روزنامه اعتماد با محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در باره موضوع رئیس‌جمهور شدن نظامیان مصاحبه کرده است.

بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید:

مطرح شدن بحث كانديداتوري نظاميان براي انتخابات ١٤٠٠ يك استراتژي است يا صرفا تاكتيك است؟
به نظر مي‌رسد بخشي از جريان اصولگرا آن را فقط يك تاكتيك مي‌داند تا بر شكست‌هاي پياپي سال‌هاي اخير در انتخابات‌هاي مختلف مهر پايان بزند. براي اينكه بخواهم مطلبم را روشن‌تر عرض كنم اضافه مي‌كنم افرادي كه موضوع رياست‌جمهوري نظاميان را مطرح مي‌كنند براي آن تنها يك مصداق عيني دارند. مصداق آن، سرلشكر شجاع و مرد اخلاقمداري به نام حاج قاسم سليماني است. سردار سليماني نه تنها در ايران كه در منطقه و حتي جهان محبوبيت دارد و به گمانم عده‌اي مي‌خواهند با حمايت از او در واقع از محبوبيتش براي بي‌اثركردن تلاش‌هاي حريف بهره‌گيري كنند.

در چنين حالتي فرض كنيم اصلاح‌طلبان بگويند ما مخالف رياست‌جمهوري نظاميان هستيم. چه برداشتي از اين حرف مي‌شود؟
برداشتي كه مي‌شود اينكه ما مخالف حاج قاسم هستيم و كسي به سادگي اين را نمي‌گويد چون افكارعمومي هم لااقل فعلا پذيراي آن نيست. در واقع اصولگرایان يك پوست خربزه زير پاي اصلاح‌طلبان مي‌اندازند كه سر خوردن‌شان حتمي است. همه مي‌دانيم سردار سليماني برخلاف ساير چهره‌هاي سياسي - نظامي همچون قاليباف و رضايي از كمترين دافعه برخوردار است. بنابراين كانديدا شدن او چه بسا باعث شود اصلاح‌طلبان هم به صورت جدي وارد كانديداتوري انتخابات نشوند.

آيا با كانديد شدن سردار سليماني كفه ترازو به نفع اصولگرايان سنگيني خواهد كرد؟
اينكه آيا در صورت رياست‌جمهوري سردارسليماني كفه به نفع اصولگرايان سنگيني كند، ترديد جدي دارم و بايد در اين باره بيشتر بحث كرد.

رييس‌جمهور شدن يك نظامي بازخورد منفي در سطح بين‌المللي براي ايران نخواهد داشت؟
در قانون اساسي هيچ منعي براي حضور نظاميان در انتخابات وجود ندارد و به نظر من اگر در شرايط يكسان با ساير كانديداها و مهم‌تر از آن در شفافيت كامل و مطلق، نظاميان با ديگران رقابت كنند مشكلي پيش نمي‌آيد. اینکه گفته شود رييس‌جمهورشدن يك نظامي ممكن است وجاهت بين‌المللي ايران را دچار خدشه كند، اين حرف اگر درست هم باشد دست‌كم درباره سردار سليماني موضوعيت ندارد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    1 0
    مگه مردم دنبال جنگند که به یک نظامی رای بدهند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    1 0
    تاکید امام راحل بر عدم دخالت نظامیان در سیاست بماند اینکه برادران گرام از تاریخ هم درس نمی گیرند سرنوشت کسانی با کسوت نظامی وارد شدن چه بر سرشان آمد.و چرا برای رسیدن به اهداف خود حاضر میشوید کسی را که وجه در میان مردم دارد با این کار خدشه دار کنید.اصولا" دوره بعد انتخابات به نظر می رسد نه اصولی ها وجه ای دارند نه اصلاح طلب .............................
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    1 0
    حاچ قاسم سلیمانی در امور نظامی نخبه است اما نمی توانیم بگوییم که الزاما رییس جمهور خوبی ست. گمان نکنم خود ایشان هم وارد این وادی شود و ابزار منفعت آدمهایی چون الله کرم. دوره الله کرم ها و تاثیر آنها بر حرکت های اجتماعی گذشته. به همین دلیل دوستان لباس شخصی برای باقی ماندن در صحنه از روشهای خشونت بار استفاده می کنند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    1 0
    بر اساس چه نظر سنجی و یا مستنداتی میگین که ایشان محبوب هست؟