یک تقاطع تا رسیدن شیرازی ها به «بهشت»

«خبر جنوب» نوشت: داستان ساخت خانه های آخرت جدید برای شیرازی ها مربوط به امروز و دیروز نیست، آرامستانی که با مشکلات زیاد از سال ها قبل کلید خورد و امروز زمان عملیاتی شدن آن فرا رسیده، اما هنوز هم مشکلاتی برای بهره برداری از آن وجود دارد؛ از خانه ای که بر سر راه مسیر تونل سعدی قرار گرفته و نیاز به تملک دارد تا تقاطع غیرهمسطحی که در جاده شیراز- اصفهان روبه روی زیبا شهر توسط راه و شهرسازی در حال اجراست و به راه دسترسی کاروانهای عزاداری تبدیل شده که از شمال غرب شیراز قصد دارند خود را به آرامستان بهشت احمدی برسانند و به گفته رئیس سازمان آرامستان های شهرداری شیراز، اجرای آن حداقل نیمی از مشکلات انتقال متوفیان به بهشت احمدی را حل می کند.

عليرضا چراغي گفت: براي رسيدن به محل آرامستان بهشت احمدي، دو مسير وجود دارد؛ يكي ادامه تونل سعدي است. در اين مورد در جلسهاي كه با شهردار منطقه 3 داشتيم قرار شد منزلي كه بر سر راه اين پروژه قرار دارد تملك شود و اين كار در حال انجام است.
وي افزود: اما راه دوم دسترسي به آرامستان بهشت احمدي از طريق جاده شيراز- اصفهان است كه هم اكنون مسير مورد نظر ايجاد شده و تنها ساخت يك تقاطع در جلوي زيباشهر باقي مانده كه از 13 ماه قبل توسط راه و شهرسازي آغاز شده اما روند اجراي اين پروژه بسيار كند است و اگر با اين رويه باشد در آينده مردم شمال غرب و غرب شيراز براي رسيدن به بهشت احمدي با مشكل مواجه ميشوند.
چراغي تصريح كرد: با ايجاد اين تقاطع، مشكل نيمي از شيرازيها براي رسيدن به اين آرامستان حل ميشود و ديگر نيازي نيست كه مردم از شهركهاي شمال غرب و معالي آباد، قصردشت و بسياري نقاط شيراز، كل شهر را دور بزنند و از ورودي شهرك سعدي وارد شوند. در كنار آن با اجراي اين پروژه، كاميونهايي نيز كه تاكنون اجازه ورود به شهر را نداشتند ميتوانند از اين مسير خود را به تونل سعدي و بولوار فضيلت و سرداران برسانند. علاوه بر اين با اين كار ترافيك كمربندي شهر نيز تا حدود زيادي كاهش مييابد.
رئيس سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز با اشاره به وجود 40 آرامستان محلي و عمومي در شيراز، گفت: آرامستان بهشت احمدي با اين نيت اجرا شد كه تمامي آرامستانهاي شهر به اين محل منتقل شود و از سال 73 مراحل واگذاري زمين و اجراي آن آغاز شد و تا سال گذشته به طول انجاميد اما تا سال گذشته هنوز يكي از بخشهاي اصلي آن يعني سردخانه پروژه اجرا نشده بود.
وي افزود: در اين زمينه ما با سرعت كار ساخت سردخانه را آغاز كرديم و امروز با نصب تاسيسات سردخانه، 90 درصد كار انجام شده و با اجراي آن شاهد آغاز فعاليت يكي از بزرگترين سردخانه هاي انساني كشور با ظرفيت 350 تخت هستيم كه در شرايط اضطراري تا 650 نفر را ميتواند در خود جاي دهد.چراغي درخصوص تامين نيروهاي مورد نياز اين آرامستان گفت: در شهري مثل كرج كه مشابه شيراز است و روزانه 20 تا 23 نفر فوتي دارد تعداد نيروهاي شاغل در آرامستان آنها 175 نفر است در حالي كه تعداد نيروهاي ما در شيراز به50 نفر هم نميرسد اما اين نكته را نيز بايد مدنظر قرار داشته باشيم كه قدمت برخي آرامستانهاي آنها بالاي 50 سال است اما آرامستان بهشت احمدي شيراز در حال حاضر بهروزترين آرامستان كشور است و با تكنولوژي روز اجرا شده است.
وي تصريح كرد: نكته ديگر آن است كه در آرامستانهاي كشور آنها از نيروهاي خود شهرداري استفاده ميكنند كه اين باعث شده براي تغيير و تحولات با مشكل مواجه شوند و ما با استفاده از اين تجربيات و براي جلوگيري از مشكلات احتمالي، كارها را برون سپاري كرديم.
چراغي در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است با برون سپاري كارها، هزينه هاي بيشتري بر خانواده متوفيان تحميل شود، با رد اين موضوع، گفت: برون سپاري كارها به آن معنا نيست كه هركسي هر قيمتي را كه خواست براي ارائه خدمات اعمال كند. ما بر همه بخشها نظارت داريم و تنها نيروي مورد نياز را توسط بخش خصوصي تامين و بر كار آنها نظارت مي كنيم.
رئيس سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز افزود: هم اكنون، اموات در سردخانه شسته و بعد به اينجا منتقل ميشوند كه در آينده نزديك اين روند تغيير كرده و تمامي اموات در آرامستان بهشت احمدي شسته و در صورت نياز در سردخانه نگهداري ميشوند و بعد براي دفن به آرامستانهاي ديگر ميروند و تنها كساني كه از گذشته در آرامستانهاي ديگر، قبر پيش خريد كرده اند در آن آرامستانها دفن مي شوند. البته در جلسهاي نيز كه با اعضاي هيات امناي آرامستانهاي شيراز داشتيم آنها اعلام كردند چون بافت برخي از اين نقاط روستايي است نمي شود جلو دفن را گرفت اما قرار شد كه هيچ كدام از اين آرامستان ها طرح توسعه اي نداشته باشند و تنها دفن امواتي صورت گيرد كه اهل همان محل باشند و شوراي محل نيز آن را تائيد كند زيرا كساني كه اين آرامستانها را وقف كرده اند تنها براي دفن اموات همان محل، اين اقدام را انجام داده اند.
وي ادامه داد: در حال حاضر به صورت ميانگين روزانه 20 نفر در شيراز فوت ميكنند كه 5 نفر آنها براي دفن به خارج شهر انتقال يافته و حدود 10 نفر در دارالرحمه دفن ميشوند و 5 نفر نيز به آرامستان بهشت احمدي منتقل و دفن ميشوند. از 20 مرداد سال 91 كه اولين ميت در اينجا دفن شد تاكنون 1200 تا 1300 ميت در اين آرامستان دفن شده و 14500 قبر نيز آماده استفاده است.
چراغي افزود: قبرهاي آرامستان بهشت احمدي به صورت دوطبقه است كه در حال حاضر اموات در طبقه زيرين آن به صورت رايگان دفن ميشوند اما با توجه به هزينه بر بودن ارائه خدمات در آرامستان در حال حاضر اگر كسي بخواهد طبقه دوم اين قبرها را بخرد بايد بهاي آن را پرداخت و پيش خريد كند. به همين منظور نيز هم اكنون لايحه پيشنهادي خود درخصوص درآمد آرامستان و قيمت قبرهاي دوطبقه و خانوادگي و هزينه هاي كفن و دفن را به شوراي شهر ارائه كردهايم.
وي درخصوص برخي از قطعه هاي ويژه آرامستان بهشت احمدي شيراز گفت: در آرامستان جديد برخي قطعه هاي ويژه را درنظر گرفتيم از جلمه قطعه شهدا كه به صورت يك طبقه است و در كنار قطعه خانواده شهدا و ايثارگران، قطعه افراد اهداكننده عضو و قطعه نامآوران ويژه مشاهير شهر از بخشهاي اين آرامستان است. در كنار آن قطعه ويژه اتباع كشور افغانستان، قطعه هاي عمومي و قطعه افراد بلاصاحب از ديگر بخشهاي اين آرامستان است.چراغي درباره احتمال هوشمندشدن مكان يابي اموات در آرامستان بهشت احمدي هم گفت: هم اكنون در حال بررسي طرحي هستيم كه در آن يك دستبند ردياب ويژه برروي دست اموات بسته شود و با فعال شدن آن ميتوان به طور دقيق محل دفن ميت را پيدا كرد اما به دليل هزينه بالاي اجراي آن، اين پروژه در حد طرح باقي مانده است.رئيس سازمان آرامستان هاي شهرداري شيراز درخصوص آرامستان تاريخي دارالسلام نيز بيان كرد: كار ساماندهي اين پروژه در 4 فاز از سال 92 آغاز شده و ما نيز از بدو ورود با مذاكره با ميراث فرهنگي اعلام كرديم كه آنها طرح خود را ارائه دهند تا ما اجرا كنيم. اين در حالي است كه امروز شاهد فرونشست بسياري از قبور در اين محل هستيم.
وي درباره جابه جايي بسياري از قبور در طرح ساماندهي اين محل گفت: اين مربوط به 3 فاز اول اين پروژه است كه در زمان ما اجرا نشده اما در فاز 4 كه ما آن را به اجرا درآورديم سنگ هيچ قبري جابه جا نشده است.
چراغي همچنين پيرامون اجراي پروژههاي آرامستان دارالسلام خاطرنشان كرد: امروز ما شاهد هستيم در برخي قبرستان هاي ديگر با قدمت 200 تا 300 سال، برخي از سنگهاي قبر قديمي به عنوان صندلي و محل نشستن استفاده ميشود كه به همين دليل به دنبال ايجاد يك موزه سنگ قبر در آرامستان دارالسلام و در كنار آن ايجاد مركز تحقيقات و كافي شاپ و رستوران در اين محل براي تبديل شدن به مركز فرهنگي، تحقيقاتي و جاذبه گردشگري هستيم اما همه اينها مشروط بر ساماندهي اين آرامستان است.وي از آغاز فعاليت سامانه مديريت آرامستانهاي شيراز با عنوان «معراج» خبر داد و گفت: اولين مزيت اجراي اين سامانه، مديريت خودروهاي حمل درگذشتگان است كه در آينده سعي داريم سيستم ناوبري هوشمند را بر روي تمامي اين خودروها اجرا كنيم.چراغي افزود: يكي ديگر از فعاليتهاي اين سامانه آن است كه از اين پس مانند ديگر شهرهاي بزرگ كشور از جمله مشهد و تبريز، شهرونداني كه يكي از نزديكان خود را از دست ميدهند با تماس با تلفن چهاررقمي 1530 به آرامستان بهشت احمدي متصل ميشوند و خدمات از اين طريق به آنها ارائه ميشود. وي گفت: اما يكي ديگر از نكات مثبت اجراي سامانه معراج، ايجاد پايگاه داده هاي درگذشتگان و يا همان ايجاد بانك اطلاعات متوفيان شهر شيراز است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =