سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، روز پنجشنبه 15 شهریورماه در حساب توئیتری خود که به زبان ژاپنی منتشر شد نوشت : 65 سال پیش در زمان تحریم نفتی ایران(در سال 1953)، شرکت ایدمیتسو با اعزام نفتکش " نیشومارو" نشان داد که در کنار دولت و مردم ایران است.


در ادامه نوشتار با طرح این سئوال که آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟ آمده است: مردم ایران گذشته، امروز و آینده را فراموش نخواهند کرد.
در دوران ملی شدن صنعت نفت، ایران توسط انگلیسی ها و آمریکایی ها تحریم می شود و انگلیسی ها طی بیانیه ای اعلام می کنند هر کشوری از ایران نفت بخرد، انگلستان هر اقدامی را بر علیه آن می تواند انجام دهد و در این میان شرکت ژاپنی "ایده میتسو سازوئو" با وجود خطر حمله ناوهای انگلیسی، غرق شدن کشتی و ورشکستی شرکت، به منظور حمایت از مردم ایران و حفظ روابط دوستانه توکیو – تهران به سمت آبادان حرکت می کند و نفت خریداری شده ایران را به ژاپن می رساند.
نکته جالب وقایع آن دوران، نامه ایدیمیتسو رئیس شرکت خطاب به خدمه کشتی است که می نویسد: ایرانی ها شجاع هستند و جلوی انگلیسی ها ایستاده اند هر چند که توسط 7 شرکت، محاصره نفتی شده و کشتی " نیشومارو" است که باید به ایران کمک کند.
کشتی شرکت ژاپنی در آبادان مورد استقبال گرم مردم ایران قرار می گیرد و انگلستان هم علیرغم احضار سفیر ژاپن و شکایت در دادگاه، پس از گذشت یک سال شکایت خود را پس می گیرد و این همراهی شرکت ژاپنی همواره در اذهان ایرانیان به نیکی ثبت و ضبط گردیده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    0 0
    ایرانم اضافه کنین چون دلال ها خوب پول زدن این روزا به جیب به کمک دولت
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    0 0
    می خواهیم صدسال سیاه نفت نفروشیم
  • بی نام US ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    1 0
    تحریم نفتی . ما جا نمی زنیم
  • بی نام A1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    0 0
    بعيد بود كه به 40 سال قبل برگرده .مگه ما به عقب بازمي گرديم ؟