دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتزیک در گفت و گو با خبر آنلاین به بررسی فضای تهدید آمیز سوریه و امکان حمله امریکا پرداخته است.

محمد اکبری: کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: نشست ترامپ با تیم امنیت ملی برای گفت و گو در مورد وضعیت سوریه به پایان رسیده و هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است، ما به ارزیابی اطلاعات ادامه می دهیم و با همکاران و متحدانمان مذاکره می کنیم. بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر می شود که رسانه های جهان طی 72 ساعت اخیر، با توئیت های ترامپ و اظهارات اعضای دولت وی، منتظر حملۀ نظامی آمریکا به سوریه بودند و حال کاخ سفید می گوید هنوز در حال بررسی اوضاع است. آیا ترامپ دربارۀ ورود به سوریه عقب نشینی کرده و یا هنوز دچار سردرگمی است؟

دکتر دیاکو حسینی، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره گفت: روابط روسیه و غرب در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و بسیاری نگرانند که به دلایل غیرضروری به سرعت از کنترل خارج شود. افراد عاقل در امریکا نسبت به پیامدهای آنچه ممکن است در حمله احتمالی به سوریه اتفاق بیفتد و روسیه را به واکنش نظامی وادار کند، نگران هستند. آنها به خوبی می دانند که سوریه، آنچنان ارزشمند نیست که جنگ بزرگ میان روسیه و آمریکا را شعله ور کند. در یک ملاحظه دیگر، دولت ترامپ ناگزیر است که واکنشی به انچه حملات شیمیایی به دوما نامیده شده انجام بدهد. بنابراین آنچه در صورت به کار افتادن عاقلانه ترین مفروضات باید انتظار داشته باشیم، تعادلی از اجابت هر دو ملاحظه فوق است. بنابراین من پیش بینی می کنم که حمله امریکا به سوریه مانند آنچه در سال گذشته در خان شیخون اتفاق افتاد بسیار، نمایشی، محدود و غیرتعیین کننده باشد و نهایتاً آمریکا و روسیه خویشتن داری لازم را برای اجتناب از وقوع جنگ بزرگتر انجام خواهند داد.

حسینی افزود: اول اینکه، دونالد ترامپ از ابتدای رسیدن به کاخ ریاست جمهوری از منتقدان جنگ های گذشته و از جمله جنگ سوریه بود. در منظومه فکری او که کاملاً غیرایدئولوژیک است، سوریه ارزش جنگیدن و صرف کردن دلارهای آمریکا را ندارد. او پیرو جمع بندی های رایج در امریکا به این نتیجه رسیده است که امکان پیروزی در سوریه و ساقط کردن اسد بر اساس روال های جاری وجود ندارد. با این وجود باید در نظر داشت که گفته های اخیر او حساب شده و متاثر از اجماع در بین تصمیم گیرندگان ایالات متحده نبود و به سرعت با مخالفت و تکذیب مواجه شد.

نکته دوم این است که احتمالا ترامپ در نظر داشته که با این تهدیدات، عربستان سعودی و کشورهایی که به حضور نظامی امریکا در سوریه نیاز دارند را متقاعد کند که باید از این پس هزینه های این جنگ را تقبل کنند. به هر حال فارغ از انگیزه ترامپ از به زبان راندن این گرایش فکری، سیاست های آمریکا در سوریه متزلزل تر از قبل و مورد بی اعتمادی متحدان امریکا قرار خواهد گرفت و آشکار کرد که امریکا در حال حاضر هیچ شکلی از استراتژی عملیاتی و واقعی برای جنگ سوریه در دست ندارد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    7 1
    اتفاقا از نظر اسراییل سوریه بسیار مهم و یهودیان هم نفوذبسیاری روی ترامپ دارند
  • شمس تبریزی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    2 11
    تا همین چند روز پیش نظر دکتر حسینی را درباره حمله آمریکا داشتم اما از پریشب به این نتیجه رسیدم که همان حمله محدود هم انجام نخواهد شد.ابتدا خیال میکردم آمریکا به خاطر واکنش روسیه تو زده. اما الان فهمیدم مقاومت تهدیدش کرده که پایگاهایت در سوریه و عراق مورد حمله قرار خواهند گرفت. کل قضیه اینه که دستیار ویژه پوتین به شکل غیر منتظره چند روز پیش شمخانی را ملاقات میکنه و میگه قضیه حمله جدیه. شمخانی هم به حضرت آقا اطلاع میده و معظم له به ولایتی میگه پاشو برو سوریه و یه چرخی در دمشق بزن تا واشنگتن بفهمه ما با کسی شوخی نداریم. بعد از این قضیه می بینید که ترامپ توییت کرد و گفت من اصلا زمانی برای حمله تعیین نکردم یا به تعبیر دیگر یعنی حضرت آقا، من ترامپ به گور پدرم خندیدم که زمان تعیین کنم