ادعای رییس فدراسیون ووشو: سیاهی لشکر به اندونزی اعزام نمی‌کنیم/ پرچمدار می‌توانست یه ووشو کار باشد

رییس فدراسیون ووشو می‌گوید: «برای ووشو هیچ رویدادی مهمتر از بازی‌های آسیایی نیست.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی علی‌نژاد رییس فدراسیون ووشو صبح امروز  در نشست خبری پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی اندونزی مقابل خبرنگاران قرار گرفت و گفت:« فعالیت برای حضور در بازی‌های آسیایی کاری یک روزه یا دو روزه نیست و زمان‌بر است. حداقل باید چهار سال زمان صرف شود تا یک تیم برای حضور در این مسابقات آماده شود. یکی از اشکالات مهم ورزش ایران این است که همیشه به آینده نزدیک فکر می‌کنیم که دلیل این موضوع نیز می‌تواند عدم ثبات مدیریتی و یا کسب نتایج زودگذر باشد. ما همیشه با از دست دادن زمان تازه در فاصله نزدیک به بازی‌های آسیایی یادمان می‌افتد باید به فکر این مسابقات باشیم. امیدوارم بعد از اندونزی با توجه به عدم حضور ووشو در مسابقات المپیک، مجدداً مانند چهار سال گذشته این رشته را فراموش نکنیم و از فردای مسابقات به فکر بازی‌های آسیایی آینده باشیم.»

رئیس فدراسیون ووشو این را گفت و ادامه داد:« اگر به ترکیب تیم ملی نگاه کنید متوجه می‌شوید بازیکنان اعزامی سالیان سال است که سابقه حضور در اردوهای تیم ملی را دارند. در این دوره مسابقات به واسطه اینکه کشور اندونزی در اوزان سنگین، شرایط مدال‌آوری خوبی نداشت با هماهنگی شورای المپیک آسیا، تصمیم به حذف وزن 75 کیلوگرم از این مسابقات گرفت تا پیش از مسابقات بازی‌های آسیایی اندونزی، بخش ساندای ووشو در 5 وزن برگزار می‌شد که با حذف وزن 75 کیلوگرم در این دوره شاهد حضور 4 وزن در مسابقات خواهیم بود. حذف وزن 75 کیلوگرم با توجه به اینکه ما در دو دوره مسابقات بازی‌های آسیایی در این وزن موفق به کسب مدال شدیم عملا یک شانس کسب مدال ما را کاهش خواهد داد. در بازی‌های آسیایی گوانگژو حمید قلی‌پور در این وزن به مدال طلا دست یافت و در اینچئون نیز حمیدرضا لادورد با وجود اینکه نفر سوم وزن خود بود و دو ورزشکار برتر به دلیل مصدومیت از اردو کنار رفتند به مدال نقره دست یافت.»

سرمربی تیم ملی ووشو درخصوص تعداد ورزشکاران اعزامی این رشته به بازی‌های آسیایی گفت:« 9 نماینده در اندونزی خواهیم داشت که از این 9 نفر، 4 ورزشکار در بخش ساندای آقایان و 5 بازیکن نیز در تالو و ساندای بانوان خواهند بود. در وزن 56 کیلوگرم رضا سبحانی در ترکیب تیم ملی حضور دارد که در سال 2011 در مسابقات جوانان آسیا به مدال نقره دست یافته است و در رده بزرگسالان هیچ‌گاه شرایط حضور در مسابقات برون‌مرزی را نداشته است. در وزن 60 کیلوگرم عرفان آهنگریان حضور دارد که در سال 2014 در مسابقات جهانی جوانان جهان به مدال طلا دست یافت. او در سال 2016 نیز قهرمان آسیا شد و در سال 2017 نیز در مسابقات کشورهای اسلامی و جهانی یونیورسیاد دو مدال طلای دیگر کسب کرد.»

علی‌نژاد افزود:« فرود ظفری در وزن 65 کیلوگرم دیگر نماینده ما خواهد بود که مدال طلای مسابقات کشورهای اسلامی 2017 را در کارنامه خود دارد. ظفری سالیان سال در اردوی تیم ملی حضور داشته اما تنها یک بار به مسابقات برون مرزی اعزام شده است. محسن محمدسیفی نیز در وزن 70 کیلوگرم نیز آخرین نماینده ساندای ایرانی خواهد بود که یکی از پرافتخارترین ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی است. سیفی با کسب دو مدال طلای بازی‌های آسیایی در کاروان ایران بعد از احسان حدادی که 3 مدال این مسابقات را دارد دومین ورزشکار پرافتخار کاروان ایران است. سیفی علاوه بر دو مدال طلای بازی‌های آسیایی، 4 طلای جهان را نیز کسب کرده است که از این لحاظ نیز از احسان حدادی بالاتر است. او دو طلای آسیا و مدال‌های بی‌شمار دیگری را نیز کسب کرده و باتجربه‌ترین عضو تیم ملی است.»

وی درخصوص ترکیب تیم ساندای بانوان عنوان کرد:« رقابت‌های ساندای بانوان تنها در دو وزن برگزار می‌شود و خواهران منصوریان نمایندگان ما در این دو وزن خواهند بود. در وزن 52 کیلوگرم الهه منصوریان سومین دوره حضور خود در بازی‌های آسیایی را تجربه خواهد کرد او در گوانگژو برنز و در اینچئون مدال نقره کسب کرد. دو طلا، یک نقره و یک برنز جهانی  در کارنامه منصوریان وجود دارد همه این مدال‌ها باعث شده است تا الهه منصوریان ورزشکار باتجربه‌ای شود. او از سال 2007 عضو تیم جوانان بوده است و به صورت مداوم در ترکیب تیم ملی حضور داشته است. شهبانو منصوریان نیز نماینده ما در وزن 60 کیلوگرم خواهد بود. منصوریان با کسب 4 مدال طلای جهان در ورزش بانوان ایران به همراه مریم هاشمی دیگر عضو تیم ملی ساندا از باافتخارترین ورزشکاران ما محسوب می‌شوند. مدال‌های منصوریان و هاشمی در ورزش بانوان ایران بی‌نظیر است اما در حال حاضر هاشمی از ووشو خداحافظی کرده و منصوریان همچنان فرصت کسب افتخارات بیشتر را خواهد داشت. حضور دو خواهر در ترکیب تیم ملی ووشو اتفاق ویژه‌ای برای کاروان ایران خواهد بود.»

رئیس فدراسیون ووشو با تاکید بر عدم اعزام تالوکاران تیم آقایان به بازی‌های آسیایی گفت:« با تصمیم من و کادر فنی، تصمیم گرفتیم در تالو نماینده‌ای نداشته باشیم و دلیل آن نیز روند نه چندان مثبت تالوی آقایان در سالیان گذشته بود. در خصوص اعزام کاروان کمی یا کیفی در سالیان گذشته بحث‌های زیادی شده است که گویا در این دوره مسئولان ورزش ایران تصمیم گرفتند کاروان بزرگ و کمی را به این رویداد اضافه کنند. ما با وجود نگاه مثبت کمیته ملی المپیک می‌توانستیم 4 نماینده نیز در تالوی آقایان داشته باشیم اما نگاه کیفی ما باعث شد با توجه به اینکه شانس مدال‌آوری در این بخش قائل نبودیم نماینده‌ای را اعزام نکنیم. من برخلاف همکارانم که برای افزایش سهمیه خود چانه می‌زدند تلاش کردم برای کاهش ورزشکار چانه بزنم.برخلاف تالوی آقایان ما 3 نماینده در تالوی بانوان خواهیم داشت و دلیل این تصمیم نیز وضعیت بهتر تالوی بانوان از آقایان بوده است. همچنین تلاش کردیم نگاه حمایتی ورزش کشور نسبت به بانوان در ووشو نیز وجود داشته باشد. زهرا کیانی یکی از نمایندگان ما خواهد بود که از 9 سالگی در اردوی تیم ملی حضور داشته است و امروز با 19 سال سن قرار است نماینده ما در اندونزی باشد. کیانی در رده‌های مختلف مدال‌های خوبی را کسب کرده است و در 16 سالگی مدال برنز جهان را به دست آورده است. هانیه رجبی نیز  10 سال است در اردوی تیم ملی حضور دارد و مدال برنز جهان را در کارنامه خود دارد. فاطمه حیدری نیز آخرین نماینده ما خواهد بود که سال گذشته در مسابقات یونیورسیاد به مدال برنز دست یافت.»

وی با تاکید بر سطح بالای بازی‌های آسیایی عنوان کرد:« مسابقات ووشو در بازی‌های آسیایی همیشه از دشواری‌های خاص خود برخوردار بوده است و در تالو نیز این فشردگی بیشتر است. ما در طول تاریخ تنها موفق به کسب یک مدال برنز در تالو شدیم که آن نیز در سال 2010 توسط احسان پیغمبری حاصل شد و بقیه مدال‌های ما همیشه در ساندا بوده است.»

رئیس فدراسیون ووشو با تاکید بر اینکه برای اولین بار تعداد بانوان ووشو کار بیشتر از آقایان خواهد بود گفت:«ووشو از سال 1990 وارد بازی‌های آسیایی شد و ایران نیز برای نخستین بار در سال 1998 در این رویداد حاضر شد. امسال برای اولین بار تعداد بانوان اعزامی از آقایان بیشتر خواهد بود که این نیز یکی از نکات مثبت ووشو ایران است. در سال 98، 5 ورزشکار در سال 2002، 7 ورزشکار، در سال 2006 نیز 7 ورزشکار در بازی‌های آسیایی شرکت کردند که همه آنها مرد بودند. بازی‌های آسیایی 2010 اولین حضور من به عنوان رئیس فدراسیون در این مسابقات بود که ما 8 ورزشکار مرد و دو ورزشکار خانم را به این مسابقات اعزام کردیم. ضمن اینکه خدیجه آزادپور در ساندا اولین طلای تاریخ بانوان ایران را در بازی‌‌های آسیایی کسب کرد. در دوره گذشته نیز از 10 ورزشکار اعزامی 4 نفر را بانوان تشکیل داده بودند و در این دوره نیز قرار است از 9 ورزشکار اعزامی ما 5 سهمیه را بانوان به خود اختصاص دهند. این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه فدراسیون به ورزش بانوان بوده است و امیدواریم در مجموع یک طلا، دو نقره و یک برنز اینچئون را علیرغم تمام مشکلات داخلی و خارجی تکرار کنیم.»

در ادامه رئیس فدراسیون ووشو در پاسخ به سوالی که تلاش‌هایی صورت گرفته است تا ما بتوانیم مدال‌های خود را نسبت به دوره گذشته ارتقاء بدهیم گفت:« همانطور که گفتم با کسر یک سهمیه از رشته ووشو، وضع ما از اینچئون نیز بدتر شده است و اگر بتوانیم مدال‌های دوره گذشته را تکرار کنیم اتفاق مهمی را رقم زده‌ایم. اینکه ما در سال 2010 موفق به کسب 2 طلا و 3 نقره در بازی‌های آسیایی شده‌ایم نسبت به آن دوره بوده است و بعید می‌دانم که دیگر آن نتایج تکرار شود. شرایط ما بدتر شده و بودجه ما نیز نسبت به 4 سال پیش از سوی کمیته المپیک کاهش یافته است اینها نشان می‌دهد که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و قرار نیست ما معجزه کنیم.»

وی در خصوص پاداش مدال‌آوران در مسابقات بازی‌های آسیایی گفت:« من در روز حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک اعلام کردم به هر کدام از نفراتی که موفق به کسب مدال طلا در اندونزی شوند 5 هزار دلار پاداش خواهم داد این پاداش غیر از پاداش مسئولان ورزش ایران خواهد بود و تلاش ما در این جهت بوده است که در ورزشکاران ایجاد انگیزه کنیم.»

علی نژاد در خصوص اینکه با توجه به افتخارات محسن محمدسیفی آیا نام او نیز می‌توانست در میان کاندیداهای پرچمداری کاروان ایران قرار گیرد، یادآور شد:« طبیعتا تصمیم‌گیری در مورد پرچمدار کاروان ایران برعهده هیئت اجرایی کمیته المپیک بوده است اما من در نامه‌ای به رئیس کمیته ملی المپیک 3 نفر از ورزشکاران رشته ووشو را برای پرچمداری در اندونزی معرفی کردم، سیفی و خواهران منصوریان ورزشکارانی بودند که با توجه به افتخارات آنها می‌توانستند پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی باشند. با توجه به حضور رشته‌های دیگر در المپیک این شانس برای سایر رشته‌ها وجود دارد که در المپیک پرچمدار کاروان ایران باشند. اما برای ووشو تنها بازی‌های آسیایی وجود دارد در نهایت نیز مسئولان به این جمع‌بندی رسیدند که کیمیا علیزاده پرچمدار کاروان ایران در اندونزی باشد. علیزاده یکی از دختران و قهرمانان شایسته ورزش ایران است که من آرزوی بهترین عملکرد را برای او دارم اما امیدوارم پرچمداری ایران از لحاظ روانی فضای سنگینی را به او وارد نکند.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که عنوان کرد با توجه به اینکه فدراسیون می‌توانست 4 تالو کار را به اندونزی اعزام کند بهتر نبود در این رده نیز نماینده‌ای داشتیم، گفت:« همانطور که عنوان کردم اعتقاد دارم بازی‌های آسیایی و رقابت‌های المپیک جای کسب تجربه نیست و باید در میادین دیگر تجربه به دست بیاید و در المپیک و بازی‌های آسیایی این تجربه به کار برده شود. روند تالوی ایران در بخش مردان در سالیان گذشته روندی نبود که شانس مدال برای ما وجود داشته باشد و من تصمیم گرفتم تیمی کیفی‌تر را به اندونزی اعزام کنیم. اینکه بخواهیم افرادی را به عنوان سیاهی لشکر به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم جز اسراف بیت‌المال چیز دیگری نیست و باید میادین دیگر را برای کسب تجربه در نظر گرفت. اینکه وزارت ورزش تصمیم گرفته است کاروان به این بزرگی را اعزام کند نیز برعهده خود آنها خواهد بود. ضمن اینکه من اعتقاد دارم اگر ما 9 ورزشکار به اندونزی اعزام کنیم و موفق به کسب 4 یا 5 مدال شویم بهتر است از اینکه 13 ورزشکار را اعزام کنیم و همین تعداد مدال کسب کنیم. ضمن اینکه از لحاظ افکار عمومی نیز باخت تعداد زیاد ورزشکاران ما باعث خواهد شد تا مدال‌های سایر ورزشکاران تحت‌الشعاع قرار بگیرد.این تجربه‌ای بوده است که من در دوره‌های گذشته دیده‌ام و اعتقاد دارم که کاروان ما باید در بازی‌های آسیایی کیفی باشد تا هدف ما که خوشحالی مردم است تحت‌الشعاع قرار نگیرد.»

رئیس فدراسیون ووشو در پایان گفت:« برای ووشو هیچ رویدادی مهمتر از بازی‌های آسیایی نیست و هیچ رویدادی نیز سخت‌تر از بازی‌های آسیایی نخواهد بود. حتی مسابقات جهانی برای ما مهمتر و سخت تر از بازی‌های آسیایی نخواهد بود. ووشو رشته‌های است که تمام قهرمانان آن در قاره آسیا حضور دارند و مثل دیگر رشته‌های ورزشی نیست که بازی های آسیایی حکم زنگ تفریح را داشته باشد. در بازی‌های آسیایی ووشو هیچ جایی برای لابی‌گری و گفت‌وگو وجود ندارد و هیچ کشوری حاضر به از دست دادن مدال نیست. باید ورزشکاران ما با حضور در مسابقات قاره‌ای و جهانی خود را به ما نشان بدهند تا بتوانیم برای دوره آینده که از حالا نیز برنامه داریم، هدف‌گذاری کنیم.»

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =