اعتماد آنلاین نوشت: حسن روحانی در سخنرانی اخیرش در بین مسئولان دولت راه حل برون‌رفت از بحران و حفظ استقلال کشور را کنار گذاشتن اختلافات و در کنار هم قرار گرفتن افراد و جناح‌های مختلف دانست. آیا او برای هم‌اندیشی با احزاب پا پیش گذاشته است؟

حسن روحانی در روز ششم تیرماه در مراسم هم‌اندیشی مدیران ارشد اجرایی کشور ضمن بیان مشکلات و معضلاتی که کشور به آن دچار شده است، راه حل را اجماع داخلی برای حفظ استقلال کشور دانست؛ رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «امروز دولت و نماینده ملت یعنی رئیس‌جمهور دست همه را می‌بوسد، در برابر تمام مردم و جناح‌ها و حتی کسانی که بدترین توهین‌ها را به من کردند، دست آنها را هم می‌بوسم.»

 

اکنون سوال اینجا است که بعد از سه هفته از سخنان رئیس جمهور آیا دولت در عمل گامی برای مشارکت بیشتر احزاب و گروه‌های داخل کشور برداشته است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ یه چهره حزبی کشور رفته‌ایم.

با تمام اختلاف‌ها، در کنار دولت هستیم

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بعد از اعلام آمادگی رئیس‌جمهور به صورت علنی برای کمک گرفتن از احزاب و جناح‌های داخل کشور، هیچ تماسی با ما گرفته نشده و ایشان به صورت عملی به این حوزه ورود نکرده‌اند، به «اعتمادآنلاین» گفت: « برای ایجاد همبستگی و وحدت در راستای انسجام علیه دشمنان و توطئه‌گران، همکاری دولت و جناح‌های مختلف کشور امری ضروری و لازم است. حرف‌های رئیس جمهور اگر عملی نشود و فقط در حد حرف بماند، دیگر کسی اعتمادی به حرف‌های ایشان نخواهد داشت.»

او در رابطه نظر حزب موتلفه برای تعامل با دولت گفت: « ما در حزب موتلفه از قبل اعلام کرده‌ایم و اکنون دوباره هم اعلام می‌کنیم که آمادگی تعامل با دولت در رابطه با مسائل کشور را داریم.»

حمیدرضا ترقی ضمن بیان این موضوع که موتلفه هم‌چنان به دولت تدبیر و امید انتقادات جدی دارد، اذعان کرد: « بحث ما حمایت از شخص آقای روحانی نیست و مسئله ما حمایت از کیان دولت است. نیاز به این است که دولت در برابر توطئه‌های دشمنان کمک شود. این حمایت و همکاری علی‌رغم همه اختلاف‌های ما با آقای روحانی است.»

او در پایان در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی پیشنهادات خود را به دولت مطرح کرد: « اولین بحث ما درباره مسائل اقتصادی باز گذاشتن دست بخش خصوصی و واگذاری بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور به بخش خصوصی و در زمینه سیاسی هم اعتقاد ما این است که دولت اگر از نیروهای شایسته و کارگزاران متعهد و توانمند و جوان استفاده شود بسیاری از این مشکلات فعلی حل خواهد شد.»

 

دولت احزاب را جدی بگیرد

حسین نورانی‌نژاد عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» گفت: «بعد از صحبت‌های اخیر رییس جمهور دولت دعوتی از حزب ما نکرده است اما دولت از چندی قبل از طریق وزارت کشور جلساتی با احزاب را برگزار کرده و نظرات آنها را گرفته است. البته این جلسات عمومی است و مجال آن نیست که بحث کارشناسی صورت بگیرد و احزابی که برنامه مشخصی دارند وقت مجزایی ندارند تا به ارائه برنامه بپردازند.»

او در ادامه این نکته مطرح کرد که احزاب هم در اینجا ضعف دارند و افزود: «در کنار این مسئله باید به این واقعیت هم اشاره کرد که اکثریت احزاب ما اینگونه نیستند که در راستای حکومت‌داری در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، سیاست خارجی و...، کاری جدی انجام دهند. در این صورت ما نمی‌توانیم دولت را محکوم کنیم که چرا از این نظرات استفاده نمی‌کند. احزاب هم باید خود را آن‌چنان مجهز کنند که اگر دولتی به سراغ آنها نرفت جای گلایه داشته باشند که ما حرفی داشتیم اما دولت نخواست که بشنود.»

این عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد گفت: «از سوی دیگر، چند حزب اصلی که یا مثل حزب اتحاد از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردند یا مثل احزاب منتقد که از ایشان حمایت نکردند، ممکن است برنامه مشخصی برای برون رفت از مشکل داشته باشند اما دولت هم اراده‌ و طرح مشخصی برای استفاده از آنها تاکنون نداشته است.»

سخنگوی حزب اتحاد در ادامه مطرح کرد: «به طور مثال حزب اتحاد کمیسیون‌های تخصصی گوناگونی مانند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امور زیربنایی و محیط زیست و...، دارد که در آنها بحث‌های کارشناسی انجام می‌شود و برخی از این موارد به صورت بیانیه، اظهار نظر و مصاحبه در اختیار افکار عمومی و دولت قرار می‌گیرد که می‌توانند از آنها استفاده کنند. ضمن اینکه بعضی از طرح‌ها نیاز به گفت‌وگو با دستگاه‌های مربوطه دارد که این امکان فراهم نشده است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: «با اینکه حزب اتحاد ملت در انتخابات اخیر به صورت جدی و فراگیر از آقای روحانی حمایت کرد اما ایشان حتی یک جلسه هم با حزب ما برگزار نکردند. این نشان می‌دهد که ما آن‌چنان توسعه یافته نشدیم که احزاب را تقویت کنیم و در شرایط کنونی با احزاب قوی تعامل کنیم و راه‌حل برون رفت از مشکلات را از دل هم افکاری با احزاب در بیاوریم.»

نورانی‌نژاد در پایان گفت: «کلاً هیچ دولتی به احزاب بهای جدی نداده و ساختارهایی مثل انتخابات هم که غیر حزبی است.»

مشکل اصلی، تحریم‌های داخلی است

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی ضمن بیان اینکه از جانب دولت و وزارت کشور در مورد بحران‌های اخیر تماسی با حزب ما گرفته نشده است، افزود: «در جامعه سیاسی کشور احزاب سیاسی هیچ جایگاهی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در جامعه اجرایی و قوای سه‌گانه ندارند. این در حالی است که در قانون اساسی جایگاه احزاب دیده شده و بر حضور آنان تاکید دارد اما با تمام این نامهربانی‌ها در بحران‌ها خود احزاب به طور معمول برای کمک به جامعه ورود پیدا می‌کنند و در حد توان خود مسئولیت به عهده می‌گیرند.»

او درباره وضعیت توجه به احزاب در دولت تدبیر امید به «اعتمادآنلاین» گفت: «در دولت آقای روحانی نسبت به دولت‌های قبل، توجه بیشتری به احزاب شده و در زمان بحران‌ها از طریق وزارت کشور جلساتی برگزار می‌گردد اما این کافی نیست.»

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: «متاسفانه دو‌لت‌ها همیشه درگیر یک سری آدم‌های خودسر و حاشیه‌ای هستند که دولت اقای روحانی هم از این معضل نامیمون مستثنی نیست. به طور معمول این افراد به صورت باندی عمل می‌کنند و نه به دولت پاسخگو هستند نه به مردم.»

بیادی در پاسخ به این سوال که اگر دولت بخواهد با شما و دیگر احزاب تعامل داشته باشد آیا جمعیت آبادگران علاقه‎ای به تعامل دارد یا خیر، گفت: «تعامل دو طرفه است وقتی گوش شنوا و ساختاری برای تعامل وجود ندارد چگونه باید با دولت تعامل کنیم؟ اگر دولت بخواهد ما برای رفع بحران‌ها در کنارش خواهیم بود.»

او در ادامه گفت: «باندهای متصل به قدرت و ثروت که کاسبی اصلی آنها در بحران‌ها است نمی‌گذارند احزاب مستقل و فراگیر، برای ارائه راهکار ورود پیدا کنند؛ و بطور قطع و یقین می‌گویم که به علت وجود فساد خانمان برانداز اداری و سیاسی بیش از 70 درصد از مشکلات ما به دلیل تحریم‌های داخلی است و این مدیران ثابت کرده‌اند که خودشان بحران هستند نه مدیر زمان بحران.»

بیادی در پایان با انتقاد از نحوه گفتار جمعی از مسئولان اقتصادی و بانکی کشور بیان داشت: «بعضی از مدیران اجرایی حرف زدن که بلد نیستند هیچ، متاسفانه حرف نزدن هم بلد نیستند و همیشه با گفتار خود جامعه را ملتهب‌تر کرده‌اند.»

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =