عمارت‌های تاریخی شیراز، میراث قاجارها

«خبر جنوب» نوشت: در ششمین روز از هفته گردشگری تور بازدید از بافت تاریخی شیراز با محوریت شناخت معماری شهری در دوره زندیه و قاجار و بناهای کمتر شناخته شده این محور برگزار شد.

در جریان برگزاری این تور فعالان حوزه گردشگری با حضور در محور زندیه و محله های قدیمی شیراز چون محله بالاکفت و درب شاهزاده با بناهای شاخص این دوره تاریخی آشنا شدند، همچنین بناهای کمتر شناخته شده دوره قاجار در این منطقه نیز مورد شناسایی و معرفی قرار گرفت.

فعالان حوزه گردشگری روز گذشته همچنین از بناهای تاریخی بازارچه فیل، بازار وکیل و محدوده میدان توپ خانه که متعلق به دوره زندیه است و محدوده بناهای قاجاری مانند نارنجستان قوام و مساجد و دیگر بناهای دوره قاجاری در شیراز دیدن کردند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه میراث فرهنگی شیراز شهری متفاوت است زیرا در دوره های مختلف تاریخی همواره مورد توجه حاکمان وقت بوده و ساخت و سازهای بی شماری در این شهر انجام می شده که نمونه های آن را می توان در گوشه و کنار شیراز دید. از ساخت ارگ حکومتی و باغ های تشریفاتی گرفته تا بناهای عمومی که عام المنفعه بوده است.

اما آن چه که امروز گردشگران از تاریخ و معماری دوره زندیه و قاجار می بینند تها به چند بنا خلاصه می شود که تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی رسد و شاید برگزاری این نوع تورهای تخصصی بتواند تاثیری بر معرفی و شناسایی دیگر آثار این دوره های تاریخی به علاقمندان و همچنین گردشگران داشته باشد.

در این رابطه حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با مثبت ارزیابی کردن برگزاری چنین تورهای گردشگری تخصصی به خبرنگار ما گفت: با این که تمامی آثار دوره زندیه و قاجار در محدوده بافت تاریخی شیراز شناسایی شده و دارای شناسنامه و پلاک است اما هنوز تفکیک آماری صورت نگرفته و نمی توان به طور قطع تعداد این آثار را بیان کرد.

وی با بیان این که عمده خانه های تاریخی شیراز متعلق به دوره قاجار است افزود: در حال حاضر در محدوده بافت تاریخی شیراز بناهای حکومتی و عمارت هایی که دولتی است متعلق به دوره زندیه است اما قدمت خانه های مسکونی به دوره قاجار برمی گردد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز گفت: تا کنون در این محدوده بیش از 11 هزار و 850 پلاک تاریخی ثبت شده است و به زودی این پلاک ها با توجه به معیارهایی چون قدمت و ارزشمندی و تعداد در هر دور تاریخی طبقه بندی می شوند.

عباسی مهر در ادامه اضافه کرد:عمارت ها و بناهایی مانند کلاه فرنگی باغ نظر، دیوان خانه و بازار و حمام که کاربری حکومتی و عمومی داشتند در دوره زندیه ساخته شدند.

وی در ادامه افزود: مطالعات در خصوص شناسایی بناها و محوطه ها، همچنین محدوده شهری در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا محدوده شهری شیراز در این دوره از دوره های صفوی و قاجار کوچکتر بوده است.

به گفته عباسی مهر طبق برنامه ریزی ها و پیش بینی های صورت گرفته در قالب این طرح شهر اصیل زندی مشخص شد و نقشه ای کامل با اجزا و ساختمان ها و عناصر موجود در این دوره تاریخی به دست آمد.

عباسی مهر ادامه داد: در حال حاضر شکل گیری شهر شیراز در دوره های زندیه و قاجار نیز مشخص شده که این مطالعات گامی مهم برای شناخت بیشتر و تخصصی تر بافت تاریخی شیراز و عناصر و بناهای موجود در این محدوده تاریخی فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ما به اعتقاد کارشناسان حوزه میراث فرهنگی شناخت کامل دوره های مختلف تاریخی در شهر شیراز و معرفی آن به گردشگران تاثیر به سزایی در تصمیم گیري های شهری دارد.

محدوده بافت تاریخی شیراز حدود 357 هکتار است که در دوره زندیه و قاجار هم وجود داشته است. اکثر بناهای دوره زندیه در زمان حکومت کریم خان زند و حدود 250 سال قبل ساخته شده اند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =