روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مسیر تربیت در آموزش ابتدایی بشدت منحرف شده وهمه تلاش ما تنها معطوف به ارتقای دروس دانش‌آموزان است.

سیدمحمد بطحایی روز شنبه در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور در اصفهان افزود: رقابت در دوره ابتدایی برای نمره دانش‌آموزان را بیچاره کرده واین درحالیست که در بیرون از مدرسه نیاز چیز دیگری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: گرچه رقابت محاسنی دارد ولی آنقدر در حوزه رقابت منحرف شده‌ایم که همان مزایای آن هم به تهدید تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: از ابتدای مهر ماه امسال هیچ مسابقه فردی نباید در مدارس برگزار شود و خط و مشی ما برگزاری رقابت‌ها بصورت جمعی و گروهی است و در این زمینه، طرح حذف آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی به عنوان گامی موثر به اجرا گذاشته شده است.
بطحایی، در تشریح تبعات منفی رقابت‌های فردی به عنوان یک آسیب آموزشی گفت: وقتی فردی در جمع به عنوان فرد برتر تشویق می‌شود یک نفر تشویق و صدها نفر تنبیه می‌شوند که روش در دوره ابتدایی، هدف‌های تربیتی و پرورشی ابتدایی ما را به فلاکت کشانده است.

مدرسه باید محیطی برای شکل گرفتن دانش‌آموزان باشد
بطحایی خاطرنشان کرد: مدارس باید محیطی برای تربیت بچه‌ها و شکوفایی خالقیت‌ها باشد و برای این منظور باید محیط و فضای مدرسه بگونه‌ای باشد که دانش‌آموزان قدرت انتخاب و ابتکار داشته باشند و بتوانند در آینده زندگی خود موفق باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر قدرت انتخاب در دانش‌آموزان به صفر برسد و تنها بدنبال خواسته‌ها و شکل دهی مدرسه باشند وحتی اگر در دوره تحصیل بالاترین معدل و در دوره دانشگاه در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده باشد نمی‌تواند در زندگی مشترک خود در آینده موفق باشد و چه بسا به طلاق منجر شود.

مدرسه محوری رکن اصلی تعلیم و تربیت است
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه باید به عنوان یک موجود، رکن اصلی تعلیم و تربیت باشد و تمام احتیاجات خود را بتواند از خودش رفع و تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید وزیر، مدیر کل، روسای مناطق و همه عوامل دیگر تنها نقش حمایت‌کننده و پشتیبان برای مدرسه داشته باشند نه اینکه به ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه در مدارس اقدام کنند.

بطحایی با انتقاد از تامین غذای مدرسه که همان محتوای آموزشی است در بیرون از مدارس گفت: امروز متاسفانه رشد مدرسه در دست فضاهای بیرونی همچون وزارت‌خانه، اداره کل و ادارات مناطق است و همین امر باعث شده که حرکت از آموزش و پرورش گرفته شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =