خشکسالی‌های سیستان و بلوچستان، پلنگ ایرانی را درخطر انقراض قرار داده است

ایسنا نوشت:مدیر حفاظت از محیط زیست سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی‌های بی‌سابقه سیستان و بلوچستان پلنگ کمیاب ایرانی را درخطر انقراض و نابودی قرار داده است.

‌موسی دهقان نژاد اظهار کرد: خشکسالی‌های بی‌سابقه و بیست‌ساله و کمبود غذا در سیستان و بلوچستان نژاد پلنگ ایرانی که در منطقه حفاظت‌شده بیرک به‌عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های این حیوان است را با خطر نابودی و انقراض مواجه کرده است.


وی با بابیان این‌که منطقه حفاظت‌شده 73 هزار هکتاری بیرک با گونه‌های خاص و کمیاب جانوری در غرب شهرستان سراوان قرار دارد، افزود: پلنگ ایرانی یکی ازاین‌گونه‌هاست که هم‌اکنون برای تداوم حیات نیاز به غذا دارد و خشکسالی‌های متوالی موجب شده که این حیوان از دام‌های اهلی روستائیان و عشایر منطقه تغذیه کند.

مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان سراوان بابیان این‌که با توجه به اهمیت این حیوان سازمان حفاظت محیط ‌زیست آن را بیمه کرد، تصریح کرد: هم‌چنین شرکت بیمه هزینه‌ی دام‌های روستاییان را که توسط پلنگ به آن‌ها حمله می‌شود، پرداخت می‌کند.

دهقان نژاد بابیان این‌که با توجه به شواهد و عکس‌برداری‌ها 10 قلاده از این حیوان در منطقه سرشماری شده است، بیان کرد: اردیبهشت سال 91 مأموران محیط زیست شهرستان سراوان پس از تلاش‌های شبانه‌روزی با استفاده از دوربین‌های تله‌ای در منطقه حفاظت‌شده بیرک موفق به‌عکس برداری از پلنگ ایرانی شدند‌.

وی بابیان این‌که خشکسالی‌های سیستان و بلوچستان مهم‌ترین تهدید برای پلنگ ایرانی است، گفت: پلنگ ایرانی با جثه‌ای کشیده و باریک جزو بزرگ‌ترین گربه‌سانان ایران به شمار می‌رود که در نقاط کوهستانی و جنگلی و نزدیک ‌به رودخانه و در ارتفاعات 3 هزار متری زندگی می‌کند و از حیواناتی مانند بزکوهی، گوسفند، خوک وحشی و در صورت کمبود منابع غذایی از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک تغذیه می‌کند‌.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =