دیوان‌خانه وکیل می‌تواند جاذبه گردشگری شود ولی به یک شرط

«خبر جنوب» نوشت: گرچه 20 سالی است مرمتگران در دیوان‌خانه وکیل مشغول کارند اما هنوز مرمت این بنای 250 ساله به پایان نرسیده است و آن طور که کارسشناسان میراث فرهنگی فارس معتقدند اجرای عملیات مرمت در بناهای تاریخی نه تنها زمان بر است بلکه پایانی هم ندارد اما به گفته برخی از فعالین حوزه گردشگری عمارت دیوان‌خانه می تواند به عنوان یک جاذبه جدید شیراز به گردشگران معرفی شود به شرطی که مرمت آن تمام شود.

از دهه 70 تا کنون عمارت دیوان‌خانه در حال مرمت است و به رغم این که دارای ارزش های تاریخی و گردشگری است و از سویی هم می تواند به عنوان عنصری در گردشگری رویداد نقش مهمی را ایفا کند اما هنوزبه جاذبه گردشگری تبدیل نشده است.

در واقع این بنا به دستور کریم خان زند ساخته شده و در آن دوره تاریخی ساختمان اداری زندی ها در شیراز بوده است که حتی این موضوع هم می تواند برای گردشگران جذاب باشد و ترغیب شوند این یادمان تاریخی را از نزدیک ببینند.

بنابر این گزارش در 5 سال اخیر مرمت این بنای زندی با اختصاص اعتبارات ویژه ای سرعت گرفته اما به گفته سیامک بصیری کارشناس حوزه مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مرمت کامل این بنا تا 5 سال دیگر پایان نمی یابد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که دیوان‌خانه یکی از بناهای ارزشمند و ملی فارس است که باید مورد حفاظت بیشتری قرار گیرد افزود: از این دست بناهای تاریخی در کشور وجود ندارد و عملیات مرمت در چنین بنایی با دقت و حساسیت خاصی انجام می شود حال بگذریم از اعتبارات قطره چکانی که برای مرمت و حفاظت از بنا در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در حال حاضر بنای دیوان‌خانه در وضعیت مناسبی است و حتی می تواند پذیرای گردشگران باشد و جالب است که گردشگران با نحوه مرمت آثار هم آشنا می شوند.

بصیری با تاکید بر این که هدف از مرمت این بنای 250 ساله حفاظت از آن در بهترین شرایط ممکن است افزود: حفظ بنای تاریخی دراولویت است ونباید ورود گردشگر موجب آسیب به بنا شود.

به گزارش خبرنگار ما، این یادمان تاریخی که در گذشته به عمارت دیوان‌خانه کریم خان زند مشهور بود در فضایی به وسعت 840 مترمربع در 2 طبقه و با مصالح آجر و سنگ ساخته شده است و بر اساس منابع تاریخی، این بنا در دوره زندیه به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت مورد استفاده قرار می گرفته است.

از مهم ترین ویژگی های معماری این بنا می توان به مقرنس کاری، حجاری و نقاشی های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

عمارت دیوان‌خانه در سوم دی ماه سال 1351 با شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =