تنش‌های برقی، گل‌های رز فارس را پژمرده کرد

«خبرجنوب» نوشت: گل های رز شیراز و فارس این روزها حال و روز خوشی ندارند و قطع برق، آن ها را پژمرده تر از قبل کرده است.

گل هاي رز فارس كه با اتوبوس و در كنار ساك مسافران در قسمت حمل بار به تهران براي توزيع بين گل فروشي ها ارسال مي شود و در بين راه طراوت خود را از دست مي دهد، اين روزها دچار تنش بيشتري شده و قطع برق، آن ها را كاملا پژمرده كرده و تا رسيدن به تهران از رنگ و لعاب و طراوت ميافتند، معضلي كه به گفته محمد بلاغي رئيس اتحاديه گلخانه داران فارس، باعث شده بخشي از اين گلها پس از رسيدن به پايتخت روانه سطل زباله شوند.

فارس با توليد سالانه بالغ بر 34 ميليون شاخه گل رز، جزو استان هاي ممتاز كشور است، اين در حالي است كه اين گلها تابستان خوبي را سپري نمي كنند.

محمد بلاغي، رئيس اتحاديه گلخانه داران فارس در گفت وگو با سرويس اقتصادي «خبرجنوب» در اين خصوص گفت: قطع برق در مناطق پررونق گلخانه هاي فارس از جمله خانزنيان روزانه بين 3 تا 5 ساعت است كه گاها به 8 ساعت هم ميرسد كه اين معضل باعث شده محصولات گلخانه اي دچار تنش هاي جدي شود كه تا نابودي محصول پيش مي رود.

وي بيان كرد: در گلخانه هاي سبزي و صيفي، قطع برق و به تبع آن از كار افتادن سيستم هاي سرمايشي و گرماي ناشي از آن باعث قارچ زدن محصولات و در گلخانه هاي توليد گل باعث پژمردگي گلها مي شود.

وي گفت: علاوه بر از كار افتادن سيستم هاي سرمايشي، آبياري محصولات نيز دچار اختلال مي شود و اين روند آسيب جدي به گلخانه داران مي زند.

بلاغي با يادآوري اينكه هيچ بيمه و يا ارگان دولتي اين خسارتها را قبول ندارد، افزود: خسارت ها بسيار هنگفت است، به عنوان مثال در يك گلخانه 5 هزار متري، 80 بسته گل با 1600 شاخه روزانه برداشت ميشود كه با احتساب قيمت 30 هزار توماني هر بسته آن، گلهاي برداشت شده در هر روز 2 ميليون و 400 هزار تومان ارزش دارد كه بر اثر برق رفتگي چند ساعته و حمل نامناسب تا تهران، همگي از بين ميرود. در حقيقت يك گلخانه دار بايد روزانه 2 ميليون و 400 هزار تومان ضرر را متحمل شود بيآنكه ارگاني اين خسارت را جبران نمايد.

رئيس اتحاديه گلخانه داران فارس بيان كرد: به ما اعلام شده ژنراتور بخريم، دستگاهي كه گران است و بين 80 تا 200 ميليون تومان بسته به مساحت و ولتاژ ژنراتور هزينه روي دست گلخانه داران ميگذارد. با اين وضعيت بازار و گرانيهاي اخير، كمتر گلخانه داري ميتواند اين هزينه را متقبل شود.

بلاغي با تاكيد بر اينكه عدم حمايت هاي اين چنيني باعث مي شود فارس نتواند به تعهدات خود براي توسعه گلخانه عمل كند، افزود: هر فردي كه وضعيت گلخانه هاي موجود را ببيند كمتر مايل به راه اندازي گلخانه ميشود و شايد همين موارد بوده كه توسعه گلخانه در فارس موفق نبوده است.

وي اظهار اميدواري كرد با تدابير مسئولان، جلوي ادامه اين وضعيت گرفته شود و فكري به حال تامين برق گلخانه ها كه حياتشان به برق گره خورده، نمايند.

وي با اشاره به فعاليت 55 گلخانه در فارس، يادآور شد: صنعت گلخانه داري يك صنعت گران قيمت است و پايه هاي گل كه وارداتي است با قيمت هاي بالا تامين ميشود. سازه گلخانه ها و سيستم هاي آبياري، سرمايشي و تهويه هوا نيز هزينه هاي بالايي روي دست گلخانه دار ميگذارد. در چنين شرايطي روا نيست با قطع طولاني مدت برق، صنعت گلخانه داري دچار تهديد ديگري يعني قطع مداوم و طولاني مدت برق شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =