قاجارها و زندی‌های فارس به موزه می‌روند

«خبرجنوب» نوشت: سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اجرای طرح 4 موزه جدید در این استان خبر داد و گفت: به زودی این موزه های تخصصی در شهرهای شیراز و اوز راه اندازی می شود.

مهدی نجفی با بیان اینکه فارس نیازمند جاذبه های جدید گردشگری است افزود: راه اندازی و توسعه موزه ها می تواند تاثیر به سرایی در رونق گردشگری داشته باشد.

به گفته وی با برنامه ریزی های انجام شده و مشارکت بخش خصوصی موزه های جدیدی در فارس راه اندازی خواهد شد که در این میان موزه تخصصی قاجار در خانه تاریخی نصیر الملک و موزه تخصصی زندیه در عمارت کلاه فرنگی گشایش می یابد.

سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: با توجه به اینکه خانه نصیر الملک یکی از بناهای مهم و ارزشمند دوره قاجار است و مکاتب هنری بسیاری چون آینه کاری، گچ بری و نقاشی روی چوب و... را می توان در این عمارت دید بنا داریم که این خانه را به موزه قاجار تبدیل کنیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر جای موزه زندیه درشهر شیراز که دارای آثار متعدد و متنوعی از این دوره مهم تاریخی است خالی است از این رو طبق پیش بینی های صورت گرفته این موزه تخصصی هم در عمارت کلاه فرنگی " موزه پارس" راه اندازی خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه با راه اندازی موزه منطقه ای فارس که در نزدیکی آرامگاه حافظ در حال ساخت است تمامی اشیا و اقلام موزه پارس به این محل منتقل می شود، افزود: با این انتقال تمامی اشيائی که متعلق به دوره زندیه است در عمارت کلاه فرنگی جای می گیرد و موزه زندیه به صورت رسمی فعالیت خواهد کرد.

سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین افزود: با برنامه ریز ی های صورت گرفته به زودی موزه عروسک نیزدر شهر شیراز راه اندازی می شود.

وی در خصوص این موزه تخصصی هم گفت: عروسک ها در واقع نماد فرهنگی مردم مناطق مختلف هستند و جزئی از آداب و رسوم مردم به شمار می آیند از این رو در نظر داریم موزه عروسک را در شهر شیراز با رویکرد معرفی نماد ها و خورده فرهنگ های ملل مختلف راه اندازی کنیم. این موزه نه تنها برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است بلکه می تواند محلی برای معرفی درست و کاملی از فرهنگ های ملل جهان به کودكان و نوجوانان هم باشد.

به گفته سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با برنامه ریزی های انجام شده نخستین موزه تجار و بازرگانان فارس در شهر اوز و با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می شود.

نجفی با بیان اینکه طرح کلی این موزه تخصصی در حال تکمیل است ، افزود: با توجه به اینکه در دوره های مختلف تاریخی جنوب فارس به ویژه شهر های اوز و لار همواره مرکز مبادلات تجاری بسیاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، مراکش و هند وستان بوده اند ضرورت راه اندازی این موزه تخصصی در این منطقه احساس می شد که در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی موزه تجار و بازرگانان در شهر اوز به زودی گشایش می یابد.

نجفی ادامه داد: به احتمال زیاد این موزه در یکی از خانه های تاریخی این شهر راه اندازی می شود و هم اکنون نیز اسناد و مدارک در رابطه با تجارت در دوره های مختلف تاریخی در حال جمع آوری می باشد.

وی یاد آور شد : در حال حاضر در استان فارس نزدیک به 30 موزه وجود دارد که طبق آمار های ارایه شده سالانه بالغ بر 5 میلیون نفر از موزه ها ی این استان دیدن می کنند.

نجفی گفت: اگر بخواهیم سرزمین فارس با تمامی ظرفیت ها و توانمندی هایش در تاریخ بماند، بهترین راه، توسعه موزه هاست و ضروری است موزه های تخصصی با توجه به پتانسیل ها و توان هر شهرستان در سراسر استان راه اندازی شود.

سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به حضور چشمگیر گردشگران در اماکن تاریخی و موزه های فارس نیز اشاره کرد و افزود: طی سال های اخیر، شاهد رونق موزه ها بودیم که این موضوع نشان از توجه مخاطبان و گردشگران به موزه ها و آثار تاریخی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =