۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

احمد کریمی‏‎اصفهانی*

شورای نگهبان به عنوان نهادی که در مقام تایید و یا عدم احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار دارد، همواره با انتقاداتی روبه رو بوده است. به طور طبیعی همه افرادی که ازسوی این نهاد رد صلاحیت می شوند، حتی اگر پیش از آن تایید شده باشند، منتقد شورای نگهبان می شوند.

این منتقدان نباید فراموش کنند که این همان شورای نگهبانی است که روزی صلاحیت آنان را تایید کرده بود. قرار نیست تا زمانی که نهادی ما را مورد تایید خود قرار داد از آن تمجید کنیم و موقعی که امکان دارد تصمیماتش برای ما مشکل زا شود، دست به انتقاد از آن بزنیم. ما معتقدیم که هم امام و هم رهبری انقلاب، مکرر گفته‎اند که شورای نگهبان مورد اعتماد نظام است. حتی خود حضرت آقا هم مرتب کار این نهاد را رصد می کند و این نهاد هم تاکنون نشان داده که خوب عمل می کند.

حال اگر شورای نگهبان مطابق با سلیقه ما کار نکرد، نباید به عملکرد آن خرده بگیریم. باید به مجموع اقدامات شورای نگهبان توجه کنیم. چون اگر این جایگاه را نداشته باشد، راه برای حضور نامحرمان در عرصه های مهم باز می شود. ما در وصیت امام دیدیم که ایشان تاکید داشتند که مبادا نامحرمان وارد مجلس و مناصب مختلف کشور شوند و مشکلاتی را بوجود آورند. ما باید به این موضوعات دقت کافی داشته باشیم. خیلی ها ممکن است که وضعیت امروز با فردایشان متفاوت باشد. اهمیت کار نظارتی بسیار زیاد است. انسانها را باید بررسی کرد و به آنها چارچوب داد.

اگر در جایی به صورت کلی گویی شورایی که عاری از هر نوع مسائلی بوده را زیر سوال ببریم دچار یک نوع بی انصافی شده ایم. جایگاه شورای نگهبان همین است که صلاحیت انسان ها را بررسی کند و هرجا که لازم دانست آنها را برای حضور در انتخابات رد کند. اما این افراد به جای پذیرش این موضوع وقتی که رد می شوند شروع به انتقاد می کنند. طبیعی است که فردی که رد می شود ناراحت است.
باید توجه داشته باشیم که اگر انگشت اتهام خود را به سمت شورای نگهبان می بریم، در واقع این انتقاد را به رهبری وارد دانسته ایم. من اینگونه احساس می کنم آنهایی که در مورد عملکرد شورای نگهبان انتقاد دارند رویشان نمی شود که در مورد رهبری انتقادی را مطرح کنند. رهبری از کسانی که در حوادث سال 88 حضور داشتند به عنوان افراد مشکل زا اشاره می کند که زمان مشخص می سازد که این ها با کشور چه کرده اند. حال چطور می توان در این زمینه به عملکرد این نهاد که به دقت به موضوع احراز صلاحیت ها می پردازد انتقاد کرد؟ به طور طبیعی شورای نگهبان باید به این دست از مسائل دقت داشته باشد در غیر اینصورت یعنی سخن رهبری را کنار گذاشته است. لذا معتقدم که نقدها و اشکالاتی که به شورای نگهبان می شود، منطقی نیست.

* دبیرکل جامعه اصناف و بازار

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =