ایرنا به نقل از ایندیپندنت نوشت: نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، یک نوع آفت کش رایج که برای از بین بردن آفت سیب زمینی استفاده می‌شود، منجر به کاهش توانایی تولید مثل قورباغه‌ها شده و نسل آنها را از بین می‌برد.

 

 

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه 'اوپسالا' در سوئد انجام شد، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آفت‌کش linuron - آفت‌کش سیب‌زمینی - نه‌تنها توانایی باروری قورباغه‌های نر را کاهش می‌دهد بلکه ضریب جنسی قورباغه‌های در حال رشد را به‌اندازه قابل‌توجهی به سمت جنسیت ماده سوق می‌دهد.
ازآنجایی‌که هم‌اکنون جمعیت قورباغه‌های جهان در معرض خطر انقراض قرار دارد، محققان نگران‌اند که مختل شدن روند طبیعی تولیدمثل قورباغه‌ها، انقراض آن‌ها را تشدید کند.
محققان در این مطالعه بچه قورباغه‌ها را در معرض غلظت‌هایی از این آفت‌کش به‌اندازه غلظت‌هایی که در محیط طبیعی یافت می‌شود، قراردادند.
آن‌ها متوجه شدن که رشد تخمدان‌ها در این بچه قورباغه‌ها به‌اندازه زیادی بیشتر از رشد بیضه بوده که محققان آن را به اختلالات در غدد درون‌ریز یا اختلال هورمون نسبت می‌دهند.
محققان بعد از پیگیری قورباغه‌های کامل در دوران بزرگ‌سالی نیز متوجه شدند، قورباغه‌های نر بالغی که در زمان کودکی در معرض این مواد شیمیایی قرارگرفته بودند توانایی باروری کمتری داشتند و از برخی از خصیصه‌های قورباغه‌های ماده برخوردار بودند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، آفت‌کش‌هایی با این مکانیسم عمل می‌توانند باعث بروز آسیب دائمی مانند کاهش توانایی باروری در قورباغه‌هایی شوند که در دوران کودکی در معرض آن‌ها قرارگرفته‌اند.
محققان نگران‌اند که نشت مواد شیمیایی از زمین‌های کشاورزی به حوضچه‌هایی که دوزیستان در آنجا تخم‌گذاری می‌کنند به رویه تولیدمثلی آن‌ها آسیب بزند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    1 0
    خیلی خطرناکه چون قورباغه ها خیلی برای محیط زیست مهم هستند.