ایسنا نوشت: "رصدخانه سلطنتی گرینویچ"(ROG) پس از یک وقفه ۶۰ ساله، دوباره فعالیت خواهد کرد و آسمان را بررسی خواهد نمود.

تلسکوپ جدیدی در طبقه دوم رصدخانه تاریخی "گرینویچ" (ROG) قرار داده شده است تا این رصدخانه پس از ۶۰ سال وقفه دوباره آغاز به کار کند.

این تلسکوپ که "تلسکوپ ستاره‌شناسی آنی ماندر"(AMAT)  نامگذاری شده است، به افتخار "آنی ماندر" اولین محققی نام گرفته که در این رصدخانه فعالیت می‌کرد و اکتشافات مهمی راجع به خورشید انجام داد.

قرار است که ستاره‌شناسان، افراد علاقه‌مند به فضا و افراد محصل از این ابزار استفاده کنند.  " رصدخانه سلطنتی گرینویچ"(ROG) در سال ۱۶۷۲ میلادی توسط پادشاه چارلز دوم ساخته شد. هدف از ساخت این رصدخانه، نقشه بندی ستاره‌ها و تهیه جداولی بود که می‌توانند برای ناوبری در دریاها استفاده شوند.

"برندان  اونز" از فضانوردان این رصدخانه گفت: رصدخانه(ROG) تا سال ۱۹۵۷ میلادی فعالیت کرد ولی به علت آلودگی‌های هوا، فعالیتش لغو شد. اما در حال حاضر، با فناوری‌های جدیدی که هوا را تمیز می‌کنند، امکان فعالیت دوباره این رصدخانه میسر شده است و این تلسکوپ جدید می‌تواند دوباره تصاویر خیره ‌کننده‌ای از شهر بگیرد. "تلسکوپ ستاره‌شناسی آنی ماندر"(AMAT) در واقع ۴ ابزار در یک تلسکوپ است.

ستاره‌ شناسان می‌توانند با استفاده از این تلسکوپ خورشید و سیارات منظومه شمسی را مطالعه کنند و علاوه بر آن ستاره‌های دورتر و "سحابی‌های سیاره‌نما" را بررسی کنند. گفتنی است، اعضای موزه(ROG)، اهدا کنندگان خصوصی و مردم انگلیس ۱۵۰ هزار پوند به انجام این پروژه اهدا کردند.   

" اونز" اظهار کرد، این رصدخانه در خلال جنگ جهانی دوم صدماتی زیادی دیده است و دفعات متعددی بمباران شده است.

وی ادامه داد، مدت زمانی طول خواهد کشید تا ابزارهای جدید و با سرعت بالا را دوباره در این رصدخانه راه‌ اندازی کنیم. وی افزود، در حال حاضر با دانشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم تا دانشجویان آن‌ها در رصدخانه "گرینویچ" به مطالعه و تحقیق بپردازند. این رصدخانه خواستار مشارکت بیشتر عموم مردم در این رصدخانه شده است و قراراست تصاویری که از تلسکوپ جدید این رصدخانه به ثبت می‌رسد، به صورت آنلاین در معرض دید عموم قرار گیرد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =