پمپئو به تشریح سیاست‌های آمریکا در قبال ایران پرداخت/ سخت‌ترین تحریم‌ها را وضع خواهیم کرد

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد برجام برای جهان و آمریکا بد بود و با تکرار اتهامات گفت: برجام جاه طلبی و سلطه جویی ایران را تمام نکرده است و آنها می خواهند از ورای خاورمیانه عبور کنند.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز دوشنبه با حضور در بنیاد هریتیج که با موضوع «پس از توافق؛ یک استراتژی جدید درباره ایران» سخن گفت، افزود: ذهنیت من را بنیاد هریتیج درباره سیاست های مختلف شکل داده است. باعث افتخار من است که در این جا حضور دارم، دو هفته قبل رئیس جمهوری آمریکا شرکت این کشور در برجام را به پایان رساند.

پمپئو اضافه کرد: ترامپ تنها به یک دلیل ساده از این توافق خارج شد چرا که این توافق در تضمین امنیت مردم آمریکا از بدکاری های رهبران جمهوری اسلامی ایران ناکام شد. دیگر ایجاد ثروت برای خودکامگان ایران و همچنین برنامه های موشکی ایران را نمی پذیریم تا در ریاض فرود آید و دیگر نمی پذیریم که بازرسی ها را این گونه ادامه دهیم.

وی با این ادعا که برجام، جهان را به خاطر ایرادهایش در خطر قرار داد، اظهار کرد: بندهای مربوط به غروب آفتاب فقط توانست قابلیت موشکی ایران را افزایش دهد که منجر به یک رقابت هسته ای فاجعه بار در منطقه منجر شود. توافق هسته ای باعث شد که افزایش سریع و بالقوه ای در منطقه ایجاد شود همانگونه که اطلاعات مخفی ایران را اسرائیل برملا کرد.

وزیر خارجه آمریکا در اظهار نظری همسو با رژیم صهیونیستی افزود: ایران با سوء نیت وارد مذاکره شده است و همچنان به دروغ خود ادامه می دهد، در ماه گذشته محمد جواد ظریف گفت که هیچ وقت نمی خواستیم بمب بسازیم، مسخره است؛ اما ایرانی ها مراقب بودند که برنامه هایشان فاش نشود تا بتوانند دانشمندانی که این برنامه را توسعه می دادند، مخفی نگهدارند.

پمپئو ادامه داد: مکانیزم بازرسی ها و راستی آزمایی ها به اندازه کافی محکم نبود و توافق برای پرداختن به موشک های بالستیک ایران که بتوانند کلاهک اتمی حمل کنند، توجه نداشت. برجام اجازه داد که رژیم ایران به جای تقویت اقتصاد خود، از پول بادآورده ای که برجام به آنها رساند، برای حمایت از گروه های نیابتی خود همچون حزب الله، حماس و سپاه پاسداران استفاده کند.

وی با بیان اینکه ایران حرکت خود را از ورای خاورمیانه در دوره برجام ادامه داد، گفت: قاسم سلیمانی با پول به دست آمده، برای خون ریزی استفاده کرد و ثروتی که غرب برای ایران ایجاد کرد، باعث شد تا کمپین سلیمانی به راه افتاد. دولت اوباما این شرط بندی را کرد که جلوی تبهکاری ایران را بگیرد و ایران به جهان بپیوندند اما کاملا برای تمام مردمی که در خاورمیانه زندگی می کنند، ناکام شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این اندیشه که برجام بتواند ستونی از آرامش در خاورمیانه به همراه آورد، درست نبود. «جان کری» گفت که خاورمیانه ای که اکنون در آتش است به لطف برجام قابل مدیریت خواهد بود اما نگاه کنید اکنون بیشتر قابل مدیریت است یا پیش از برجام؟ لبنان پناهگاه بیشتری برای حزب الله شده است در مقایسه با زمانی که برجام شروع شد، حزب الله کاملا توسط ایران مجهز شده است و نیم نگاهی هم به اسرائیل دارد.

کمتر از دو هفته پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هشتم ماه مه، با نادیده گرفتن تمام تعهدات خود تحت برجام و به صورت یکجانبه اعلام کرد این کشور دیگر در توافق هسته ای ایران باقی نخواهد ماند.

مایک پمپئو که پس از برکناری رکس تیلرسون عهده دار مسئولیت دستگاه دیپلماسی آمریکا شده و همواره مخالفت خود را با برجام و نفوذ منطقه ای ایران اعلام کرده است، امروز و در نخستین اظهار نظر عمومی به بنیاد هریتیج که از حامیان جدی ترامپ در انتخابات 2016 بوده، آمده است تا یک راهبرد تازه ای را درباره ایران پس از خروج آمریکا از برجام ارائه کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778600

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    77 1
    جای تحریمی که مردم رو فقط آزار میده، اگه خیلی مردین آقازاده ها و خانم زاده ها و اموالشون رو از کشورتون بندازید بیرون
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    12 81
    خر کی باشی . چه غلطا ... قبل از تو اسلاف احمق تر از تو خیلی زر زدند اما هیچ غلطی نکردند شما هم نمی تونین هیچ غلطی بکنین .
  • ناشناس IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    1 0
    اگه راست می گن اقازاده ها و خانم زاده ها و بستگان خارج نشین مسئولین را از کشورشان اخراج و تحریم کنندو امثال آنها را . نه ملت مظلوم ایران را . به ملت ایران کاری نداشته باشین لطفا
  • ک A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    0 0
    اصلاً ایران میخواد از ورای خاورمیانه عبور هم بکند،به شما چه مربوط؟ اصلاً فکر کردید کی هستید که برای دنیا تعیین تکلیف می کنید؟یانکی های سرپوزی نخورده اینو یادتون باشه که تمام مردم ایران غربگرای خِفَّت طلب و مثل گونی سیب زمینی بی رگ و بی غیرت نیستند مثل اونهایی که بعد از امضاء برجام توی خیابانهای تهران به خاطر این کلاه گشادی که سرهمه ما رفت می رقصیدند انتقامی از شما خواهیم گرفت صد برابر بدتر از جنگ ویتنام و تا آنروز نیاد خشم ما فروکش نخواهد کرد،حالا با تمام وجود و با تمام قدرت میگویم:مرگ بر آمریکا، آنهم نه یکبار بلکه هزاران مرتبه