حال و روز نقش برجسته داراب زیاد خوش نیست

«خبر جنوب» نوشت: هنرمندان ایرانی در هزار و 758 سال قبل در دل یکی از کوه های داراب نقشی را حجاری کردند که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده که البته با وجود این شهرت جهانی از نبود راه دسترسی و حفاظت اصولی رنج می برد. نقشی که در دهه های اخیر قسمت هایی از آن رنگ شده و از دست یادگار نویس ها در امان نبوده است حال بگذریم از رویش درختچه های متعدد که در گوشه و کنار این میراث ملی جا خوش کرده اند.

نقش شاپور در شش کيلومترى جنوب شرقى داراب و در دل کوه پهنا واقع شده و در سال ۲۶۰ ميلادى توسط هنرمندان دوره ساسانى حجارى شده است.

با اینکه نقش شاپور از راه دسترسی مناسبی برخوردار نیست و در نزدیکی آن از تاسیسات رفاهی و خدماتی هم خبری نیست اما هم اکنون به جاذبه گردشگری تبدیل شده و بیشتر تورهای گردشگری که به شهرستان داراب سفر می کنند این یادمان ساسانیان را می بیینند.

محمد باقر مهاجراستاد دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب با انتقاد از نحوه حفاظت و نگهداری از این نقش به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این میراث ملی سال هاست که مورد بی مهری قرار گرفته و از نبود یک راه دسترسی و حفاظت فیزیکی و یا الکترونیکی هم محروم است. به گفته وی در ده های گذشته عده ای ناشناس قسمت هایی از این نقش را رنگ کردند و به رغم اینکه رنگ ها پاک شدند اما هنوز آثار و بقایای آن به وضوح دیده می شود و هنوز بخش هایی از این نقش به رنگ قرمز است.

مهاجر خواستار توجه بیشتر میراث فرهنگی نسبت به این نقش برجسته شد.

در ادامه این گفت وگو، داوود مرادی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب به خبرنگار ما گفت: عملیات پاکسازی و فنس کشی اطراف این نقش برجسته به زودی اجرا می شود.

به گفته وی، پاک کردن قسمت های رنگ شده این نقش بسیار دشوار است و یک کار کاملا تخصصی است زیرا نباید هیچ گونه آسیبی به این یادمان برسد.

مرادی اضافه کرد: طرح ساماندهی و ایجاد راه دسترسی به نقش برجسته شاپور نیز به زودی عملیاتی خواهد شد.

بنابر این گزارش این نقش برجسته بیانگر پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم است.

در این نقش شاپور سوار بر اسب در وسط سنگ نگاره تمام رخ دیده می شود و سه امپراتور رومی در جلوی او قرار دارند. در این نگاره شاپور تاج همیشگی خود را ندارد و تاجی شبیه تاج پدرش اردشیر اول بر سر دارد. دست چپ شاه بر سر والرین است و در دست راستش چیزی مسطح و چهارگوش دارد. اسب به زیبایی تمام توسط هنرمند حجاری شده است.

زیر پای اسب یك قیصر رومی افتاده است. پشت سر شاه 18بلند پایه ایرانی ایستاده اند. سمت راست شاه یعنی مقابل او رومی ها هستند. مقابل او قیصر رومی ایستاده و سر خود را به پایین انداخته و متفكر به نظر می رسد.

قیصر دیگری به سوی شاپور می شتابد و دست های خود را ملتمسانه به سوی شاپور دراز كرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =