۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
پرونده مرمت پل ۱۰۰۰ ساله فارس بسته شد

«خبرجنوب» نوشت: با اینکه پرونده مرمتی پل هزارساله فارس بسته شده اما تردد خودروهای سبک و سنگین از روی این بنای تاریخی هم‌چنان ممنوع است.

به اعتقاد كارشناسان، چنانچه بار اضافي و سنگين بر اين اثر ملي وارد شود، قسمت هاي عمده بنا فرو مي ريزد، از اين رو طي سال هاي گذشته تردد خودروها از روي پل ممنوع اعلام شده و حتي برخي از فعالان حوزه ميراث فرهنگي هم معتقدند كه عبور و مرور افراد نيز از روي اين پل نبايد انجام شود.

به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب»، بند امير يكي از پل هاي تاريخي در فارس است كه قدمتش به بيش از يكهزار سال قبل برمي گردد؛ پلي كه كاربري متفاوتي داشته و به دليل آنكه مانند يك سد عمل مي كرده، به پل- بند هم معروف است.

اين اثر ملي برروي رودخانه كر بنا شده و جزو صدها پل و بندهايي است كه در دوره هاي مختلف تاريخي برروي رودخانه ساخته شده است، اما اين پل به دليل اصالت، قدمت و ويژگي هاي خاصي كه در معماري دارد در سال 1349 در فهرست ملي به ثبت رسيد.

به گفته برخي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، اين بناي تاريخي به واسطه جايگيري در مسير گردشگري شيراز- مرودشت، مي تواند به جاذبه گردشگري تبديل شود و مورد بازديد گردشگران قرار گيرد، ولي همچنان ناشناخته و متروكه باقي مانده و قسمت هاي عمده آن تخريب شده و برخي از طاق هاي آن نيز در آستانه ريزش است، هرچند كه طي سال هاي اخير، قسمت هايي از بنا به صورت اضطراري مرمت شده، اما كافي نيست.

در اين باره يكي از فعالان حوزه ميراث فرهنگي به خبرنگار ما گفت: بند امير سال هاست كه كاربري خود را از دست داده چرا كه رودخانه خشك شده و تنها محل رفت وآمد اهالي روستاست و گاها ديده مي شود كه خودروهاي سبك و سنگين هم از روي پل تردد مي كنند كه اين موضوع آسيب جدي براي اين اثر ملي به همراه دارد.

زارع با بيان اينكه بدنه و پي بنا بايد محكم شود، افزود: اين اثر ملي در دوره ديلميان برروي رودخانه كر ساخته شده اما طي يك دهه اخير به دليل بي توجهي ها، قسمت هاي عمده آن دچار مشكل جدي شده است به طوري كه با نزديك شدن به پي بنا، مي توان ترك خوردگي هاي متعددي را ديد.

اما در اين رابطه، سيامك بصيري كارشناس حوزه مرمت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به خبرنگار ما گفت: كار مرمت اين پل چندماهي است كه به پايان رسيده و قسمت هاي در معرض آسيب و حتي آسيب ديده بنا هم مرمت شده و هم اكنون جاي نگراني وجود ندارد.

وي با بيان اينكه استحكام بخشي قسمت هاي آسيب ديده پل- بند امير انجام شده، افزود: طاق اصلي بنا نيز مرمت شده و در حال حاضر اين بناي تاريخي با مشكل خاصي مواجه نيست، اما براي اطمينان بيشتر، تردد خودروهاي سنگين و سبك از روي پل ممنوع است.

بصيري با تاكيد بر اينكه نمي توان زمان مشخصي را براي پايان عمليات مرمت يك بناي تاريخي تعيين كرد، گفت: به دليل حساسيت هاي موجود و همچنين قدمت، مرمت كامل آثار تاريخي هيچ گاه به پايان نمي رسد و مرمتگران همچنان مشغول كارند.

به گفته اين كارشناس حوزه مرمت، در حال حاضر قسمت هاي آسيب ديده پل تاريخي بند امير مرمت شده، اما اين اثر ملي همچنان نيازمند توجه بيشتري مي باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =