حفظ بافت تاریخی شیراز یک ضرورت است

«خبرجنوب» نوشت: بافت فرهنگی و تاریخی و مشکلات آن مهم ترین موضوعی بود که در دیدار دیروز شهردار و جمعی از مدیران شهرداری شیراز با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمين لطف ا... دژكام در اين جلسه گفت: حفظ بافت تاريخي شيراز یکی از ضرورت هاست اما اين كه چه ميزان از آن بايد حفظ شود نيازمند بررسي كارشناسان است. بايد ديد ما به حفظ چه مقدار از اين بافت نياز داريم.
وي اظهار داشت: در اين زمينه متخصصان اصرار بر حفظ بافت دارند و ما نيز اين را قبول داريم اما بايد تفكر شود كه تا چه حد بافت را حفظ كرد. گاهي مواقع ممكن است اصل حرف درست باشد و بايد اين بافت حفظ شود اما كميت كار، درست تبيين نشده است.
امام جمعه شيراز با مقايسه بافت تاريخي تخت فولاد اصفهان با بافت تاريخي شيراز گفت: در اصفهان هر جا كه نيازي به حفظ بافت آن نبوده تغيير كاربري داده شده، زيبا سازي صورت گرفته و تبديل به فضاي سبز عمومي شده است حتي مصلاي جديد اصفهان را در آن بافت ساختند اين در حالي است كه اصفهان هم يك شهر تاريخي به شمار مي رود اما چگونه است كه آنجا اقدامات اين گونه توجيه مي شود كه بافت را زنده مي كند اما در شيراز اوضاع به گونه اي مي شود كه انگار با يك شهر مرده در اين بافت مواجه مي شويم؟
حجت الاسلام والمسلمين دژكام افزود: البته هر 2 ديدگاه موجود در خصوص بافت اين نكته را تاييد مي كند كه يك سري از افتخارات شهر ما در اين بافت است و حتي مي تواند درآمد و زندگي نسل جديد را تامين كند. اين را كسي انكار نمي كند اما بحث اصلي نحوه و چگونگي حفظ و احياي بافت است تا اين نسل نيز بيشتر از بافت بهره مند شود.
امام جمعه شيراز درخصوص مقايسه تعداد زائرين شهر مشهد با شيراز گفت: امروز ما در 4 گوشه بافت تاريخي و فرهنگي شهر شاهد حضور 4 امامزاده جليل القدر و حرم مطهر هستيم اما راه دسترسي زائرين به حرم بسيار محدود است و حتي من نيز براي رسيدن به حرم بسياري مواقع در تقاطع شاهزاده قاسم پياده شده و خود را به آن جا مي رسانم. حال اين را در نظر بگيريد كه با توجه به حضور حداقل 150 هزار گردشگر خارجي در شيراز آن ها چگونه مي توانند به حرم مطهر دسترسي داشته باشند در حالي كه اين حرم مي تواند بزرگ ترين مركز جذب گردشگر باشد.
وي افزود: حفظ بافت را قبول داريم اما چه كنيم اين مشكلات حل شود؟ اگر مشكل اين بافت برطرف گردد و به اين بافت توجه كنيم، هم حضور گردشگران افزايش مي يابد و هم افزايش درآمد مردم باعث افزايش رضايت همگاني مي شود.
نماينده ولي فقيه در فارس تصريح كرد: اين بافت به دليل منافع حقیر برخي و نه حفاظت از ارزش ها و فرهنگ مدت هاست كه قفل شده و اگر اهالي علم، ادب، فرهنگ و همه بخش ها دور هم جمع شوند و حرف آن ها علمي و منطقي باشد به طور قطع به يك نقطه مثبت در مورد بافت دست مي يابند.
حجت الاسلام والمسلمين دژكام با تاكيد بر ضرورت توجه به محوريت حرم مطهر در تمامي فعاليت هاي شهر از جمله حوزه گردشگري گفت: اميدواريم در آينده نزديك شاهد رونق شيراز آن گونه كه در خور اين شهر است باشيم اما نكته اي كه بايد در اين زمينه مدنظر قرار دهيم محوريت سومين حرم اهل بيت (ع) در تمامي امور است.
وي افزود: هر گونه كه عمل شود و گردشگري فعال گردد باز هم همه چيز حول محور حرم مطهر است چرا كه ابتدا حرم مطهر وجود داشته و بعد شهر در اطراف حرم شكل گرفته است و امروز نيز حرم مطهر بايد در محوريت همه فعاليت ها قرار گيرد.
امام جمعه شيراز با اشاره به وضعيت نابسامان دارالسلام به عنوان قديمي ترين آرامستان شهر شيراز خواستار ساماندهي آن شد و گفت: امروز اين قبرستان در حال تبديل شدن به معضل است و شاهد بسياري از مشكلات و تخريب بخش هايي از آن هستيم، محلي كه بسياري از بزرگان شهر در آن آرميده اند.
وي افزود: بايد براي حفظ حرمت اموات هم كه شده قبرستان دارالسلام از وضعيت موجود خارج شود. گاه مي شنويم در برخي نقاط آن زباله هاي ساختماني و عادي ريخته و جمع مي شود و آسيب هاي اجتماعي نيز در اين منطقه وجود دارد، بنابراين بايد ساماندهي مناسبي در آن انجام شود.
شهردار شيراز نيز در اين نشست ضمن ارايه گزارشي از فعاليت ها و وضعيت فعلي شهرداري شيراز به برخي از چالش هاي فراروي شهرداري اشاره كرد و گفت: امروز 40 درصد جمعيت استان در شيراز حضور دارند و موفقيت شيراز موفقيت استان است.
حيدر اسكندرپور اظهار داشت: در حال حاضر 12 هزار نيرو در شهرداري شيراز حضور دارند كه 8 هزار نفر آن ها نيروهاي رسمي، شركتي و پيماني و مابقي نيروهاي حجمي هستند و تعداد نيروهاي ما فراتر از نياز شهرداري است.
وي افزود: يكي از مشكلات ما تراكم نيرو در شهرداري است كه به ما فشار مي آورد به گونه اي كه هر ماه تنها 36 ميليارد تومان از بودجه ما صرف پرداخت دستمزد كاركنان مي شود.
اسكندرپور با اشاره به بودجه 3200 ميليارد توماني امسال شهرداري شيراز گفت: بايد به اين نكته توجه كرد كه اين گونه نيست كه بودجه اي كه تصويب مي شود وجود دارد و بايد آن را هزينه كرد بلكه مهم تر از همه تحقق بودجه است. همان گونه كه در سال گذشته نيز كل بودجه 3280 ميليارد توماني شهرداري محقق نشد.
وي با اشاره به تكيه درآمد شهرداري بر ساخت و ساز و كاهش فعاليت در اين حوزه به بحث درآمد پايدار پرداخت و گفت: درآمد پايدار آن دسته از درآمدهايي است كه متكي به ساخت و ساز نباشد و در لوايح بودجه سالانه بیايد مانند لايحه ارزش افزوده كه مي تواند تاثير به سزايي در درآمدهاي پايدار شهري داشته باشد.
اسكندرپور گفت: يكي از چالش هايي كه ما با آن رو به رو هستيم مربوط به نوسانات كشوري در حوزه اقتصادي است به ويژه در برخي از بخش هاي شهرداري مانند قطار شهري كه برخي از تجهيزات آن بايد از خارج كشور خريداري و وارد شود كه در اين زمينه بلافاصله با بالا رفتن نرخ ارز اين نوسانات بر فعاليت و هزينه هاي ما تاثير مي گذارد.
وي از بحران آب و مهاجرت به عنوان يكي ديگر از چالش هاي فراروي شهر و شهرداري شيراز ياد كرد و اظهار داشت: يكي ديگر از مشكلات فراروي ما مهاجرت آب است كه به دليل بحران آب و مهاجرت روزافزون از شهرهاي ديگر به شيراز با مشكلات بسياري رو به رو هستيم كه مهم ترين مشكل ما افزايش پديده حاشيه نشيني در اطراف شهر است، به گونه اي كه امروز تنها 300 هزار نفر حاشيه نشين در شهر شيراز حضور دارند و اين تعداد به سرعت در حال افزايش است.
وي افزود: در اين ميان اولين آسيبي كه شهر مي بيند آسيب هاي اجتماعي است كه در دل پديده حاشيه نشيني به وجود مي آيد و به همين دليل نيز شهرداري با ايجاد خانه محلات در رفع این مشكلات پيشقدم بوده و با ايجاد خانه محلات به دنبال رفع مشكلات حوزه آسيب هاي اجتماعي در حاشيه هاي شهر هستيم.
شهردار شيراز با اشاره به توجه ويژه شهرداري به حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي، بافت تاريخي و فرهنگي و مشكلات آن را به عنوان يكي ديگر از چالش هاي پيش روي شهر ياد كرد و گفت: در حال حاضر 2 نگاه متفاوت در مورد اين بافت وجود دارد؛‌ نگاه هوشمندانه اي كه بافت را به عنوان يك ثروت براي شهر مي بيند، بافتي كه مي تواند توليد اشتغال كند. نگاه ديگر نگاهي است كه به بافت به عنوان تعدادي خانه فرسوده مي شود كه بايد تخريب شود.
اسكندرپور اظهار داشت: اين درحالي است كه بافت تاريخي و فرهنگي شهر مي تواند ثروت زا بوده و تبديل به يك فرصت ويژه براي شهر شود چرا كه گردشگران بيشتر براي ديدن اين بافت به شهر مي آيند و حتي در بسياري از كشورها شيراز را به عنوان يك شهر تاريخي،‌ ادبي و مذهبي مي شناسند.
وي افزود: يكي از ظرفيت هاي مهم در حوزه اقتصاد شهري كه امروز در دنيا از آن بهره مي برند و در كل كشور ما و به ويژه شهر شيراز مغفول مانده بحث استفاده از رويدادهاست كه اقتصاد شهرها را تحت تاثير قرار مي دهد همان گونه كه به عنوان مثال در زمينه برگزاري جشنواره هايي مثل جشنواره كن شاهد هستيم برگزاري اين رويداد تا چه حد بر اقتصاد اين شهر تاثير مي گذارد.
شهردار شيراز گفت: در اين زمينه هم شيراز مي تواند تبديل به شهري شود كه «اقتصاد رويداد» و برگزاري رويدادهايي در سطح ملي و حتي بين المللي در كنار توجه به ظرفيت هاي فرهنگي، تاريخي و مذهبي آن و البته با حفظ هنجارهاي ديني و ارزش ها مي تواند اقتصاد شهر را تحت تاثير قرار دهد.
وي با اشاره به اهميت احياي بافت گفت: در اين ميان بافت تاريخي و فرهنگي شهر نقش ارزنده اي در اين زمينه دارد و براي احيای اين بافت نياز است كه زندگي در اين بافت جاري شود؛ بايد تلاش كنيم در سال هاي آينده اقتصاد رويداد را در دستور كار قرار دهيم تا با اين كار شاهد افزايش حضور گردشگران باشيم.
به گزارش خبرنگار ما،‌ ديدار مسئولين شهرداري شيراز يك حاشيه هم داشت و آن تذكر امام جمعه شيراز به خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص نوع انعكاس اخبار در رسانه هاي استان بود.
حجت الاسلام والمسلمين دژكام در اين رابطه گفت: گرچه ما گاهي براي پيشبرد مجموعه شهر و استان از يكديگر انتقاد مي كنيم اما بنا نيست به فضاي صميمي كه بايد پيام رسان شيراز به دنيا باشد لطمه بخورد.
وي خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: شيراز مركز ادب، فرهنگ‌، هنر و ديانت است پس سعي كنيد قلمتان شيرازي بچرخد.
امام جمعه شيراز گفت: در طول اين مدت و در شب هاي قدر ما شاهد اوج حضور مردم در نقاط مختلف شهر بوديم. مردم شيراز مردمي با فرهنگ، نجيب و مبادي آداب هستند اما در چنين فضايي گاه قلمي حركت مي كند و ذهن را درگير مسایلي مي كند كه نه به سود نظام است و نه حتي شهر و استان، بنابراين سعي كنيد فضاي رسانه را به سمت پيشبرد اهداف كشور، استان و شهر ببريد نه بر خلاف آن.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =