۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
فیلم | نقشه مناطق سکونت‌پذیر در سیاره مریخ

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی «واخِنینگِن» نقشه ۳بعدی اولیه‌ای را طراحی کرده‌اند که مناطق مناسب برای زندگی انسان را در سیاره مریخ نشان می‌دهد. انیمیشن مبتنی بر این نقشه را ببینید.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخِنینگن (Wageningen) در هلند، برای تعیین بهترین مناطق استقرار انسان‌های آینده در سیاره مریخ، نقشه‌ای سه‌بعدی را طراحی کرده‌اند که مکان‌های مختلف ایده‌آل را برای زندگی در مریخ نشان می‌دهد.

«ویگر واملینک» استاد زیست‌شناسی دانشگاه واخنینگن به همراه دانشجویان خود، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط مدارگردها و مریخ‌نوردهای ناسا را با استفاده از رایانه تحلیل کرد. نتایج تحقیقات وی به شکل‌گیری مجموعه‌ای از نقشه‌های متحرک با چشم‌انداز کشاورزی منتهی شده است که هریک از این نقشه‌ها یکی از ویژگی‌های جزئی سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، یکی از نقشه‌ها راجع به ترکیبات خاک سیاره مریخ است که میزان کلسیم و فلزات سنگین موجود در نواحی مختلف را نشان می‌دهد. نقشه‌های دیگر، اطلاعاتی راجع به آب‌وهوا، دما و ارتفاع مناطق ارائه می‌دهند.

در این نقشه‌ها، مناطق متعددی برای استقرار انسان‌ها در سیاره مریخ مشخص شده است، بخش‌هایی که امکان کشت گیاه و رشد محصولات کشاورزی در آن‌ها مهیا و درنتیجه برای زندگی انسان مناسب است. در فیلمی که ملاحظه کردید، شاخصی برای سکونت‌پذیری تعریف شده که از بدترین مناطق (رنگ قرمز با شاخص ۰) تا بهترین مناطق (رنگ آبی پررنگ با شاخص ۱۰) را در بر می‌گیرد. شایان ذکر است که قطب‌های مریخ شامل این مناطق نمی‌شوند، زیرا اطلاعات محدودی راجع به این قطب‌ها در دسترس است.

واملینک از سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، سه آزمایش راجع به چگونگی کاشت گیاه در سطح مریخ انجام داده و به این نتیجه رسیده است که میزان رشد گیاهان در سیاره سرخ مشابه با سیاره زمین است و ممکن است میزان خاک یکسانی در این دو سیاره برای رشد گیاهان مصرف شود. البته در حال حاضر، میزان خاک لازم و رشد گیاه در این دو سیاره کاملا برابر نیست؛ ولی با گذشت زمان رو به برابر شدن می‌رود.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =