خراسان نوشت: مجـله «فوربـس» که یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی جهان است، اواخر هر سال میلادی، فهرستی از زنان موفق و البته ثروتمند دنیا را منتشر می‌کند که اگرچه برخی از این زنان، ثروت‌شان را به ارث برده‌اند اما تعداد زیادی از آن‌ها، زنان خودساخته‌ای هستند که خودشان، موفقیت‌شان را رقم زده و ثروت‌شان را به دست آورده‌اند و این تعداد، هر سال رو به افزایش است.

مثلا امسال تعداد این زنان در مقایسه با سال پیش، 16نفر افزایش یافته است. زنانی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید، تعدادی از چهره‌های این فهرست هستند که نشان می‌دهد زنان هم می‌توانند با مدیریت فرصت‌ها و دارایی‌شان، به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه اقتصاد برسند.


آلیس والتون
صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ایِ وال‌مارت
دارایی: 46میلیارد دلار
نفر اول فهرست فوربس، «آلیس والتون» متولد اکتبر 1949 میلادی، تاجر آمریکایی است که هم اکنون به عنوان ثروتمندترین زن جهان شناخته می‌شود. ارزش خالص دارایی‌های او حدود 46 میلیارد دلار برآورد می‌شود که مبلغ حیرت انگیزی است. آلیس، دختر «سام والتون» بنیان گذار شرکت «وال‌مارت» (شرکت خرده فروشی آمریکایی، دارای بزرگ ترین شبکه فروشگاه های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان) است. آلیس و دیگر اعضای خانواده والتون، مالک حدود ۵۰ درصد سهام وال‌مارت هستند.

آلیس والتون

او در کنار تجارت، به دنیای هنر علاقه دارد و اولین اثر هنری مورد علاقه‌اش را که یک کپی از آثار پیکاسو بود، در سن 10 سالگی از فروشگاه پدرش خرید. علاقه آلیس به هنر، جرقه پیشگام شدنش برای تاسیس یک موزه هنری توسط بنیاد خانواده والتون شد. تمرکز او روی گردآوری آثار هنری و مدیریت دارایی خانواده‌اش است.


فرانسوا بتانکور مییر
مالک شرکت لوازم‌آرایشیِ لورئال
دارایی: 42.2 میلیارد دلار
«فرانسوا بتانکور مییر» متولد ژوئیه 1953 میلادی، کارآفرین اهل فرانسه است. وی فرزند «لیلیان بتانکور» مالک شرکت «لورئال» است که در پی درگذشت مادرش، وارث دارایی‌های او شد. لیلیان مادرِ فرانسوا، مالک شرکت تولید لوازم آرایشی لورئال بود که در سن ۹۴ سالگی درگذشت. او که پیش از مرگ، دارایی‌هایش ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده بود، در زمان حیاتش ثروتمندترین زن جهان شناخته می‌شد. هم اکنون فرانسوا مدیریت دارایی میلیاردی مادرش را که شامل سهام او از لورئال هم می‌شود، به عهده دارد و ریاست هیئت‌مدیره این شرکت و طبیعتا مدیریت داراییِ این برند مشهور لوازم‌آرایش، بر عهده اوست. فرانسوا علاوه بر عضویت در هیئت‌مدیره لورئال، به عنوان مدیرعامل بنیاد خانوادگی بتانکور نیز فعالیت می‌کند. او در کنار امور مدیریتی، در زمینه نویسندگی هم فعالیت دارد و تاکنون سه کتاب به چاپ رسانده است.


هویان یانگ
مالک یک بنگاه املاک چینی
دارایی: 25.8 میلیارد دلار
«هویان یانگ» سومین زن قدرتمند دنیا در فهرست فوربس است. این دختر چینی متولد 1981 میلادی، کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی است که هم اکنون به عنوان توسعه دهنده ملک، سهامدار عمده و مالک اصلی شرکت املاک و مستغلات «کانتری گاردن هُلدینگ» فعالیت می‌کند. گفته می‌شود یانگ، ثروتمندترین زن آسیاست. او در سال 2003 میلادی از دانشگاه ایالتی اوهایو دانش آموخته شد و پس از آن به چین برگشت و دیگر به آمریکا بازنگشت. پدر یانگ در سال 1997 میلادی، یک شرکت معاملات ملکی به اسم «بیوجیان» را تاسیس و در سال 2007، 70 درصد از سهام آن را به دخترش واگذار کرد. یانگ در سال 2014 به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت انتخاب و با شمّ اقتصادی او و فروش سهام جدید، 410 میلیون دلار به دارایی این شرکت اضافه شد. وی در اوایل سال 2018 با افزایش سهام خود در شرکت پدرش، دارایی خود را بیش از دو میلیارد و یکصد میلیون دلار افزایش داد!


سوزان کلاتن
مدیر یک شرکت مواد شیمیایی و دارویی
دارایی: 17.4 میلیارد دلار
«سوزان کلاتن» زاده آوریل 1962 میلادی، کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی آلمانی است. او که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت مالی و تبلیغات از دانشگاه باکینگهام انگلستان دریافت کرده است، از سهامداران اصلی شرکت ب‌ام‌و به‌شمار می‌آید. خانم کلاتن به همراه برادرش «استفان» در سال 1997 میلادی به عضویت هیئت سرپرستی این شرکت انتخاب شد. سوزان کلاتن همچنین پس از مرگ پدرش، سهام 1/50 درصدی وی در شرکت مواد شیمیایی و دارویی آلتانا را به ارث برد. او در سال 2009 باقی مانده سهام این شرکت را که مالک آن نبود، خریداری کرد و هم اکنون، عضو هیئت سرپرستی این شرکت است. هم اکنون آلتانا، تحت مدیریت و درایت او، به شرکتی جهانی تبدیل شده و در فهرست 30 شرکت برتر بازار سهام آلمان قرار گرفته است.


جینا راینهارت
معدن‌دار و صاحب رسـانه
دارایی: 17.7 میلیارد دلار
«جینا راینهارت» متولد فوریه 1954میلادی، سرمایه‌دار، بازرگان و میلیاردر استرالیایی است. این زن استرالیایی وارث یک امپراتوری معدن است که روزانه یک میلیون و 500 هزار یورو درآمد دارد. اصلاحات در بخش معادن استرالیا، این زن معدن‌دار را در فهرست ثروتمندترین زنان جهان قرار داده است. وی دختر «لانگی هانکوک» کارآفرین استرالیایی و کاشف بزرگ ترین معدن سنگ‌آهن جهان در استرالیای غربی است. جینا وقتی دبیرستانی بود، مدرسه را رها کرد و در شرکت پدرش مشغول به کار شد و پس از مرگ پدر، در سال 1992 میلادی، دارایی اش به تنها فرزند و وارثش که جینا بود واگذار شد. در کنار معدن داری، او سهامدار عمده «کانال ۱۰»، یکی از سه شبکه بزرگ تلویزیونی در استرالیا و همچنین بزرگ ترین سهامدار «فیرفکس مدیا»، دومین ناشر بزرگ روزنامه‌های بزرگ دراین کشور است. خانم هانکوک به گفته فرزندانش، فرد بسیار مقتصد و سخت‌کوشی است.


ابیگل جانسون
مدیر یک بنگاه سرمایه‌گذاری
دارایی: 17.3 میلیارد دلار
«ابیگل پیرپونت جانسون» متولد دسامبر 1961 میلادی در بوستون آمریکا، یک مدیر موفق آمریکایی و نایب ‌رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «فیدلتی» است. اگر برایتان سوال است فیدلتی چیست، باید بدانید یک شرکت چندملیتیِ فعال در زمینه ارائه خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت و خدمات بیمه عمر است. ریاست این شرکت بر عهده پدر ابیگل، ادوارد جانسون است. در سال ۲٠۱۳ میلادی، خانواده جانسون مالکیت ۴۹درصد از سهام شرکت را به خود اختصاص دادند که سهم ابیگل از این میزان، 24.5 درصد بود. در ادامه، خانم جانسون در سال 2016 رسما به عنوان رئیس و مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری که 45 هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد منصوب شد. ابیگل که شرکتش سرمایه حیرت‌آوری در حدود 893 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران خرد در بازار جمع‌آوری کرد، به عنوان تاثیرگذارترین زن در میان مدیران اجرایی آمریکا در حوزه مدیریت مالی شناخته می‌شود. او یکی از قدرتمندترین زنانی است که توانسته چنین شرکت بزرگی را در میان 400 بنگاه در بازار هدایت کند!


لورن پاول جابز
سهامدار اپل و مدیریک موسسه بشردوستانه
دارایی: 14 میلیارد دلار
«لورن پاول جابز» 54 ساله، که بیشتر به عنوان همسر استیو جابز شناخته می شود، یکی از کارآفرینان موفق و از تاجران بزرگ آمریکایی است که در زمینه کسب و کار فعالیت زیادی دارد. او در سال 1958 میلادی از دانشگاه پنسیلوانیا دانش آموخته و در سال 1991 موفق شد مدرک کارشناسی ارشد خود را از مدرسه عالی کسب و کار استنفورد دریافت کند. در همین سال با بنیان گذار کمپانی اپل «استیو جابز» ازدواج کرد و پس از درگذشت جابز در سال ۲۰۱۱ وارث تمام دارایی‌های او شد. پاول جابز که هم‌اکنون بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت اپل است، مدیرعامل مؤسسه امرسون کالکتیو (Emerson Collective) که آن را در سال 2004 میلادی، ایجاد کرد نیز هست. این سازمان با تمرکز روی مهاجرت، سلامت، عدالت اجتماعی، تحصیلی و... سرمایه گذاری می کند. امرسون کالکتیو با مدیریت پویای خانم جابز، در سال 2017 بخش عمده سهام مجله معتبر «آتلانتیک» را نیز از آنِ خود کرد.


میوچیا پرادا
طراح لباس و مدیر خانه مُد پرادا
دارایی: 11.1 میلیارد دلار
نام «میوچیا پرادا» که متولد مه 1949 میلادی در میلان ایتالیا و طراح موفق مد است، برای علاقه‌مندان دنیای طرح و پارچه و لباس، کاملا آشناست. او ریاست شرکت پرادا- برند تخصصی مد ایتالیایی و تولیدکننده کالاهای لوکس مردانه و زنانه- را برعهده دارد. میوچیا پرادا کوچک ترین نوه ماریو پراداست. ماریو پرادا، ارائه آثار و محصولات برند پرادا را در سال 1913 میلادی با تولید چمدان‌های متفاوت و کیف‌های دستی برای مردم میلان آغاز کرد. هم اکنون خانه مد پرادا به دلیل تولید پوشاک لوکس زنانه و مردانه معروف است و یک برند لوکس با ارزش چند میلیاردی به شمار می‌آید. میوچیا ریاست این تجارت خانوادگی را در سال 1978 به عهده گرفت و در دوران ریاستِ خلاقانه او، علاوه بر میومیو، برندهای معروف «هلموت لانگ» و «جیل ساندر» از جمله زیرمجموعه‌های پرادا، خلق و به بازار ارائه شدند.


ژو کانفی
مدیرعامل کارخانه تولید صفحه‌نمایش گوشی
دارایی: 9.8 میلیارد دلار
به نوشته مجله تایم «ژو کانفی» یکی از قدرتمندترین چهره‌های سال 2018 و متولد سال 1970 میلادی در کشور چین است. او که سومین فرزند یک خانواده فقیر است، تحصیلات خود را در دبیرستان رها کرد تا در کارخانه ای که شیشه ساعت تولید می‌کرد مشغول به کار شود. کانفی وقتی به سن 22 سالگی رسید، خودش یک شرکت تولیدکننده لنز ساعت تاسیس کرد. این شرکت در ادامه کار خود به تولید صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند پرداخت و چیزی نگذشت که این کسب و کار، با رونق قابل‌توجهی مواجه و با مدیریت چشمگیر ژو کانفی، به یکی از موفق‌ترین تجارت ‌های دنیا تبدیل شد. این دختر میلیاردر چینی هم‌اکنون با دارایی خالصی به ارزش 9.8 میلیارد دلار ثروتمندترین زن خودساخته جهان به شمار می آیــد.


آنتونیا جانسون
مدیر یک هُلدینگ اقتصادی
دارایی: 8.5 میلیارد دلار
«آنتونیا جانسون»ِ سوئدی متولد 1943 میلادی، رئیس چهارمین نسل شرکت خانوادگی Axel Johnson AB ، یک مجموعه شرکت تجاری متنوع است. این شرکت که توسط پدربزرگ خانم جانسون در سال 1873 تأسیس شد، در طول سال‌های متمادی دارایی زیادی کسب کرد. آنتونیا جانسون که دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه استکهلم است، در سال 1982 میلادی به عنوان جانشین پدرش در سمت رئیس هیئت مدیره این شرکت منصوب شد. هرچند بخش عمده ثروت خانم جانسون به او ارث رسیده است اما این دارایی در دوره ریاست او همواره درحال رشد بوده و هست. جانسون در سال 2013 سومین فرد ثروتمند در سوئد شناخته شد. ارزش خالص دارایی این گروه اقتصادی، حدود 11 میلیارد دلار برآورد می‌شود.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =