تنها مسجد ۴ مناره دنیا را در داراب ببینید

«خبر جنوب» نوشت: اگر به شهر داراب سفر کردید دیدن مسجد جامع این شهر که از آن به عنوان تنها مسجد چهار مناره دنیا یاد می شود را فراموش نکنید.

این بنای ملی، قدیمی ترین بنای شهر فعلی داراب است که دارای چهار برج تنومند و یازده ضلعی متساوی الاضلاع است.

مسجد جامع داراب يكي از مساجد تاريخي فارس است كه قدمتش به دوره صفوي برمي گردد. بناي مذهبي كه تنها مسجد چهارمناره اي جهان اسلام است و در مركز شهر داراب واقع شده.

مسجد تاريخي داراب سبك معماري متفاوتي نسبت به ساير مساجد دارد و آن طور كه در برخي از كتب و اسناد تاريخي آمده است معماري اين بنا بسيار شبيه آرامگاه اعتمادالدوله تهراني درشهر آگرا كشور هند و بناي خدايخانه مسجد جامع (عتيق) شيراز است.

اين بنا در سال 1356با شماره 1597 در فهرست ملي به ثبت رسيده و هم اينك نيز به يكي از جاذبه هاي گردشگري فارس تبديل شده است.مسجد جامع داراب 4 مناره دارد كه داراي تزئينات آجركاري متفاوتي است كه با خانه بندي هايي به شكل مربع و مستطيل روسازي شده و در درون خانه بندي هاي مستطيلي، آجركاري با طرح لوزي به كار رفته است.

بر روي خانه بندي هاي مربع شكل اين مناره ها، آيات سوره آيت الكرسي و نيز عبارت «لااله الاا...» و «محمدرسول ا...(ص)» به خط كوفي نوشته شده است. همچنين به تكرار نام علي(ع) بر روي اين مناره ها نگاشته شده است.

در پائين مناره ها دري وجود دارد كه به وسيله يك راه پله مارپيچ به پشت بام مسجد راه مي يابد. با صعود از پله ها، دو خروجي به بيرون مشاهده مي شود.

اين مناره ها داراي چندين سنگ نوشته بوده كه هم اينك تنها يكي از آنها باقي مانده كه داراي متني مربوط به معافيت مالياتي تجار داراب است البته اين سنگ نوشته اواخر دهه 70 به موزه سنگ هاي تاريخي هفت تنان در شيراز منتقل شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =