مرمت‌گران سراغ یک درِ تاریخی شیراز رفتند

«خبر جنوب» نوشت: مرمتگران دوباره به مسجد وکیل شیراز آمده اند. این بار اما قرار است درب ورودی این بنای 250 ساله مرمت شود؛ دری که به گفته کارشناس میراث فرهنگی فارس قدمتش به دوره قاجار می رسد.

در ورودی مسجد وکیل شیراز یکی از تزیینات چوبی این بنای تاریخی است که بدنه آن سوراخ های کوچک و بزرگ بسیاری دارد و بنابر برخی از اسناد تاریخی جای گلوله توپ های جنگی است اما برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند موریانه این در ِ چوبی را خورده.

در این باره سیامک بصیر ی کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار ما گفت: درب ورودی مسجد سال هاست که آسیب های جدی دیده و هم اکنون مرمت این اثر در حال انجام است.

وی در خصوص سوراخ هایی که در بدنه این درب چوبی وجود دارد نیز گفت: در برخی از منابع تاریخی ذکر شده که این سوراخ ها جای گلوله های جنگی است ولی باید در این رابطه پژوهش های گسترده تری صورت بگیرد .

به گفته این کارشناس برخی معتقدند که قسمت های آسیب دیده و خورده شده این در به دلیل وجود موریانه است اما این موضوع صحت ندارد .

به گفته وی، با این که قدمت بناهای تاریخی شیراز مربوط به چند دوره تاریخی چون صفوی، ایلخانی، زندیه، قاجار و حتی پایان دوره پهلوی است اما همه درهای موجود در این بناها به دوره قاجار تعلق دارند.

بصیری ادامه داد: حتی در بناهای دوره زندیه دری وجود ندارد که متعلق به دوره زندیه باشد.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی با بیان این که تخریب بسیاری از آثار تاریخی در شهر شیراز، عوامل طبیعی داشتند افزود: در طول دوره های مختلف تاریخی در این شهر زلزله های متعددی آمده است که منجر به تخریب قسمت های عمده ای از بناها شد به طور مثال در جریان یکی از این زلزله ها که در اوایل دوره قاجار به وقوع پیوست سر در مسجد وکیل دچار آسیب های جدی شد و قسمتی از آن نیز فرو ریخت.

بصیری افزود: بارها و بارها بناهای تاریخی شیراز مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته اند و تمامی تزیبنات چوبی این بناها نیز تعویض شدند به طوری که قدمت تمامی درهای قدیمی این عمارت ها مربوط به دوره قاجار است و حتی در بناهای دوره زندیه درِ قاجاری نصب شده است.

وی بر لزوم حفاظت و نگهداری اصولی از آثار چوبی بناهای تاریخی تاکید کرد و گفت: در طرح جامع مرمتی که برای بناهای تاریخی تهیه می شود مرمت و بهسازی و همچنین حفاظت از این آثار نیز مد نظر قرار می گیرد و این موضوع شامل بناهایی که تحت مالکیت میراث فرهنگی نیستند هم هست.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: طبق قوانین موجود هر گونه مرمت واحیا در بناهای تاریخی باید با نظارت کامل کارشناسان میراث فرهنگی باشد.

وی با اشاره به این که برخی از پروژه های مرمتی و ساماندهی بناهای تاریخی فارس به دلیل آنکه تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی نبوده اند، متوقف شده است، افزود: به طور مثال در جریان مرمت دربِ وردی مسجد وکیل که از سوی هیات امنای این مسجد در حال انجام بود به دلیل رعایت نکردن برخی موارد در حین مرمت کار چند روزی متوقف شد وبا نظارت کامل کارشناسان میراث فرهنکی مرمت این در شروع شد.

به گزارش خبرنگار ما مسجد وکیل یکی از آثار 250 ساله فارس است که در محور زندیه شیراز قرار دارد. این مسجد یکی از بناهای زیبا و بسیار محکم دوره زندیه ‌می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است.

در مسجد وکیل

این مسجد به دستور کریم‌خان زند ساخته شده و طرح آن دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌ های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌ های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

کارشناسان بر این باور هستند که این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی در پیوند دین و دنیا، به وجود آورده‌است.

کاشی ‌کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است.

تاریخ بناى این مسجد سال 1187 هجرى همزمان با بناى بازار و میدان در زمان کریم‌خان زند بوده و وسعت مسجد 8 هزارو 660 متر مربع است.

در دو طرف بالاى سردر ورودى کاشیکارى و مقرنس‌هاى زیبایى به کار رفته و پس از گذشتن از درب ورودى مسجد 2 راهرو به سمت چپ و راست مشاهده مى ‌شود که پس از چند متر با زاویه‌اى تقریبا 90 درجه به صحن مسجد راه می ‌یابند.

این بناى تاریخى به شماره 182 در تاریخ 18 تیرماه 1311 در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =