خطر در کمین کاخ های هخامنشی مجموعه پاسارگاد

«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از تهیه نقشه مدیریت بحران در این سایت جهانی خبر داد و گفت: این نقشه با همکاری باستان شناسان و مرمتگران ایتالیایی تهیه خواهد شد.

حميد فدايي با بيان اينكه نه تنها مجموعه هاي جهاني پارسه- پاسارگاد بلكه دیگر سايت هاي جهاني و ملي نيز با بحران هاي متعددي چون خشكسالي، زلزله و... مواجه اند، افزود: با توجه به حساسيت هاي موجود و بحران ها و چالش هاي پيش رو، نقشه مديريت بحران براي مجموعه جهاني پاسارگاد با همكاري موسسه باستان شناسي و مرمت عالي رم در دست تهيه است.

به گفته وي، هم اکنون با پديده خشكسالي در استان فارس به ويژه در دشت هاي مرودشت و پاسارگاد مواجه ايم و بي شك تهيه اين نقشه، تاثير بسزايي در انجام فعاليت هاي اين پايگاه خواهد داشت.

فدايي گفت: بحران خشكسالي و پديده فروچاله ها، يك مشكل جدي است و بايد هرچه سريع تر مديريت شود.

مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد با بيان اينكه تهيه نقشه بحران يكي از برنامه هايي است كه در تفاهم نامه حفاظت و مرمت پاسارگاد با همكاري ايتاليايي ها آمده است، افزود: در حال حاضر تفاهم نامه همكاري هاي مشترك با ايتاليايي ها به مدت 3 سال تمديد شده كه در قالب اين تفاهم نامه، مرمت بخش هايي از ميراث جهاني پاسارگاد همچنين حفاظت و كاوش هاي باستان شناسي انجام مي شود.

به گفته فدايي، بانك اطلاعاتي نرم افزاري هم با همكاري اين گروه در حال تهيه است و تمامي داده ها و اطلاعات در حوزه هاي مرمتي و باستان شناسي اين سايت جهاني طبقه بندي و دسته بندي خواهد شد.

مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد ادامه داد: هم اکنون نيز مرمت قسمت هايي از كاخ هاي اختصاصي، دروازه و بارعام با همكاري مرمتگران ايتاليايي آغاز شده كه طبق برنامه ريزي ها، تا هفته اول آذرماه ادامه خواهد داشت.

وي اضافه كرد: علاوه بر مرمت و حفاظت آثار هخامنشي در اين سايت جهاني، برنامه آموزش تخصصي نيز در دستور كار است و مرمتگران فعال در مجموعه جهاني پارسه- پاسارگاد در اين دوره هاي آموزشي شركت كرده و با مباحث روز و نحوه مرمت اين آثار آشنا مي شوند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =