ایرنا نوشت: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان، با حذف واژه «اشغال شده» از کرانه باختری، گزارشی متفاوت از سال های پیش ارایه کرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی 'تایمز اسرائیل'، گزارش های قبلی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان بخشی تحت عنوان'اسرائیل و اراضی اشغال شده' داشت اما، در گزارش امسال صرفا از اسرائیل، بلندی های جولان، کرانه باختری و غزه نام برده شده است.

گفته می شود، 'دیوید فریدمن' سفیر آمریکا در اسرائیل از وزارت خارجه خواست استفاده از واژه کرانه باختری اشغال شده را متوقف کند.
در این گزارش اعلام شده، سرنوشت نهایی قدس که در دسامبر 2017 از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شد، همچنان موضوع مذاکرات بین دو طرف است.

در گزارش های وزارت خارجه آمریکا همانند سال های پیش نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان آمده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش در پیامی به بنیامین نتانیاهونخست وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن تبریک هفتادمین سالگرد موجودیت این رژیم، اعلام کرد: هیچ جا، دوستی بهتر (از اسرائیل) نداریم و درصددیم ماه آینده سفارت خود را به اورشلیم منتقل کنیم.

ترامپ سال گذشته میلادی ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن قدس به‌ عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس، از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌ آویو به قدس خبر داد.

فلسطینی ها این تصمیم را ضربه ‌ای مهلک به روند سازش می دانند.
به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت حکومت اشغالگر فلسطین و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر از شعارهای مهم ترامپ در رقابت‌ های انتخابات ریاست جمهوری بود.

فلسطینیان طی چهارهفته گذشته روز های جمعه در نزدیکی دیوار حائل میان نوار غزه و سرزمین های اشغالی راهپیمایی مسالمت آمیز با هدف بازگشت به سرزمین های خود و تاکید بر حق بازگشت برگزار می کنند . فلسطینیان به این راهپیمایی 'راه پیمایی بزرگ بازگشت' نام داده‌اند که از روز (۳۰ مارس) آغاز شده است.

فلسطینیان روز ۳۰ مارس را 'روز سرزمین' نام داده‌اند. در جریان تظاهراتی در روز ۳۰ مارس ۱۹۷۶، شش شهروند عرب سرزمین های اشغالی در جریان تظاهرات اعتراضی علیه مصادره زمین در شمال سرزمین های اشغالی به دست نیروهای امنیتی آن کشته شدند.

در راهپیمایی بزرگ بازگشت تاکنون 39 فلسطینی شهید شده اند. تاکنون بیش از چهار هزار نفر هم در این راهپیمایی های مسالمت آمیز زخمی شده اند که حال بیش از 100 نفر از آنها وخیم است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =