انتقاد استاندار فارس از بالاشهری شدن مدارس باکیفیت در شیراز

«خبرجنوب» نوشت: یکصد و بیست و هفتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان فارس به ساماندهی و تبدیل به احسن کردند املاک آموزش و پرورش و بحران کمبود معلم اختصاص داده شد و در این جلسه استاندار فارس از بالاشهری شدن مدارس باکیفیت در شیراز انتقاد کرد.

در اين نشست سرپرست آموزش و پرورش فارس از توجه استاندار فارس به برگزاري نشست هاي شوراي آموزش و پرورش تقدير به عمل آورد و گفت: امروز دو دستور كار در جلسه مطرح مي شود، يكي بحث استفاده از ظرفيت بند «هـ» تبصره 9 قانون بودجه و در كنار آن ماده 13 قانون شوراي آموزش و پرورش مبني بر تغيير به احسن و فروش املاك آموزش و پرورش و ديگري كمبود نيروي انساني براي سال آينده تحصيلي است.
عبدالرسول احمدي افزود: آموزش و پرورش يك سري املاك و اموال غير منقول دارد كه قانون اين اجازه را داده كه تبديل به احسن كنيم، بعد از آن املاكي داريم كه به علت نداشتن نياز به آن ها بايد تغيير كاربري بدهيم و از قِبَل درآمد آنها در جاهاي ديگر مورد نياز هزينه كنيم. اكنون از روند انجام كار گزارشي ارايه مي شود تا در جهت تسريع مراحل قانوني توسط دستگاه هاي مختلف بتوانيم مشكل كمبود فضاي آموزشي را حل كنيم.
اين مسئول تعليم و تربيت تصريح كرد: ما در كلان شهر شيراز و ساير شهرها به ويژه شهر صدرا و شهرك هاي جديد از نظر فضاي آموزشي با كمبود رو به رو هستيم. در كنار اين مساله به علت خشكسالي هاي اخير با مهاجرت ناخواسته عشاير و روستاييان به شهرها و به ويژه شهر شيراز مواجه هستيم طوري كه نُرم دانش آموزي از حد ميانگين تجاوز كرده و علي رغم خدمات خيرين مدرسه ساز باز هم با كمبود مواجه ايم.
وي با بيان اين كه در بحث نيروي انساني با كمبود 8 هزار نيرو رو به رو هستيم و ورودي هاي دانشگاه فرهنگيان جوابگو نيست گفت: در مهر ماه بيش از 2 هزار نيروي بازنشسته داريم و حداكثر ورودي دانشگاه فرهنگيان تنها 700 نفر است كه اغلب جذب نقاط محروم مي شوند.
وي با اشاره به اين كه قرار شده به سمت مدرسه محوري گام برداريم، بيان كرد: اولين بحث اين است كه ما نيروهاي اداري را كاهش دهيم و اين افراد به طرف تدريس بروند؛ زماني آموزش و پرورش به ازای هر 20 دانش آموز يك معلم داشت اما به علت كمبودها مجبور شده ايم در جاهايي دو مدرسه را در هم ادغام كنيم و مديران و معاونان را مجبور كرده ايم كه حداقل 6 ساعت تدريس داشته باشند،‌ اگرچه اين مساله از نظر كيفي كار درستي نيست و گاهي مديران و معاونان اعتراض مي كنند.
در ادامه احمدي بيان كرد: سال آينده تحصيلي ما با مشكلات عديده اي رو به رو هستيم و نبايد انتظار داشته باشيم تمامي كلاس هاي ما داراي معلم باشند.
در ادامه اين نشست ریيس اداره حقوقی آموزش و پرورش گزارشي از املاك آموزش و پرورش ارايه داد.
به گفته محمد رضا يزدان پناه در استان،‌ آموزش و پرورش 7 هزار و 852 متر املاك دارد كه از اين تعداد املاك 2 هزار و 999ملك، ‌املاك شهري و 4 هزار و 853 متر املاك روستايي و 720 متر املاك وقفي و استيجاري است.
وي افزود: از اين املاك 2 هزار و 600 ملك داراي سند هستند و املاك فاقد سند 5 هزار و 229 ملك هستند.
اين مسئول بيان كرد: شوراي آموزش و پرورش سال قبل براي فروش املاك مجوزي صادر كرد و از 29 مجوز فروش املاك 18 ملك شامل 10 ملك در شيراز و 8 ملك در ساير شهرستان ها به ارزش ريالي 7 ميليارد و 811 ميليون فروخته شد.
در همين نشست پيرامون حمايت از موسسان مدارس غير دولتي براي تامين فضاي آموزشي مورد نياز و ابطال قرار دادهاي واگذاري اراضي آموزشي متعلق به راه و شهر سازي بحث به عمل آمد.
در اين نشست استاندار فارس با بيان اين كه شوراي آموزش و پرورش توجه خاصي به بدنه نهاد تعليم و تربيت دارد، بيان كرد: ما هر آن چه به نفع آموزش و پرورش است تاييد مي كنيم و آنچه مغايرت دارد رد مي كنيم.
اسماعيل تبادار گفت: اگر امروز مساله مهمي را به فردا موكول كرديم، ‌معلوم نيست در اين فرداهاي آينده بتوانيم امري را به سرانجام برسانيم. اگر امروز مُصرانه اعتقاد داشته باشيم كه فرقي بين مدارس دولتي با غير دولتي نيست به عدالت آموزشي فكر كرده ايم. امروز بايد انديشه كنيم كه نظام آموزش و پرورش نظام واحدي است و هر چيز كه براي نظام دولتي در دستور كار داريم، بايد در مورد مدارس غير دولتي نيز رعايت كنيم. به نظرم اگر عهد ببنديم كه در شوراي آموزش و پرورش اين كمبودها را برطرف كنيم، كاري كرده ايم وگرنه انعطاف و گذشت و همه چيز را به آينده موكول كنيم راه به جايي نمي بريم. وقتي در خياباني در شيراز مثل فرهنگ شهر كه در هر واحدي مدرسه درست شده و به مثابه قفسي است كه دانش آموزان گرفتار شده و در سردر آن ها بنر و پلاكارد زده كه رتبه سوم كنكور و غيره و رديف عكس بچه ها زده اند،‌ ما را به تعجب وا مي دارد كه چطور در اين محيط هاي كوچك اين همه اتفاق هاي رنگارنگ رخ می دهد! بنابراين بايد همان امكانات كه به مدارس دولتي مي دهيم، در اختيار موسسان غير دولتي قرار دهيم و به آن ها فرجه و زمان بدهيم كه واحد آموزشي خود را به حد استاندارد برسانند و اگر به اين مورد توجه شود، قابل قبول است و در غير اين صورت بايد برخورد شود.
مدير ناحيه 3 آموزش و پرورش نيز با بيان اين كه يك ششم دانش آموزان در مدارس غير دولتي تحصيل مي كنند، ‌افزود: اكثر موسسان مدارس غير دولتي مايلند در ناحيه 1 و 2 مدرسه بسازند و كمتر به ناحيه 3 و 4 مي آيند، از طرفي خيلي از اهالي جنوب شهر مايلند بچه هاي خود را به شمال شهر براي تحصيل بفرستند.
محمد كماندار افزود: نرم تحصيل در كلاس هاي دولتي 38 تا 40 دانش آموز است و معلمان حتي نمي توانند اسم محصلان را به ياد بسپارند!
در اين جا استاندار فارس خطاب به كماندار گفت: ما از مجموعه هاي آموزشي غير دولتي طالب هستيم و كمك هم مي كنيم و تسهيلات به آن ها مي دهيم و كمك كرده اند ‌اما ما مي گوييم ما يك نظام آموزشي هستيم. شما مي گوييد خانواده های جنوب شهر خواهان تحصيل در شمال شهر هستند. من در اينجا سوال مي كنم شما متوليان آموزش و پرورش به وقت انتخاب معلمان، چقدر معلمان برتر و پر سابقه را از فلكه ستاد به بالا مي گذاري؟ بنابراين منِ پايين شهري به دست شما نگاه مي كنم. اين ها مجبورند با هر فلاكتي كه باشد‌ در بهترين جا فرزندان خود را براي آموزش بفرستند. بنابراين جناب احمدي و ساير همكاران بايد به راه حل معضلات فكر كنند. ما بايد به فرزندان كه آينده سازان هستند فكر كنيم. نبايد دانش آموزان در محيط هاي كوچك و دور از ذهن تحصيل كنند. ما بايد به همه دلسوختگان نهاد تعليم و تربيت كمك كنيم، شهرداري هم بايد گام پيش بگذارد. كار سخت است اما اگر اهتمام باشد مسایل حل مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =