تاثیر سیاست های ارزی بر صادرات استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل گفت: جلسه درباره تاثیر سیاست های جدید ارزی بر صادرات استان اردبیل بود، مشکلات موجود و راه حل های پیشنهادی در این جلسه مطرح شد؛ آنچه که تاکید جمعی افراد بود این نکته بود که ثبات نرخ ارز اهمیت بسیار بالایی دارد و هرگونه نوسان می‌تواند سیستم تولید و صادرات را دچار مشکل کند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ حسن زاده در خصوص این جلسه گفت: جلسه درباره تاثیر سیاست های جدید ارزی بر صادرات استان اردبیل بود، مشکلات موجود و راه حل های پیشنهادی در این جلسه مطرح شد.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل ادامه داد: آنچه که تاکید جمعی افراد بود این نکته بود که ثبات نرخ ارز اهمیت بسیار بالایی دارد و هرگونه نوسان می‌تواند سیستم تولید و صادرات را دچار مشکل کند.

وی تاکید کرد: همچنین همه اتفاق نظر داشتند که ایجاد ممنوعیت ‌های بیشتر در خصوص واردات و صادرات به هر حال می‌تواند زمینه و منشایی برای رانت ایجاد کند و نظر کمیسیون براین بود که باید توجیح واردات برخی کالاها از بین برود و از سیاست های ممنوعیتی پرهیز شود.

حسن زاده تشریح کرد: نکته دیگر این که اعضا معتقد هستند وجود چند نرخ برای ارز قطعا می تواند تولید و صادرات ما را با مشکل روبرو کند و اگر دولت می‌خواهد حمایتی از گروه‌های خاص انجام دهد دلیلی ندارد که این کار را با ارز ارزان انجام دهد و حمایت می‌تواند از طریق دیگری باشد.

حمید شمعیار نیز که ریاست این جلسه را برعهده داشت گفت: در خصوص سیاست های ارزی و تاثیرات آن بر صادرات به هم اندیشی نشستیم و اعضا نظرات خودشان را بیان کردند که برای جمع حاضر می‌تواند مفید باشد.

نایب رئیس کمیسیون تجارت ادامه داد: به نتایجی در این جلسه رسیدیم که از‌آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که باتوجه به شرایط موجود و سیاست‌های جدید ارزی دولت باید ثبت سفارش و واردات در مقابل صادرات را آزاد کند و صادرات بدون انتقال وجه را از ممنوعیت خارج کند.

شمعیار همچنین تاکید کرد: اگر این اقدامات انجام شود می‌توان به شرایط خوبی در حوزه صادرات صادرات و تولید دست پیدا کرد، چرا که ممنوعیت های هر روزه عامل اصلی ضعف در حوزه تجارت خارجی است.

اشکان شکاری، دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل هم در این جلسه گفت: دخالت دولت در نرخ ارز از ابتدای راه اشتباه بود و شرایط کنونی حاصل این دخالت هاست.

وی تاکید کرد: برای سامان دادن این شرایط دولت نباید اشتباه گذشته را تکرار کند، انتظار از دولت آزاد گذاشتن نرخ ارز و البته برداشتن نرخ های دوم و سوم برای ارز است.

شکاری همچنین افزود: اگر فکر می‌کنیم که در شرایط کنونی صادرات می تواند کمک کننده وضعیت اقتصادی کشور باشد پس باید محدودیت های پیش روی صادرکنندگان را حذف کنیم والبته به ورود مواد اولیه تولیدکنندگان هم کمک ویژه ای انجام دهیم.

یکی از تولیدکنندگان حاضر در این جلسه نیز به مشکلات گمرکی اشاره کرد و گفت: از 28 دی ماه تاکنون نتوانسته‌ام جنسی را که قبلا بارها وارد کرده بود م از گمرک ترخیص کنم، بخشنام ههای لحظه ای و بروکراسی های اداری پیچیده در گمرک از مشکلات اصلی تجار است.

حاجی‌زاده نماینده گمرک نیز در این جلسه گفت: مشکلات زیادی در گمرک وجود دارد، حدود 100 سازمان مرتبط به گمرک بخشنامه می‌فرستند درحالی که گمرک مقصر بخشنامه‌ها نیست و باید با همه آن ها منطبق عمل کند.

اتاق بازرگانی اردبیل

وی‌تاکید کرد: همچنین برای حل مشکلات موجود، ارز باید قیمت واحد آزاد داشته باش، قیمت گذاری ها براساس بازار جهانی باشدو نظام بازبینی که به واردات قبلی هم مربوط می‌شود حذف شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =