مردم فارس از دردسرهای کاغذبازی اداری راحت می شوند

«خبرجنوب» نوشت: استاندار فارس گفت: ایجاد میزهای خدمت برای آسان سازی امور است، نه پیچیدگی بیشتر مسائل.

ايجاد ميزهاي خدمت در دستگاه هاي مختلف اجرايي سال هاست به عنوان يكي از راهكارهاي كاهش مشكلات مراجعه كنندگان يا همان تكريم ارباب رجوع مطرح است، ميزهايي كه در برخي مواقع به جاي آنكه راه حلي براي رفع مشكلات باشد، گاه خود به مشكل تازه اي بر سر راه مراجعه كنندگان بدل مي شود.
در اين ميان از چندي قبل ايجاد ميزهاي الكترونيك به عنوان نوع تازه اي از خدمت رساني مطرح شد تا شايد راه اندازي ميزهاي خدمت جديد براي تسهيل در امور مراجعه كنندگان به دستگاه هاي اجرايي، اثرگذاري بيشتري داشته باشد، موضوعي كه به عنوان دستور اصلي جلسه شوراي راهبردي توسعه مديريت استان مطرح و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
استاندار فارس در اين جلسه با تاكيد بر توجه بيشتر مسئولين به ماهيت ايجاد ميزهاي خدمت در ادارات، گفت: يكي از مواردي كه بايد در اجراي هر فعاليتي مدنظر همه باشد اين است كه بايد به ماهيت آن توجه كرد و بررسي نمود كه هدف از اجراي اين مورد چه بوده و در زمينه ايجاد ميزهاي خدمت نيز بايد ديد نظر آقاي رئيس جمهور چيست؟
اسماعيل تبادار اظهار داشت: در خصوص راه اندازي ميزهاي خدمت الكترونيك نيز هدف اصلي، تسهيل در امور مردم يا همان تكريم ارباب رجوع است كه بايد در اين راستا از افراد باتجربه و كارشناسان برتر حوزه هاي مختلف استفاده كنيم تا دريابيم چه مواردي مي تواند موجب تسهيل در نظام كاري شود.
وي خواستار جلوگيري از پيچيده تر شدن مشكلات اداري با راه اندازي ميزهاي خدمت الكترونيك شد و افزود: به عنوان مثال امروز ما براي دريافت تسهيلات ازدواج، سامانه اي را راه اندازي كرده ايم كه افراد براي دريافت اين تسهيلات به آن جا مراجعه كنند، اما اين سامانه ثبت نام نمي كند، اين در حالي است كه افرادي كه نيازمند اين تسهيلات هستند به ما مراجعه مي كنند و مي گويند حاضرند هر روز از صبح تا ظهر به بانك ها مراجعه كنند اما به آنها پاسخ داده شود. وجود اين مشكلات با حرف از اجراي اين سامانه و ميزهاي خدمت كه تسهيل در امور مراجعه كنندگان بوده است، مغايرت دارد و نبايد بگذاريم وجود اين ميزها، كارها را پيچيده تر كند.
استاندار فارس خواستار جلوگيري از پيچيدگي ارایه خدمات از طريق ميزهاي خدمت شد و گفت: در اجراي ميزهاي الكترونيك بايد آن قدر موضوع را حلاجي كنيم كه پاسخگويي به مردم راحت تر شود.
وي با اشاره به مسير طولاني صدور مجوز براي سرمايه گذاران و تاثير وجود ميزهاي خدمت در تسهيل اين مسير، گفت: در اين راستا جا دارد قبل از اين كه به موضوعات ظاهري بپردازيم، به ماهيت مسايل پرداخته و بعد راهكارهايي را براي رفع مشكلات در دستور كار خود قرار دهيم و ضمن شناسايي موانع و مشكلات سر راه، نسبت به رفع آن ها اقدام كنيم.
وي با اشاره به تفاوت ميزهاي خدمت در حوزه ها و دستگاه هاي مختلف با يكديگر، ادامه داد: علت دستور رئيس جمهور براي ايجاد ميزهاي خدمت، تسهيل در امور مردم بود، نه اين كه ميز خدمت آن قدر پيچيده شود كه مردم بگويند اگر مانند گذشته به صورت حضوري بياييم، بهتر است و در اين زمينه حتي بايد ما راهكارهايي را در دستور كار خود قرار دهيم و اگر كسي پيشنهاد بهتري براي تسهيل در امور مردم داشته باشد بايد از آن پيشنهاد استفاده شود.
تبادار با انتقاد از نحوه فعاليت پنجره واحد استان در گذشته، گفت: اين پنجره بيشتر پنجره تفرقه بود تا پنجره واحد استان و باعث ايجاد مشكلات بسياري در استان شد. انتظار ما در زمينه ايجاد ميزهاي خدمت الكترونيك اين است كه اين موضوع در دستور كار دستگاه ها قرار گيرد و در كنار آن بيشتر به ماهيت موضوع بپردازند و راهكار ارائه دهند و اميدوارم به يك باور عمومي براي خدمت به مردم دست يابيم.
تبادار با تاكيد بر لزوم آموزش مديران دستگاه هاي مختلف و تاثير آن در عملكرد بهتر آنها، افزود: تا زماني كه خود ما بر موضوعي اشراف نداشته و آگاه نباشيم چگونه توقع داريم بتوانيم آن را عملياتي كنيم. پس جا دارد موضوع آموزش مديران در دستور كار ما قرار گيرد.
دبير شوراي راهبردي توسعه مديريت استان نيز در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از عملكرد دستگاه هاي مختلف در ارائه ميزهاي خدمت، گفت: بر طبق دستورالعمل دولت، از زمان دستور ايجاد ميزهاي خدمت كه 7 آذرماه سال قبل بود، دستگاه هاي اجرايي براي راه اندازي ميزهاي خدمت فيزيكي 6 ماه و براي ايجاد ميزهاي خدمت الكترونيك يك سال فرصت داشتند كه به همين دليل ما بايد گزارش عملكرد خود را در رابطه با ميزهاي خدمت تا 10 تيرماه به رياست جمهوري و سازمان اداري و استخدامي كشور ارائه دهيم.
ساسان تاجگردون افزود: در حال حاضر 1806 خدمت كه سازمان ها و ارگان هاي مختلف به مردم ارائه مي دهند احصا شده كه 419 خدمت از اين تعداد به صورت حضوري، 348 خدمت به صورت الكترونيك و 460 خدمت به صورت ميز مشترك ارائه مي شود و 572 خدمت نيز خارج از ميز خدمت است كه به صورت حضوري صورت مي پذيرد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =