سرانجام اوپک اذعان کرد که آنچه پیش از این درباره افزایش تولید نفت شیل آمریکا پیش بینی شده بود،به حقیقت پیوسته و شیل رقیب جدی برای کشورهای صادرکننده نفت، اوپک خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اویل پرایس،گزارش ماه مارس بازار نفت نشان می دهد که پیش بینی اوپک دربار عرضه نفت غیراوپکی ها روزانه 289 هزار بشکه در روز افزایش یافته که این میزان رشد سالانه غیراوپکی ها را به 1.66 میلیون بشکه در روز رسانده است.

این اتفاق برای اوپکی ها غیرقابل پیش بینی بود؛به این ترتیب بازار نفت شاهد حضور پرقدرت شیل اویل خواهد بود که این موضوع محاسبات کارتل نفتی را برای تنظیم بازار نفت بهم می ریزد.

آژانس بین المللی انرژی هم پیش بینی کرده که عرضه نفت امسال به بالاترین حد خود خواهد رسید.اتفاقی که از همین حالا موجب نگرانی اوپکی ها شده است.زیرا افزایش تولید نفت شیل سبب شده تا اثرات کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت در روز که در اوایل سال 2017 توسط اعضای اوپک با همکاری غیراوپکی ها مثل روسیه اجرایی شد،از دست برود.

با این حال،از سال 2017 که کاهش ها در بازار اتفاق افتاده،ذخایر تولید نفت کاهش یافته است و این موضوع سبب شده تا قیمت نفت تحریک و رو به افزایش بگذارد.برخی تحلیل گران پیش بینی کردند که بازار نفت از همین حالا به توازن رسیده است.

اما حالا با افزایش قیمت ها اتفاق دیگری در بازار نفت افتاده است و آن ورود نفت جدید آمریکا به بازار است.در ماه ژانویه به دنبال اعلام کاهش منابع نفت بسیاری از معامله گران نفت پیش بینی کردند که قیمت ها دربازار روند افزایشی خواهد گرفت.حتی برخی پیش بینی ها از قیمت 70 دلاری برای نفت برنت خبر می داد اما با ورود نفت شیل به بازار،قیمت ها عقب نشینی کرد و روند کاهشی به خود گرفت.

در هفته های بعد،پیش بینی ها برای رشد تولید نفت شیل آمریکا قوت بیشتری گرفتهاست و میزان قابل توجهی هم نفت شیل وارد بازار شده است.این عرضه نفت جدید به بازار موجب شده تا پیش بینی ها حکایت ازآن دارد که ادامه این روند موجب می شود تا تولید نفت امریکا به بیش از 11 میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی افزایش یابد.

بسیاری از تحلیل گران حالا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی که پیش از این اعلام کرده بود،نفت شیل در حال افزایش تولید است،توجه می کنند.

اوپک حالا واقعیت های بازار را بیشتر متوجه شده است.اوپک می گوید که در حال حاضر تقاضای بازار جهانی نفت سالانه به 1.6 میلیون بشکه نفت در روز افزایش خواهد یافت که این رقم بیش از 200 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی هاست.از همین رو،اوپکی ها تاکید دارند که باید فاصله عرضه و تقاضا را برای حفظ توازن قیمت ها در بازار نفت،رعایت کرد.

اما برای اوپک خیلی مسایل پیچیده تری هم وجود دارد؛با این حال این کارتل نفتی ترجیح می دهد که به برنامه کاهش تولیدی که از دو سال پیش در پیش گرفته ادامه دهد.

در گزارشی که اوپک از عملکرد تولید نفت اعضای خود منتشر کرده،آمده است:«افزایش تولید می تواند برای اوپک تهیدید باشد.»

در حال حاضر میزان ذخایر نفت خام در بازار 74 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5 سال اخیر است،در واقع با کسری 24 میلیون بشکه ای در بازار قیمت ها بالا رفته است.با این وجود آنطور که انتظار می رفت،حالا با ورود نفت شیل موجودی نفتی که به بازار عرضه می شود،رو به افزایش گذاشته است.

اگر ذخایر نفت در بازار همچنان افزایش یابد،قیمت ها رو به کاهش گذاشته و نفت شیل سهم بازار این کارتل نفتی را خواهد گرفت.

 رویترز به نقل از خالد الفالح وزیر نفت عربستان گزارش داده که عرضه بیش از اندازه نفت به بازار برای اعضای اوپک یک تهدید محسوب می شود.اگر اوپکی ها در نبرد با شیل ناموفق باشند،احتمال اینکه از تصمیم کاهش عرضه نفت به بازار جهانی برگردند،بسیار زیاد است.اگر این اتفاق بیفتد قیمت ها رو به کاهش خواهد گذاشت.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =