تسنیم نوشت: رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به ۳۳۲۶ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۲۲ برابر حد مجاز رسید، وضعیتی که بیش از ۶ برابر شرایط بحرانی است.

علی ملاشاهی اظهار داشت: غلظت ذرات معلق ناشی از باد و گردوخاک در مرکز استان به 3326 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 22 برابر حد مجاز و بیش از 6 برابر شرایط بحرانی رسیده است.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش دید افقی در زابل به 300 متر و گردوغبار شدید، گفت: دستگاه غبارسنج زابل خراب است و اکنون میزان ذرات معلق آن مشخص نیست اما گردوغبار آن شدید است.

وی در ادامه از تشدید گردوغبار در شهر زاهدان خبر داد و گفت: امروز حداکثر سرعت وزش باد در زاهدان به 72 کیلومتر بر ساعت رسید و موجب کاهش دید شد. از طرفی باد شدید و گردوخاک ناشی از طوفان شمال غرب استان سبب شد تا دید افقی در شهر زاهدان به 1000 متر هم برسد و کیفیت هوا را به بیش از 6 برابر بحران کاهش دهد.

ملاشاهی افزود: شرایط طوفان در نصرت‌آباد شدیدتر از سایر نقاط استان شد به‌طوری‌که دید افقی در این شهر به زیر یک متر و حتی به "صفر رسید، البته شدت گردوغبار در شمال استان نیز زیاد گزارش شد و دید افقی در شهر زهک نیز به‌شدت کاهش یافت.

شهرها و روستاهای شمال و مرکز سیستان و بلوچستان درگیر گردوغبار

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: گردوغبار موجود در استان تنها محدود به شهرها نمی‌شود و نواحی روستایی مرکز و شمال استان را نیز درگیر کرده است.

وی بابیان اینکه وضعیت گردوغبار مرکز و شمال استان موقتی است، افزود: گردوغبار زاهدان از نیمه‌های امشب بهتر می‌شود همان‌طور که اکنون در شمال استان وضعیت هوا بهتر و دید بازشده است. سرعت باد زابل نیز به‌صورت لحظه‌ای به "23 متر" رسیده است.

ملاشاهی در ادامه بابیان اینکه رفته‌رفته وضعیت هوا رو به بهبود می‌رود، گفت: احتمال دارد، گردوغبار در ساعات آینده به نواحی جنوبی‌تر استان نیز گسترش یابد و شهرهای خاش و میرجاوه را نیز درگیر کند.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری عنوان کرد: از امشب وزش بادهای شمالی در زابل رخ می‌دهد که موجب کاهش 6 تا 8 درجه‌ای دما نسبت به امروز می‌شود.

به گزارش تسنیم، وزش طوفان در سیستان و بلوچستان سبب شد که سه محور زاهدان-بم، زاهدان-زابل و زابل-نهبندان مسدود شود و مسافران زیادی در این محورها گرفتار شوند که ساعتی قبل هر سه محور بازگشایی شد.

علاوه بر سیستان و بلوچستان صبح امروز در شهرستان ریگان و برخی نقاط کرمان نیز طوفان شدید شن رخ داد که براساس آن جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و نیروهای امدادی در محورهای اصلی این منطقه حضور یافتند.

این طوفان سبب مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی استان کرمان با سیستان و بلوچستان شد که با فروکش کردن طوفان، این مسیرها مجدد بازگشایی شد.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =