رمزگشایی از رازهای دروازه مرموز تخت جمشید

«خبر جنوب» نوشت: باستان شناسان به سراغ 21محوطه تاریخی و فرهنگی در کشور رفته اند؛ برای تعیین عرصه، پیشنهاد حریم، مستند نگاری و... . یکی از این 21 محوطه تاریخی، تل آجری فارس است. جایی که باستان شناسان ایتالیایی از روز گذشته کار خود را در آنجا شروع کردند تا از رازهای این دروازه کمترشناخته شده رمزگشایی کنند.

تل آجری که به دروازه تخت جمشید معروف شده در واقع یکی از محوطه های 2 هزارو 500 ساله فارس است که طی سال های اخیر همواره مورد کاوش های باستان شناسی قرار گرفته است.

در این باره علیرضا عسکری رییس هیات کاوش های باستان شناسی محوطه تل آجری به خبرنگار ما گفت: مطابق برنامه ریزی های زمان بندی شده کاوش های باستان شناسی این محوطه هخامنشی از سر گرفته شده است.

در ادامه این گفت و گو مردانی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت گفت: تا کنون 6 فصل از کاوش در این محوطه تاریخی با همکاری گروه باستان شناسان ایتالیایی انجام شده است.

به گفته وی، پس از پایان این فصل کاوش محوطه مسقف خواهد شد البته حدود 70 درصد از کار مطالعات و اجرای این طرح به پایان رسیده است.
مردانی ادامه داد: تل آجری یکی از محوطه های منحصر به فرد دوره هخامنشیان است که بقایایی آن را می توان در نزدیکی تخت جمشید به وضوح دید و امیدواریم هر چه سریع تر این محوطه به جاذبه جدید گردشگری تبدیل شود.

همچنین چندی قبل حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار ما کاوش های باستان شناسی در «تل آجری» را یک ضرورت دانست و به خبرنگار ما گفت:این محوطه هخامنشی تنها راه معرفی شهر باستانی پارسه به گردشگران است و محوطه نیازمند بررسی‌ها و کاوش های باستان شناسی است و باید تل آجری هرچه سریع تر به سایت موزه و محلی برای حضور گردشگران تبدیل شود.

به گفته وی به زودی تل آجری جاذبه جدید گردشگری می شود .

فدایی گفت: تخت جمشید، ارگ شاهی و بخشی از یک شهر باستانی به نام پارسه بوده و گردشگران هیچ تصوری از این شهر ندارند از این رو چنانچه تل آجری به مقصد جدید گردشگران تبدیل شود بی شک بازدیدکنندگان می توانند بقایایی از این شهر را هم ببینند.

تُل آجری دروازه‌ای است که پیش از تخت‌جمشید و برای کاخ فیروزی که امروز به طور کامل تخریب شده، در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده‌است ، بنایی که در 4 کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده اما قدیمی‌تر از تخت‌گاه (مجموعهٔ تخت جمشید) است.

بنابر این گزارش تُل آجری، دروازه‌ای از دوران هخامنشیان و احتمالا زمان کوروش است که در ساخت آن از هنر و فرهنگ بابلی هم استفاده شده‌است. بنایی از خشت و آجر که ابعاد سازه‌ای آن 30 در 40 متر بوده است. از ارتفاع این بنا در بسیاری از قسمت‌ها کمتر از یک متر باقی مانده است.

گفتنی است مجوزها ی کاوش این محوطه های تاریخی کشور شامل کاوش در محوطه های باستانی مجموعه دستکند زیرزمینی کترق، تل آجری و گمانه‌زنی اضطراری روستای گنج‌کش، گمانه‌زنی و نمونه‌برداری از رسوبات دشت ورامین، گمانه زنی به منظور پاسخگویی به استعلام زمین های حاشیه اتوبان شهید کرمی شهرری و گمانه زنی اضطراری برای پاسخگویی به استعلام اراضی روستای قمی آباد شهرری است.

همچنین بررسی باستان شناسی دهستان زهوای پایین بوئین زهرا، بازنگری و بررسی شناسایی محوطه های باستانی نهاوند، خواناسازی و مستند نگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز قلعه دختر بازه هور مشهد از جمله برنامه های بررسی باستان شناسی است که مجوز آنها توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =