انداخته است.
وی افزود: هنوز مشخص نیست که چرا سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به‌طور قانونی و از سوی جامعه جهانی مسئول راستی آزمایی درباره استفاده از این تسلیحات است در رابطه با حمله ادعایی صورت گرفته در دومای سوریه به‌طور کامل به کار گرفته نشده است. همچنین مشخص نیست که چرا آمریکا و متحدانش نمی‌توانستند اقدام خود را تا زمانی که بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که راهی دوما بودند و کار تحقیقات خود را آغاز کرده، به تأخیر بیندازند.
وی افزود: کنوانسیون تسلیحات شیمیایی پس از دهه‌ها مذاکره در سال 1992 در کنفرانس خلع سلاح ژنو به اجرا گذاشته شد. این کنوانسیون در سازمان ملل متحد به امضاء رسید و مقر آن در لاهه ایجاد شد.


سفیر کشورمان افزود: به‌عنوان شرکت‌کننده در جریان این مذاکرات به‌خوبی یاد دارم که سال‌های زیادی برای به نتیجه رسیدن یک سازوکار واقعی که طبق آن، بازرسان بین‌المللی قادر باشند تا در زمان کوتاهی نقض قوانین را تشخیص دهند، سرمایه‌گذاری شد.
بعیدی نژاد افزود: سوریه به‌عنوان یک‌طرف این کنوانسیون تسلیحات شیمیایی متعهد است تا به بازرسان (بین‌المللی) اجازه دهد به‌طور کامل درباره ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحقیق کنند. سوریه تعهدات خود را در جهت نابود کردن انبار این تسلیحات عملی کرده و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گزارش داده که این عملیات به پایان رسیده است. بنابراین هیچ مانعی وجود ندارد که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیقات کاملی را درباره ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دوما صورت دهد.


وی ادامه داد: اما متأسفانه انگلیس، آمریکا و فرانسه برخلاف کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی اقدام کرده و به‌طور یک‌جانبه و بدون اینکه از سوی سازمان ملل متحد مجوز بگیرند علیه سوریه حمله کردند. این اقدام نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و برخلاف قوانین بین‌المللی است.
بعیدی نژاد افزود: اینکه برخی کشورها خود را بالاتر از قانون و در مقام قاضی و بازرس دانسته و بدون مجوز قانونی علیه یک عضو سازمان ملل متحد حمله می‌کنند منجر به بی‌ثباتی می‌شود.
سفیر کشورمان افزود که در پی حمله ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه، اکنون این نگرانی وجود دارد که اگر بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هیچ اثری مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی پیدا نکنند، آمریکا و متحدانش ادعا خواهند کرد که سوریه عمدا شواهد را از بین برده است.


وی افزود: واکنش رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش به استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه نشان می‌دهد که هنوز برخی کشورها تمایل دارند تا به‌رغم وجود سازوکارهای راستی آزمایی در جهت اعمال تعهدات خلع سلاح، به سیاست‌های یک‌جانبه متوسل شوند و این مساله نگران‌کننده است.
بعیدی نژاد اضافه کرد: چنین اقدامی تلاش‌های بین‌المللی و چندجانبه علیه توسعه و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی را تضعیف می‌کند و امنیت و صلح جهان و منطقه را به خطر می‌اندازد.
سفیر کشورمان عنوان کرد: تمدن بر پایه یک اصل ساده بنا شده مبنی بر اینکه استفاده از زور باید توسط قانون مهار و قانون بدون استثنا در مورد همه اجرا شود.


وی تصریح کرد: اجرای مؤثر قوانین بین‌المللی زمانی کارساز خواهد شد که تمام کشورها، بزرگ و کوچک، قوی و ضعیف بپذیرند که قوانین جهانی باید به‌عنوان استاندارد رعایت شود. امیدوار هستیم که یک‌جانبه‌گرایی متوقف و چندجانبه گرایی احیا شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =