روزنامه شهروند در گرارشی نوشت: روز‌به‌روز به تعداد منتقدان صداوسیما اضافه می‌شود و از خودی تا غیرخودی معتقدند که این رسانه عریض و طویل در کار خود مانده است؛ اما در عوض همه اینها، صداوسیما هم مدام متر و معیارهای جدیدی به انبوه بندهای مرتبط با محدودیت‌ها و ممیزی‌هایش می‌افزاید.

در این مطلب ١٠ پدیده آشنا و در عین حال عجیب را مرور می‌کنیم که افتخار تلویزیونِ خودمان است و بعید است که مشابهش را جای دیگری در دنیا پیدا کنید! روز‌به‌روز به تعداد منتقدان صداوسیما اضافه می‌شود و از خودی تا غیرخودی معتقدند که این رسانه عریض و طویل در کار خود مانده است؛ اما در عوض همه اینها، صداوسیما هم مدام متر و معیارهای جدیدی به انبوه بندهای مرتبط با محدودیت‌ها و ممیزی‌هایش می‌افزاید.

صداو سیما

صداوسیماچی‌ها دایره خط قرمزشان را آن‌قدر گسترش داده‌اند که حالا یقه هر صحبت، نشانه، چهره و حتی هر جانوری را هم می‌تواند بگیرد. ما با یک جست‌وجوی کوچک به ١٠ موردِ شگفت‌انگیزی رسیدیم که ویژه سیمای ملی است. این ویژگی‌ها مختص تلویزیون ما است و لنگه‌اش را هیچ‌ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد.

بیشتر از «این» قشنگ نباش؛ آفرین
پیکر آدمی و خوش‌چهرگی یکی از دردسرآفرین‌ترین مسائل در صداوسیماست؛ هر چقدر شیک‌تر و قشنگ‌تر، دردسر هم بیشتر. به نظر می‌رسد تلویزیون معیاری برای خوش‌قیافگی در نظر گرفته که هیچ‌کس نباید از این معیار بالاتر بزند. شنیده شده است که برخی در سازمان متخصص از ریخت انداختن‌اند. آنها وظیفه دارند که لباس و گریمی برای مجریان و مدعوین تدارک ببینند که خیال مخاطب جای خاصی نرود. از طرفی پوشیدن آستین کوتاه، شلوار جین و مانتوهای رنگی و شاد معمولا در تلویزیون مجاز نیست. اخیرا بعضی‌ها شورش کرده‌اند و شلوار جین می‌پوشند. اگر فردی به مقابل دوربین دعوت شده باشد که سازمان با او رودربایستی دارد و نمی‌تواند جلویش بایستد، آن‌قدر نماهای بسته خیلی نامربوط یا خیلی دور می‌گیرد که کل برنامه زهرمار بیننده شود؛ ‌ای‌ای‌ای صداوسیما.

ممیزی دیجیتالی
ما ایرانی‌ها تنها آدم‌های روی زمین‌ایم که هیچ‌ وقت برنامه و مسابقه‌ای را لایو نمی‌بینیم؛ آن‌ هم در صورتی که گوشه هر تصویری که پخش می‌شود، واژه «زنده» جاخوش کرده است. راستش صداوسیمایی‌ها به خودشان هم اعتماد ندارند، چه برسد به مخاطبی که ما باشیم. ما آن‌قدر آدم‌های خاصی‌ هستیم که دیرتر از تمام دنیا از نتایج مسابقه‌ها باخبر می‌شویم. همین باعث شده که تایم شادی و ناراحتی‌مان با تایم شادی و ناراحتی اهالی دنیا یکی نباشد! در عوض می‌توانیم آن‌قدر تکرار صحنه‌های مسابقه‌های مختلف را ببینیم که آن رقابت را ریشه‌ای هضم کنیم و پایه‌مان قوی شود. این شامل حال مسابقات داخلی هم سال می‌شود؛ در تمام روزهای سال، در تمام سال‌ها و برای چند دهه! فکرش را بکنید.

به شما چه اصلا؟
تلویزیون ما که به اسم تنها رسانه رسمی تصویری در سطح کشور حاضر است، به راحتی می‌تواند سلیقه‌های بسیاری را ندیده بگیرد و به سلایق محدود و معدودی از مدیرانش بسنده کند. اینطوری می‌شود که تمام بخش‌های خبری آن با موضع‌گیری پخش می‌شود و کسی را یارای پاسخگویی نیست و اینطوری می‌شود که به راحتی حتی بسیاری از مسئولان سطح بالای فعلی و سابق از فهرست «مورد تاییدها» و قابل پخش‌ها بیرون می‌مانند. آنها کارنامه واقعا درخشانی دارند و توانسته‌اند جمع کثیری که شامل چند رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، وزیر و نماینده مجلس است را از قاب به‌ در کنند.

تاریخ؟! اینه که ما می‌گیم
تاریخ در صداوسیما به ‌معنای «روایت وقایع سپری‌شده و احوال گذشتگان نیست» بلکه به ‌معنای «روایت وقایع سپری‌شده و احوال گذشتگان آنطور که ما می‌خواهیم» است. برای همین هم تلویزیون در قُرُق دو سه کارشناس تاریخی چاق و لاغر است. اسم‌های‌شان را همه می‌دانند؛ بگوییم؟

پاسخگویی؟ هرگز
مدیران صداوسیما خود را برابر مردم پاسخگو نمی‌دانند، رئیس این سازمان جوابگو نیست و نمی‌شود با او مصاحبه کرد. کشف «عبدالعلی علی‌عسگری» برای یک خبرنگار مثل برنده‌شدن در یکی از مسابقات «ستاره‌مربع، مربع‌ستاره» است؛ همین‌قدر مَحال! نطق سریالی اهالی تلویزیون «بی‌پولی» است اما تا جایی که توانسته‌اند شبکه اضافه کرده‌اند و با کمیت‌اش پُز می‌دهند ولی شما اگر سوالی از مدیر سیما داشته باشید، باید آن را به قیمات واگذار کنید. کسی تا حالا دیده یک رئیس سازمان، جز دفعات اندکی با روزنامه و نشریات خودی، با کسی مصاحبه کند و به سوالی جواب بدهد؟ جل‌الخالق؛ ما که ندیده‌ایم.

اینا برامون مهمه سرِ جدت حذف نکن
آنها برای زدودن جشن‌های ملی از حافظه ایرانیان کم نگذاشته‌اند. نوروز را با بازتعریف ارایه دادند و شب چله را هم به‌ناچار و پس از سال‌ها کج‌دار و مریز به رسمیت شناختند؛ اما در این رسانه کسی از مهرگان و تیرگان چیزی نشنیده است. چهارشنبه‌سوری هم شبی است که فقط باید مردم را نصیحت کرد و از خطر برحذر داشت و زخمی نشان داد. سیزده‌بدر هم یعنی روز طبیعت. ماجرا اما ادامه دارد: اهالی تلویزیون حتی رشته‌هایی که در کشور به رسمیت شناخته شده را هم به رسمیت نمی‌شناسند و خبری از پخش بازی‌های‌شان نیست؛ نمونه‌اش رشته ورزشی بوکس. ورزش بانوان؟ حرفش را هم نزنید.

«با» فضای‌مجازی، اما «بر» فضای‌مجازی
خوراک بخش قابل توجهی از برنامه‌های تلویزیون از طریق فضای مجازی تأمین می‌شود؛ اما دریغ از یک نقل‌ منبع. درواقع صداوسیماچی‌ها فضای مجازی را «منبع» حساب نمی‌کنند و به راحتی بخشی از خوراک خود را از آن تهیه می‌کنند. تلویزیون هر روز و هر هفته برنامه‌ای علیه فضای مجازی و شبکه‌های مجازی می‌سازد؛ اما برنامه‌سازانش حضور فعالی در این فضا دارند و از همین راه هم تغذیه می‌کنند.

مخالف‌ درست‌‌کن!
تلویزیون ایران ید طولایی در پرورش و فراری‌دادنِ آدم‌ها دارد. هر سال چند نفر از آدم‌های این سیستم از گود خارج می‌شوند و با تجربه و اعتباری که طی سال‌ها در این قاب به دست آورده‌اند، آن طرفِ مرزها ارتزاق می‌کنند. توی این اسم‌ها همه‌ جور آدم هست: از سید محمد حسینی بگیر تا فرشید منافی. نمونه داخلی‌اش هم آزاده نامداری است که همین اواخر با دلخوری گفت دیگر کاری با سازمان ندارد. فهرست طولانی است، خیلی از مجری‌ها و برنامه‌سازهای ریز و درشت که می‌توانستند به کشورشان خدمت کنند اما برای‌شان جا نبود.

اینهایی که گفتیم، مال خودِ خودِ خودمان است. مال هیچ کشوری در هیچ‌ کجای دنیا نیست. شما می‌توانید با هر کدام از این ١٠ شگفتی به آدم‌های سراسر دنیا پُز بدهید. می‌گویید نه؟ بروید بپرسید

ساز و سوز
آلات موسیقی و آدم‌هایی که خِیر سرشان می‌خواهند ساز بزنند، هیچ‌رقمه این اطراف پیدایشان نشود. این‌جور مواقع گل و سنبل و بلبل و همین‌طور تاریکی خیلی به کار می‌آید. البته در برخی استثناها مثل ماده‌گرگِ شهر رُم می‌شود دست به دامان فتوشاپ شد. این یک خط قرمزِ ناموسی برای سیمای جمهوری اسلامی است. برنامه‌سازانِ صداوسیما در این زمینه دکترا دارند؛ آنقدر که می‌توانیم ترنسفرشان کنیم به یک کشور دیگر و با شگردهای خلاقانه در حوزه مخفی‌سازی برایمان ارز بیاورند.

همینی که هست؛ مال خودمه
صداوسیماچی‌ها با انحصارشان حال می‌کنند. آنها رقیبی برای عرض‌اندام ندارند و هر گلی که می‌زنند، به سر خودشان زده‌اند! جالب آنجاست که تلویزیون برای پخش مسابقات فوتبال پول نمی‌دهد و پول می‌گیرد؛ یعنی در حالی ‌که همه شبکه‌های دنیا باید بابت پخش مسابقات هیجان‌انگیز فوتبال مبالغ کلانی بپردازند، سیمای ما چون قدرتش زیاد است، پولی نمی‌دهد و در عوض مبلغی برای پخش از بعضی باشگاه‌ها می‌گیرد. شما هم شاخ درآوردید؟ حالا زود است؛ بگذاریدش داخل جیب‌تان تا آخر خیلی مانده.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    وقتی تماشاگر نداره چه فرقی داره،بگذارید هرکاری دلش می خواد انجام بده!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      62 2
      خبر انلاین صدا و سیما که وضعش معلومه اما شما هم به عنوان یک رسانه سیزده بدر رو روز طبیعت میگی جشن چهارشنبه سوری رو جهارشنبه سوزی میگی شما هم به وظیفه خودت به عنوان یک رسانه در مقابل مراسم و جشنهای ایرانی عمل نکردی...
  • amir A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    119 9
    سرشان مثل کبک یه جاییه در بهترین شرایط بیش از 20 در صد مردم کانال های داخلی را نمی بینند.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      29 2
      ۲۰ درصد؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 22
      امارت از معدته یا جای دیگه؟؟ راستی فقط منتظرم بیای به مثبت منفی های اینجا استناد کنی تا بیشتر متوجه بیسوادی خطرناکت بشم
    • بی نام DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      0 4
      مشکل این مملکت دقیقا همینه که امثال تو خودتون رو باسواد حساب می کنین و برای بقیه تعیین تکلیف می کنید. ادب و فرهنگ خانوادگیتو لازم نیست نشون بدی می دونیم چیکاره اید
  • امیر سیروس پور RU ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    72 15
    یک نمونه دیگه از مورد تاریخ هم متعلق به سریال های کره ای هست. بابا به پیر به پیغمبر که اکثر این سریال ها واقعیه. بعدش میان اسمشو عوض میکنن و لفظ افسانه رو بهش اضافه کنن. که چی بشه؟ که نشون بدن همه این سریالا الکیه و صرفا محض سرگرمی بهش نگاه کنین
    • مهدی A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      26 2
      واقعا فکر کردی این سریالای کره ای واقعیه؟ :
    • امیر سیروس پور GB ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      1 3
      سلام جناب بی نام. تو سریال جومونگ در مورد آهن هیچ ادعایی نشد. بحث سر فولاد بود که اونم در تاریخ یه پروسه تکامل داشته که در این پروسه تکامل بنا به گواه تاریخ کره ای ها هم نقش داشتن. گوگوریو از اوایل موجودیتش نوعی سلاح های فولادی داشت. ادعای اختراع هم نبود.این رو هم در نظر بگیرید که در جهان باستان به علت نبود ارتباطات ملت ها به سختی و دیر از دستاوردهای دیگر ملت ها آگاهی داشتن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    67 4
    متاسفم از افراط و تنگ نظری و...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    36 1
    نتیجه انخصار زسانه ای همینه. گوشی برای شنیدن نیست و فقط حرف خودشون را میزنن .خبرها انتخاب و سانسور شده و وارونه حتی یک مسابقه والیبال رو نمیتونید درست ببینید.دقیقاً به همین علت مردم به رسانه های برون مرزی مراجعه میکنن.در هیچ جای دنیا مثل ایران مردم به تلویزیونهایی که از بیرون برنامه میفرستن توجه نشان نمیدن این هم میسر نیست مگر به لطف و همت والای صدا و سیمای میلی
  • ی. الف DE ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    35 5
    با سلام و خسته نباشید. مطلب بسیار زیبا و خواندنی بود، دلیل اینهمه کج روی و بد فهمی از رسانه و اجرای غلط ، همانا، بی دانشی و اینکاره نبودن مسئولینی است که تنها بر اساس رابطه ، چنین سمت هایی را برای خودشان دست و پا کرده اند. امیدواریم که با تغییر و تحولات پیش رو، سازمان صدا و سیما بتواند جایگاه واقعی و محبوبیت میان آحاد جامعه را بدست بیاورد. آرزو بر جوانان عیب نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    6 58
    اینها همه بخاطر نفوذ دولت بر این رسانه بوده و قبلا اینجور نبود
  • مقداد A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    18 1
    البته اینکه این رسانه تحت هیچ نظارت صحیح قرارنداره وجالبتراینکه ناظرین هم ازتفکرغالب برخودشه میتونه جواب خیلی از سوالات روبده...بقول دوست عزیزمون وقتی بیننده نداره چه فرقی داره
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    5 77
    آقا شما که میگی نگاه نمیکنی،از طرفی هم که میگی هیچکس هم نمیبینه،پس دیگه مشکلتون کجاست ؟اینهمه تخریب رسانه ملی مشخصه چه هدفی رو دنبال میکنه؟ ولی قانون اساسی محکم نوشته شده و جلوی منافقین رو گرفته پماد بزنید لطفا
  • پویا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    33 1
    از روزی که نام این سازمان از تلوزیون ملی به صدا و سیما تغییر نام داد ، بطور مشخص یعنی فقط صدا و تصویر مال مردم هست و اما محتویات و پردازش این صدا و تصویرها با انواع قیچی تبدیل به شتر گاو پلنگی میشود که در این چند دهه مردم صاحب اصلی این تلوزیون ملی را از خود رانده و آن را به یک سازمان میلی مطابق میل یک عده خاص پرورش داده و متأسفانه به هیچ بنی بشری هم پاسخگو نبوده نیست و نخواهد بود
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    39 1
    مطب واقعا عالی بود. مخصوصا قسمت تاریخ و کمرنگ کردن رسوم ایرانی عین حقیقته دلیلی که باعث میشه کوچکترین اعتمادی به صدا و سیما نداشته باشم.
    • بی نام US ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      4 53
      اگه منظورت چهارشنبه سوری هست همون بهتر که کلا این رسم حذف بشه رسومی که هیچ مبنای عقلی و عاطفی و ... ندارند به چه دردی می خورند؟
    • فرزین DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      10 1
      چهارشنبه سوری رو کی تبدیل به جنگ کرده دقیقا؟ همون افکاری که با شادی مردم مخالف هستن و همه چیز رو نه حتی برای دین بلکه با عینک سیاسی می بینن و خطر می پندارن. وگرنه چهار شنبه سوری یعنی جشن و سرور کنار هم بدون خطر که هیچ انسانی اگه این ها براش فراهم باشه دنبال انداختن نارنجک نمیره چون پس زده میشه. اخوی بیدار شو یا حداقل اگه خودت رو زدی به خواب واسه دیگران نسخه نپیچ. سال هاست که این چنین جشن ها رو میخوان به زور از حافظه ها پاک کنین ولی دریغ از یه ذره موفقیت. و واقعا آدم از این کارها غصه اش میگیره.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 6
      ی سری ادم با هوش پایین مثل فرزین وقتی استدلال میکنند ادم نمیدونه بخنده یا گریه کنه
  • بی نام DE ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    21 4
    صدا و سیما رسانه خودی هاست و نه غیرخودی ها پس الزامی به راضی نگه داشتن غیرخودی ها ندارد . غیرخودی ها می توانند همچنان برنامه های شبکه های غیرمجاز ماهواره ای و نمایش خانگی را ببینند .
  • بی نام US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    4 36
    الکی از طرف مردم حرف نزنید
  • ابراهیم RO ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    27 1
    مطالب جالب بودخصوصابرخورداین رسانه باتاریخ وجشنهای تاریخی ایران هرجورخودشون خواستندمعرفی کردندوخواستندبه مردم بازگوکننداماواقعااینانمیدونندکه نمیشه تاریخ راعوض کردوسنتهاوائین ملی یک ملت رانمیشه تغبیروارونه کرد؟برای یه مسابقه والیبال ویافوتبال انچنان به شعورملت توهین میکنندنگوونپرس اقاجون اون سانسوری که توانجام میدی توکوچه وخیابونهای ماتادلت بخواد.....اقای عزیزملت ماچشم ودل ازاین مسائل شسته انداونی که دنبال اینجورچیزهاهست هرجائی براخودش فراهم میکنه
  • شهلا A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    20 1
    البته باید گفت همه ی ارگانها کم وبیش همین رویه را در پیش دارند من وشما هزار بار بگوییم چرا باید هر روز قیمتها تغییر کند و بالاتر برود آیا جواب قانع کننده ای کسی می دهد و یا اصلا به روی خودش می آورد.
  • بی نام DE ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    0 1
    من صداوسیمای ایران فقط برنامه حیات وحش داشته باشه می بینم