ایسنا نوشت: ناو کیهانی "سایوز ام. اس-۱۰" که قرار است ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ با دو فضانورد راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شود در پایگاه بایکونور در دست آزمایش است.

این سفینه از دیروز طبق نظر کارشناسان فنی داخل محفظه خلاء قرار گرفت تا اطمینان کافی از کارآیی آن در شرایط بیرون از جو مورد بررسی قرار بگیرد.

"سایوز ام. اس-۱۰" در چند روز آینده در این محفظه از ابعاد مختلف حرارتی، برودتی و نشتی بررسی خواهد شد. این تنها یکی از مراحل آزمایش قبل از پرتاب سفینه‌های فضایی است.

پس از آن، این ناو در اختیار بخش آزمایشی دیگری در بایکونور قرار خواهد گرفت که سالن آزمایش شماره ۲۵۴ نامیده می‌شود و سامانه‌های سفینه بعد از تحمل خلاء، درجه حرارت بالا و پایین مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کارشناسان از درستی عمل آنها در سفر فضایی مطمئن شوند.

پرتاب ناو کیهانی "سایوز ام. اس-۱۰ "قرار است با موشکی از نوع "سایوز -ف. گ"، یک گروه دو نفره شامل الکسی آوچینین فضانورد روسکاسموس(سازمان فضایی فدرال روسیه)   و نیک هیگ فضانورد ناسا  به ایستگاه فضایی بین المللی برود.   این گروه تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ در فضا فعالیت خواهند داشت.

نیک هیگ فضانورد تازه کار ناسا، افسر نیروی هوایی آمریکا است که در سال ۲۰۱۳ به جرگه فضانوردان آمریکا پیوست. اما الکسی آوچینین که او هم یک سرگرد نیروی هوایی روسیه بود و در سال ۲۰۰۶ به عنوان فضانورد انتخاب شد، تجربه فضایی دارد و در سال ۲۰۱۶ سفری ۱۷۲ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی داشت.

 

 


همنشینی ماه با ستاره دل شیر در شامگاه امشب

در آسمان شامگاه امشب یکشنبه ۲۴ تیر پدیده همنشینی ستاره دل شیر با ماه رخ خواهد داد. مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در ساعت ٢٠ و ۴۴ دقیقه شامگاه امروز یکشنبه ٢٤ تیر، پدیده همنشینی رخ خواهد داد. وی ادامه داد: در این پدیده ستاره "دل شیر" (Regulus) در ١.٧ درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد. قلب‌الاسد یا شیردل درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی شیر است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =