پایان نمایشگاه کتاب ارومیه/ ناشران گرانی را عامل کاهش فروش می‌دانند

۱۶مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارومیه درحالی به پایان رسید که اکثر ناشران تهرانی حاضر در نمایشگاه به کاهش آمار فروش و رکود در بازار کتاب و نشر اذعان داشتند با این حال برگزاری نمایشگاه ارومیه را در محل دائمی نمایشگاه‌های این شهر را حرکتی رو به جلو برای این حوزه عنوان داشتند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارومیه درحالی طی روزهای روز ۲۰ تا ۲۵ شهریورماه سال جاری در محل نمایشگاهی پارک جنگلی ارومیه و در ۱۸۰ غرفه برگزار شد که درددل ناشران حاکی از اوضاع نامناسب بازار نشر و کتاب بود.

افتتاح نمایشگاه کتاب ارومیه

نکته جالب آغاز نمایشگاه، حضور چندین مسئول سیاسی برای افتتاح بود. دو نماینده مجلس، فرماندار ارومیه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از حاضرین آغاز نمایشگاه بودند که در روزهای آینده شاهد حضور برخی دیگر از مسئولین از جمله معاون سابق استاندار، فرماندهان انتظامی، مدیرکل کانون پرورش فکری و، نماینده استان در مجلس خبرگان نیز بودیم.

درحالی این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه فروش پاییزه برگزار شد که ۲ سالن برای فروشندگان و ناشران کتاب و یک سالن اختصاص به فروش پاییزه البته همزاه با عرضه لوازم التحریر داشت.

نمایشگاه کتاب ارومیه

محل جدید نمایشگاه برای راحتی مردم در نظر گرفته شده بود

حجت‌الاسلام خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییر محل برگزاری نمایشگاه از سالن ارشاد که برخی رسانه‌ها از آن به قوطی‌کبریت یاد کردند به پارک جنگلی گفته است: امسال نمایشگاه در محل اصلی خود واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه در پارک جنگلی تغییر داده شده بود که هم استقبال ناشران را افزایش داده و هم راحتی حضور مردم و خانواده‌ها را فراهم آورد.

نمایشگاه کتاب ارومیه

مراسم جنبی

همزمان با برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب ارومیه، چندین برنامه جنبی همچون نقد کتاب، تئاتر و نمایش خیابانی و مراسم رونمایی از کتاب‌های شعر و داستان همراه بود تا بتواند سهمی در افزایش بازدید خانواده‌ها و دوست‌داران فرهنگ و کتاب از این نمایشگاه داشته باشد.

سخن ناشران / افزایش از ۲۰ تا ۲۰۰درصدی کتاب‌ها طی یکسال

یکی از ناشران کتاب‌های کمک‌درسی و کنکوری که از تهران به این نمایشگاه آمده بودند با اشاره به محل برگزاری و زمان مناسب نمایشگاه نسبت به سال گذشته اظهار داشت: متاسفانه بدلیل افزایش قیمت کاغذ و چاپ و کاهش سبد خرید خانواده‌ها، تنها به یک‌سوم انتظارات خود از فروش دست یافتیم که البته تبلیغات کم نمایشگاه در سطح شهر نیز در این مورد دخیل بوده است.

این ناشر کشوری افزایش قیمت کتاب‌های این انتشارات را نسبت به سال گذشته به‌طور میانگین ۲۰ درصد عنوان کرد.

نمایشگاه کتاب ارومیه

ناشر دیگر کتاب‌های کمک‌درسی و کنکوری با اشاره به فروش متوسط و پایین تر از سطح انتظار در نمایشگاه، گفت: یکی از مشکلات مهم نمایشگاه، طراحی و قدیمی‌بودن غرفه‌ها و نیاز شدید به بازسازی است. شرایط اقتصادی خانواده‌ها مهم‌ترین دلیل در کاهش فروش کتاب در سطح کشور است.

این ناشر کشوری افزایش قیمت کتاب‌های این انتشارات را نسبت به سال گذشته به‌طور میانگین ۲۰ درصد عنوان کرد.

ناشر کتاب‌های زبان‌های خارجه با اشاره به اینکه از برگزاری نمایشگاه رضایت دارد اظهار کرد: با توجه به محل انتخابی غرفه، شاهد فروش قابل توجهی در این نمایشگاه بودیم و آنطور برمی‌آید رغبت مردم به سمت این نوع کتاب هاست.

این ناشر کشوری، افزایش قیمت‌های انواع کتاب این انتشارات را نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بیان کرد.

یکی از ناشران دولتی نیز وضعیت نمایشگاه را از لحاظ برگزاری و بازدید مردم در حد متوسط برشمرد و گفت: شاید با توجه به زمان برگزاری نمایشگاه و نزدیکی به آغاز مدارس انتظار فروش قابل توجهی داشتیم ولی به علت گرانی‌های بازار نشر و کتاب و شرایط مالی خانواده‌ها، نتوانستیم آنطور که انتظار داشتیم فروش داشته باشیم ضمن اینکه انتظارمان از برگزارکنندگان نمایشگاه برای امکانات و تبلیغات بیشتر از این بود.

نمایشگاه کتاب ارومیه

یکی از ناشران که از خراسان رضوی در این نمایشگاه شرکت کرده بود فروش کم را بدلیل استقبال پایین مردم دانست ولی از محل برگزاری نمایشگاه اظهار رضایت کرد.

این ناشر کشوری، افزایش قیمت‌های انواع کتاب این انتشارات را نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۲۵ درصد بیان کرد.

سخن بازدیدکنندگان / کتاب‌ها در موضوعات خاصی بودند

برخی بازدیدکنندگان، مشکل نمایشگاه را وجود عناوین معدودی از کتاب در نمایشگاه را یکی از مشکلات آن برشمردند. آنها اعتقاد داشتند کمی کتاب در حوزه علمی و موضوعاتی جذاب‌تری غیر از کمک‌درسی، مذهبی و زبان را عاملی در مورد نارضایتی بابت نمایشگاه دانستند.

نمایشگاه کتاب ارومیه

برخی دیگر از بازدیدکنندگان، تسهیلاتی چون کارت تخفیف تا ۲۰درصد توسط برگزار کنندگان و ۱۰ درصد توسط ناشران را عاملی در جهت رغبت برای خرید کتاب عنوان کردند.

یکی از خریداران کتاب، افزایش نامناسب با وضعیت اقتصادی را عامل کاهش خریدش از نمایشگاه عنوان و اظهار داشت: نسبت به سال گذشته برخی کتاب‌ها افزایشی نامتناسب با سطح درآمد داشتند که این خود رغبت خرید کتاب را برایش کمتر کرده بود.

نمایشگاه کتاب ارومیه

گفتنی است، در این نمایشگاه ۶۳هزار کتاب از ۱۴۴ ناشر مستقل، ۶۵ ناشر به نمایندگی از تهران و ۲۰ ناشر به نمایندگی از استان آذربایجان‌غربی و با تخفیف ۳۰ درصدی به فروش گذاشته شده‌بودند.

گزارش: سینا پسران‌افشاریان / عکاس: حجت غلام‌زاده

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =