برادری که آینه تمام‌نمای ادب و اخلاق است

تاسوعا روز معرفت و عشق و ادب است و عباس(س) هم در قامت برادر و هم به عنوان علمدار کربلا، نمونه تمام عیاری از ادب و اخلاق عاشورایی است.

 

عجبا! این تصویر اوست در آب، یا حسین؟!
ماه، روشنی اش را، گرمی اش را، هستی اش را و هویتش را از خورشید می گیرد.
و ماه، بدون خورشید به سکه ای سیاه می ماند که فاقد هویت و ارزش و خاصیت است.
و آنها که مرا به لقب قمر، مفتخر ساخته اند، نسبت میان ماه و خورشید را چه خوب می فهمیده اند!
من آمدم که عاشقی را به تجلی بنشینم. من آمدم که دوست داشتن را معنا کنم. اما آسمان عشق حسین، بلندتر از آن است که پرنده عاشقی چون من بتواند بر آستان عظمتش بال ارادت بساید.
حسین آینه تمام نمای خداوند است و من همه عمر تا کنون کوشیده ام که آینه حسین بشوم. از خودم هیچ نداشته باشم، هیچ نباشم. فناء در حسین شوم و آنچنان شوم که در آینه نیز جز تصویر حسین نبینم.»
... عباس، و ، دو دست به زیر آب می برد و فرا می آرد، تا پیش روی چشم. عجبا! این تصویر اوست در آب یا حسین؟!
این درست همان لحظه ای است که عباس یک عمر برای رسیدن به آن تلاش کرده است؛ این که در آینه نیز جز تصویر حسین نبیند. اکنون دیگر چه نیازی به آب؟! دست هایش را باز می کند و آب را به شریعه بر می گرداند...» ( قسمتی از متن کتاب استاد سیدمهدی شجاعی)

در سالروز تاسوعای حسینی پنج رویکرد درباره شخصیت خانوادگی و اخلاقی حضرت عباس(س) را از زبان محققان و کارشناسان معارف دینی بشنوید:

شهید بهشتی

این چه چهره ای است که از حضرت عباس ساخته اید؟ / از زبان شهید دکتر بهشتی

آیت الله دکتر سید محمد بهشتی در مجموعه سخنرانی های خود درباره شفاعت به نقد برخی تلقی های نادرست از شفاعت اهل بیت پرداخته است. گلچین خبرآنلاین از سخنان کمتر شنیده شده او را بشنوید. اینجا را کلیک کنید.

 

فرزندان قمربنی هاشم چه کسانی بودند و در تاریخ چه نقشی داشتند؟/ از زبان استاد فاطمی نیا

فایل زیر گلچین خبرآنلاین از مجلس درس و سخنرانی جناب استاد عبدالله فاطمی نیا ( محقق و سخنران برجسته) است که به خلاصه تحقیقی درباره فرزندان حضرت قمر بنی هاشم(ع) اشاره کرده است. اینجا را کلیک کنید.

 

مجتبی تهرانی

تعابیری که همه مقاتل درباره حضرت عباس(ع) نوشته اند/ از زبان استاد آقا مجتبی تهرانی

فایل زیر گلچین خبرآنلاین از سخنرانی مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی، مجتهد عارف و استاد اخلاق است که به دو واقعه مهم روز نهم و دهم محرم از حضرت قمر بنی هاشم(ع) اشاره کرده است. اینجا را کلیک کنید.

 

چه کسی اولین بار عباس(ع) را قمر بنی هاشم نامید؟/ از زبان استاد رفیعی

فایل زیر گزیده خبرآنلاین از سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی، محقق و سخنران برجسته است که اشاره ای به گفت وگوهای امام حسین(ع) و حضرت قمر بنی هاشم(ع) کرده است. اینجا را کلیک کنید.

هاشمی نژاد

عکس العمل مادر عباس(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت فرزندانش/ از زبان استاد هاشمی نژاد

گلچین خبرآنلاین از مقتل خوانی و روضه حجت الاسلام 'سید حسین هاشمی نژاد' درباره عکس العمل حضرت ام البنین مادر عباس(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت حضرت عباس و فرزندانش را بشنوید. اینجا را کلیک کنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =