ایسنا نوشت: یک دیپلمات فرانسوی از "موافقت" رژیم صهیونیستی با این گفته روس‌ها که باقی ماندن بشار اسد در قدرت یکی از تضمین‌ها برای خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه است، خبر داد، همزمان او از جدیت پاریس در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۲۱ سخن گفت.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، با پیشروی‌های ارتش سوریه در اکثر جبهه‌ها رایزنی‌های سیاسی میان رهبران کشورهای مختلف افزایش یافته است، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تماس تلفنی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود داشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

ماکرون روز شنبه در تماس تلفنی با پوتین نیز گفت‌وگوی طولانی درباره وضعیت سوریه داشت.

یک منبع عالی رتبه فرانسوی به روزنامه الحیاة گفت: تماس تلفنی ماکرون با پوتین در چارچوب تلاش‌ پاریس برای گرد هم آوردن استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با کارشناسان مذاکرات آستانه و کارگروه کوچکی در ژنو طی ماه سپتامبر آتی جهت پیشبرد روند سیاسی است.

این منبع افزود: فرانسوا سنمو، فرستاده جدید رئیس جمهوری فرانسه به سوریه در کنار ماکرون در کاخ ریاست جمهوری حضور دارد و در سفرهای ماکرون به کشورهای مرتبط با بحران سوریه شرکت می‌کند.

این دیپلمات فرانسوی در عین حال گفت: فرانسه از سال ۲۰۱۷ موضعگیری خود درباره کناره‌گیری اسد از قدرت را تغییر نداده و تاکید داشته که این مساله پیش‌شرط مذاکرات با دمشق نیست.

وی همچنین تاکید کرد: پاریس مشخصا مسیر سیاسی را می‌خواهد که بر اجرای قانون اساسی و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۱ یعنی سه سال دیگر جهت جلوگیری از انتخاب مجدد اسد متمرکز باشد.

منبع یاد شده ادامه داد: اسرائیل نارضایتی خود از تلاش‌های مسکو برای راضی کردن نیروهای ایرانی جهت عقب‌نشینی از ارتفاعات جولان تا حدود ۸۰ کیلومتر را به پاریس اعلام کرده و این اقدامات را ناکافی دانسته و خواستار خروج نیروهای ایرانی از کل خاک سوریه شده است.

این منبع فرانسوی در پایان گفت: عجیب‌ترین نکته در این موضوع "موافقت" اسرائیل با گفته روس‌ها مبنی بر این است که باقی ماندن بشار اسد در قدرت یکی از تضمین‌ها برای خروج تمامی نیروهای ایرانی از سوریه است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =