ایسنا نوشت: رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به آمار شیوع هپاتیت "بی" در استان سیستان و بلوچستان، بر لزوم واکسیناسیون سنین ۲۵ تا ۵۰ سال این استان تاکید کرد.

دکتر سید موید علویان در خصوص وضعیت هپاتیت «بی» در کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: شیوع هپاتیت «بی» در کشور عزیزمان ایران در حال حاضر کمتر از ۲ درصد است. این موضوع مرهون زحمات وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون تازه متولدین و غربالگری زنان باردار و پیشگیری انتقال از مادر مبتلا به نوزاد از سال ۱۳۷۳ تا کنون است.

وی افزود: این مداخلات در طی بیش از ۲۰ سال اخیر باعث کاهش شیوع این بیماری در استان سیستان و بلوچستان از ۵ به ۳.۵ درصد شده است، اما این استان هنوز با داشتن ۳.۵ درصد جمعیت مبتلا، واجد شیوع بالای هپاتیت «بی» است. با این حال، با وجود مداخلات بسیار موثر، انتقال هپاتیت «بی» در نوزادان و بزرگسالان همچنان به علل مختلف از جمله اجرا نشدن کامل برنامه غربالگری در مادران باردار به علت وجود راه‌های صعب‌العبور در این استان صورت می‌گیرد.

رییس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: از سوی دیگر، رفت و آمد زیاد جمعیت این استان با استان‌های مرزی پاکستان با شیوع بالای هپاتیت «بی» و دریافت خدمات بهداشتی و سلامت از جمله انتقال خون در پاکستان، هموطنان‌مان در این استان را در معرض ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی قرار می‌دهد؛ لذا به نظر می‌رسد که واکسیناسیون جمعیت عمومی این استان با رده سنی ۲۵ تا ۵۰ سال می‌تواند نقش موثری در کاهش شدید موارد عفونت و بار بیماری‌های کبدی مرتبط با هپاتیت «بی» در طی سال‌های آینده داشته باشد.

علویان گفت: این پروژه که احتمالا با واکسیناسیون، پوشش جمعیتی در حدود کمتر از یک میلیون نفر صورت می‌گیرد و با هزینه‌ای نسبتا اندک می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی در جلوگیری از انتقال این بیماری داشته تحمیل هزینه‌های آتی در زمینه مدیریت بیماری هپاتیت «بی»، سیروز و سرطان کبد داشته و نقشی بسزا در افزایش طول عمر ساکنین عزیز این استان داشته باشد. ما معتقدیم همه هموطنان‌مان باید از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب برخوردار باشند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =