دستگاه قضایی فارس، حامی سفت و سخت تولیدکنندگان

«خبرجنوب» نوشت: دومین جلسه ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در حالی دیروز برگزار شد که در این جلسه رئیس کل دادگستری فارس خبرهای خوبی را پیرامون حمایت از سرمایه گذاری، رفع موانع پیشروی واحدهای تولیدی و اعلام حمایت قاطع مجموعه قضایی داد.

علی القاصی مهر در دومین جلسه ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که با حضور استاندار فارس و دیگر مسئولان حوزه اقتصادی برگزار شد با اشاره به این که دشمنان نظام همواره برنامه ریزی های متعددی را بر روی اقتصاد ایران انجام داده، بیان کرد: در این میان دشمن بر روی مسايل اقتصادی متمرکز شده و با توجه به این شرایط تنها راه برون رفت از این وضعیت تقویت تولید داخلی و توانمندی های کشور است.

وی با اشاره به این که بر اساس منویات مقام معظم رهبری تمام اجزای نظام باید برای تحقق این هدف مهم تلاش کنند، بیان کرد: طی سال های اخیر کارهای خوبی در این حوزه انجام شده و بی شک تحقق این امر از عهده دولت به تنهایی برنمی آید، از این رو قوه قضاییه هم بر آن است که به بخش خصوصی و دولت در این بخش کمک کند تا تولید داخل مورد حمایت قرار گیرد.
رییس کل دادگستری استان فارس با اشاره به تدوین دستور العمل پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه افزود: این دستور العمل اواخر سال گذشته به همه استان ها ابلاغ شد، البته قبل از این نیز کمیته ای تحت عنوان کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری مشروع در مجموعه قضایی فعال بود که البته حیطه فعالیت این کمیته محدود بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دستگاه قضایی برای حمایت از بخش های متولی اقتصاد آمادگی کامل دارد؛ بیان کرد: این ستاد با مسئولیت رییس کل دادگستری و با حضور ادارات تاثیرگذار از جمله بازرسی استان، دادستان، مدیر کل تعزیرات و معاونان دادگستری و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی هم فعال است.

القاصی مهر با اشاره به این که فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه موازی کاری با ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت نیست، ادامه داد: این ستاد به منظور تقویت و حمایت از فعالیت های اقتصادی در سطح استان و کمک به مجموعه اقتصادی فعال شده و در این حوزه سعی بر این است چالش ها و موانع حقوقی و قانونی سر راه تولید با استفاده از ظرفیت های قانونی برداشته شود.
وی از تشکیل سه کارگروه ویژه در این ستاد خبر داد و گفت: کارگروه حمایت حقوقی و قضایی از سرمایه گذاری، کارگروه حمایت حقوقی و پژوهشی و کارگروه فرهنگی و اقتصادی در این ستاد تشکیل شده که در این کارگروه ها موضوعات مختلفی از جمله رفع موانع بر سر سرمایه گذاری، رفع مشکل ممنوع الخروجی سرمایه گذاران و... نیز دنبال و توفیقاتی حاصل شده است.

رییس کل دادگستری استان فارس در ادامه از بررسی مسايل و مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی در کارگروه های ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خبرداد و بیان کرد: از زمان فعال شدن این ستاد اقدامات خوبی برای حمایت از واحدهای تولیدی انجام شده، به گونه ای که در این کارگروه ها مسايل و مشکلات این واحدها مورد بررسی قرار گرفته و مکاتبات خوبی با دستگاه های ذی صلاح انجام شده، به گونه ای كه امروز یک واحد تولیدی که درخواست داده در این کارگروه ها باشد و مورد حمایت قرار نگرفته باشد وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که باید به دنبال این بود که با فعال کردن یک واحد تولیدی به یک مورد اشتغال می توان کمک کرد، افزود: به طور حتم با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جرم و جنایت کاهش یافته و ورودی پرونده ها به سیستم قضایی کاهش می یابد، از این رو یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از وقوع جرم فعال کردن واحدهای تولیدی و اشتغال است.
القاصی مهر خطاب به دادستان ها و رؤسای دادگستری شهرستان ها گفت: به واحدهای قضایی استان اعلام شده تا به هر دلیلی

اگر علیه یک واحد تولیدی شکایتی مطرح شد قبل از صدور احکام و یا توقیف اموال موضوع را به این ستاد در استان اعلام کنند تا با مذاکره از تعطیلی واحد جلوگیری کرد، زیرا بر این اعتقادیم که خیلی از مشکلات را می توان مدیریت کرد.
وی با اشاره به این که تمامی اقدامات دادگستری در این ستاد برای حمایت از بخش تولید است، تاکید کرد: دستگاه قضایی به دنبال این است که تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد تا تصمیمات و آرا منتهی به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود و تمامی مسايل با نظارت مسئولان قضایی دنبال شود.

رییس کل دادگستری استان فارس با اشاره به این که تمامی دستگاه ها باید از تولید داخل و فعالیت های اقتصادی سالم حمایت کنند، گفت: البته این بدان منظور نیست که اگر شخصی تخلفی مرتکب شد با او برخورد نشود.
القاصی مهر در ادامه به سرمایه گذاران برای تامین امنیت سرمایه گذاری در استان قول مساعد داد و تاکید کرد: به طور حتم دستگاه قضایی استان با رانت و هرگونه فساد اقتصادی برخورد می کند تا حمایت از فعالیت سرمایه گذاری سالم تحت تاثیر فعالیت افراد سودجو و متخلف قرار نگیرد.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون درخواست استاندار فارس برای تعیین قاضی و شعبه ویژه ای به منظور رسیدگی به پرونده های واحدهای تولیدی گفت: به طور حتم تمام مسايل و مشکلات قضایی مربوط به این واحدهای تولیدی در ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان رسیدگی و مجموعه قضایی استان با استفاده از تمام ظرفیت ها و توان از این واحدها حمایت و اجازه نمی دهد که این واحدهای تولیدی با چالش و مشکلی رو به رو شوند.

رییس کل دادگستری استان فارس پیرامون برخی مسايل مطرح شده از جمله صدور حکم جلب برای برخی از مدیران واحدهای تولیدی استان بیان کرد: به تمامی واحدهای قضایی استان ابلاغ می شود تا اگر علیه یک سرمایه گذار یا مدیر واحد تولیدی شکایتی مطرح شد موضوع به استان اعلام گردد تا در مدیریت پرونده کوچک ترین مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.
القاصی مهر پیرامون برخی از موضوعات از جمله بازرسی های دستگاه های نظارتی بیان کرد: به طور حتم نگاه دستگاه قضایی و نظارتی مچ گیری و برخورد با مدیر نیست زیرا بر این باوریم که برخی از مدیران نگاه دلسوزانه داشته و در این میان به صورت سهوی خطایی هم مرتکب شدند، از این رو سعی کرده ایم برخوردمان با این مدیران فقط در حد تذکر باشد، زیرا به دنبال مچ گیری نیستیم اما به طور حتم دستگاه قضایی و نظارتی در برخورد با مدیرانی که قانون را دور می زنند مصمم است.

وی همچنین در خصوص موضوع واگذاری اراضی شیب دار که از سوی استاندار مطرح شد، گفت: به طور حتم دستگاه قضایی به دنبال ایجاد موانع برای سرمایه گذاری نیست و اگر هم موضوعی در این رابطه مطرح شده احتمالاً یک مورد بوده است.
بازرس کل استان فارس نیز در این جلسه از قاطعیت این سازمان برای مقابله با فساد خبرداد و گفت: سازمان بازرسی مصمم است با فساد مقابله کند و در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
کاظم اکرمی افزود: این سازمان به دنبال این است که حمایت از تولیدکننده و دستگاه های اجرایی را در دستور کار دارد و در این رابطه دستورالعمل هایی را داشته است.

در این جلسه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس یکی از مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی را قراردادهای آن ها دانست و گفت: متاسفانه در این قراردادها نکات حقوقی رعایت نمی شود و برخی از پرونده ها مربوط به همین عدم رعایت نکات حقوقی است.

احمد رحمانیان در رابطه با پنجره واحد سرمایه گذاری بیان کرد: چندین سال است که این موضوع مطرح شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است زیرا بعضاً از کارشناسانی که تصمیم گیر نیستند و موانع را بیشتر کرده اند در این راستا بهره برده اند.
وی تاکید کرد: به عنوان نمونه بعضاً برخی سرمایه گذاران به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و می گویند ما حمایت نمی خواهیم، مانع ایجاد نکنید.

در ادامه این جلسه، عبدالنبی نجیبی معاون دادگستری استان فارس پیشنهاد ارتقای کارگروه رفع موانع تولید و دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر این تفکر وجود دارد که از سرمایه گذاری در استان حمایت نمی شود، از این رو دستگاه قضایی باید بر روی تبلیغات و امنیت روانی سرمایه گذاری فعالیت بیشتری داشته باشد.

همچنین جمال رازقی ريیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه از حمایت های استاندار و دستگاه قضایی استان برای حمایت از واحدهای تولیدی تشکر کرد و گفت: به طور حتم با همدلی؛ حمایت و یکدلی دولت و قوه قضاییه و تشکل بخش خصوصی در استان فارس است که رتبه کسب و کار استان از 19 تا 26 به دو رسیده است.

وی در رابطه با فعالیت این ستاد افزود: امروز در حوزه واحدهای تولیدی مشکلی وجود ندارد که مربوط به استان باشد، اگر هم مشکلی است ملی است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =