روحانی: با گذاشتن قرآن در داشبورد، خودرو اسلامی نمی‌شود

رییس‎جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش می‌کردند که علم را به سنتی و جدید تقسیم کنند گفت: اشتباه است که بخواهیم ریشه هر علمی را در آیه و روایات پیدا کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در سی‌ویکمین جشنواره خوارزمی با بیان اینکه پول‌های زیادی خرج شد و حرف‌های زیادی برای اسلامی کردن علوم زده شد، خاطرنشان کرد: جبر، ریاضی و الگوریتم همان جبر و ریاضی و الگوریتم ما است، فرقی در این زمینه ندارد.

وی همچنین گفت: بعضی ‌ها فکر می‌کنند که باید علوم را دسته‌بندی کرده و با عنوان علومی که ارتباط با دین دارند یا ضد دین هستند، آنها را تقسیم‌بندی کنند. بعضی هم علم را به سنتی و جدید تقسیم می‌کردند و علم جدید را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند هرچه داریم از حوزه داریم و به دانشگاه نیاز نداریم. البته این تفکرات امروز در جامعه ما طرفدار ندارد.

رییس جمهور ادامه داد: عده‌ای می‌خواستند ثابت کنند که همه علوم ریشه در اسلام دارد و هر علمی که پیدا می‌شد، یک آیه و روایت پیدا می‌کردند و می‌گفتند که ریشه آن در دین است که این حرف درست نیست. خود پیامبر مسلمانان را تشویق می‌کرد که به نقاط مختلف دنیا بروند و علم بیاموزند.

اهم سخنان رییس جمهوری را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

*اسلام آموخت که باید علم را از هر جایی بیاموزید. علم و دانش و هنر علم مرزی را نمی‌شناسد. آنها دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟

*بعضی‌ها می‌گفتند پزشکی که متکی بر داروی شیمیایی باشد را ما قبول نداریم و ما پزشکی سنتی را قبول داریم. امروز این تفکرات در جامعه ما جایی ندارد. حکمت دانش و علم گشمده مومن است و هرجا باشد آن را پیدا می‌کند و می‌آورد.

*یک سری تقسیم‌بندی‌هایی در زمینه علم اسلامی وجود دارد، با این تقسیم‌بندی‌ها دین عظمت پیدا نمی‌کند و اگر اتفاق هم نیفتد پائین نمی‌آید دین مسئولیت بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری دارد.

*بین آن‌هایی که با تفکر اسلامی و دینی دنبال علم هستند و کسانی که با تفکر مادی برای قدرت بیشتر، استعمار و استثمار به دنبال علم هستند، یک تفاوت وجود دارد. چگونه علم به ابزار سلطه‌جویی تبدیل شد؟ صنعت به دنبال مواد اولیه که باعث استثمار شد، در غرب به وجود آمد.

*البته هر که داناتر است، تواناتر است. علم توانمندی می‌آورد، بینش می‌آورد علم دین خاص به انسان می‌دهد. این که از علم برای سلطه‌طلبی و استعمار دیگران و استثمار دیگران استفاده کنیم کار اسلامی نیست.

*علم اسلامی به این معنا است که علوم باید در خدمت انسان باشد. علم باید مشکلات بشر را رفع کند، علم با هدف خدمت، شناخت اخلاق، شناخت جهان و طبیعت، روابط صحیح در میان انسان‌ها و با هدف کمک به بشریت وکاهش رنج و درد بیمار است. علم بر مبنای خدمت است.

*همه ما این را می‌دانیم که علم بشر بسیار بسیار محدود است و این ارتباطی به امروز ندارد. بلکه سال‌های سال همچنان محدود خواهد ماند و قرآن می‌فرماید ما نمونه‌ای کوچک از علم را در اختیار شما قرار دادیم. اگر این لغت درست باشد، در قرآن آمده که فرشته‌ها می‌گویند چرا انسان را آفریدی که این‌چنین فساد می‌کند؟ خداوند از اینجا شروع می‌کند که خود تبدیل به معلم می‌شود، انسان تبدیل به دانش‌آموز می‌شود و می‌گوید همه امتیاز بشر قدرت فراگیری و قدرت بیان و نقل آن است.

*قرآن هم اساس عظمت انسان را علم و دانش دانسته و برتری انسان را یادگیری می‌داند. انسان موجودی است که یاد می‌گیرد و فرشته موجودی است که علم ذاتی دارد. بنابراین ما اساساً به‌دنبال علم و دانش هستیم.

*برخی از تقسیم‌بندی‌هایی که پس از انقلاب در جامعه رخ داده، چندان دقیق نیست. قطعاً علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم فلان خودرو اسلامی است و آن یکی نیست. این‌که شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمی‌شود. اما این‌که چگونه از این خودرو به نحو احسن استفاده کنیم، می‌تواند در این تقسیم‌بندی موثر بوده و تاثیر بگذارد. این نحوه استفاده نشان‌دهنده فردی است که دارای آرمان‌های بلند است.

*می‌توانیم سازنده یک تمدن بزرگ باشیم، خدایی ناکرده می‌توانیم هم نباشیم. چطور برخی کشورهای آسیایی امروز حتی در برخی رقابت‌ها با غرب وارد شدند. همه می‌گویند پایان این قرن از آن آسیا است.

*خداوند این توانمندی را در اختیار ما قرار داده است. ما ایرانی‌ها هم تمدن‌ساز بودیم و هم تمدن‌هایی را پرورش دادیم، مثل تمدن اسلامی. ما هم در منطقه خودمان پیشتاز بودیم و اولین کشوری بودیم که دموکراسی را در منطقه ایجاد کردیم. در حدود ۱۱۰ تا ۱۱۱ سال پیش زمانی که در منطقه خبری از مردم‌سالاری نبود، دموکراسی را به وجود آوردیم.

*در طول این ۴۰ سال پس از انقلاب هم گام‌های مثبتی برداشتیم. اکنون ما حدود ۴ میلیون دانشجو داریم. ۱۲ میلیون انسان دانش‌آموخته دانشگاهی داریم. دانشگاه و دانشجویان ما نه‌تنها در مسائل علمی، بلکه در مسائل سیاسی و سرنوشت‌ساز همواره تاثیرگذار بودند.

*دانشگاه از همان اوایل نهضت انقلاب اسلامی، در سال‌های مختلف از سال ۴۲ تا سال‌های ۵۶ و ۵۷ نقشی تاثیرگذار به همراه داشت و همواره شاهد نقش موثر دانشگاه‌ها در مسیر این نهضت بودیم و بعد از آن نیز در انتخابات‌ها همواره شاهد بودیم، دانشگاه‌ها چگونه تاثیرگذار بودند و هر بار که به میدان آمدند چگونه جامعه را با خود همراه کردند.

*ما در بحث سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانو، دانش هسته‌ای و آی سی تی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. این کشور هم اراده و هم انگیزه لازم را دارد و دولت باید محیط مساعد را فراهم آورد و دانش ما برای پیشرفت نیاز به آ‌زادی‌های پژوهشی دارد.

*دانشگاه‌ها و اساتید ما باید در پژوهش‌ها آزاد باشند، در علوم و حتی علوم سیاسی و جامعه‌شناسی آنچه می‌فهمند را باید بتوانند عالمانه و آزادانه بیان کنند.

*ما نباید نتیجه تحقیق را از قبل برای پژوهشگران مشخص کنیم، پژوهشگران و اساتید ما باید بتوانند آزادانه به تحقیق بپردازند و به نتیجه خودشان برسند. خداوند به ما ایرانی‌ها استعداد و انگیزه داده و ما باید محیط را فراهم آوریم و همه دست به دست هم دهیم تا یک محیط مساعد در دانشگاه‌ها به وجود آید و اگر چنین شد پیشرفت ما می‌تواند به سرعت صورت گیرد.

*هیچ کشوری با انزوا به جایی نخواهد رسید، اگر ما روابط علمی‌مان را با دنیا محدود کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید لذا در دنیای علم این صحبت‌ها جایی ندارد. ما در علم و دانش و در رشته‌های تخصصی باید با دنیا در ارتباط باشیم.

*مشکوک بودن به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران نادرست است. اینان به آینده، دین، کشور و ملت‌شان علاقمند هستند لذا باید سخت‌گیری‌های بی‌جا را کنار بگذاریم و اگر روابط خوب با دنیا داشته باشیم و بتوانیم پروژه‌های مشترک را با دنیا پیش ببریم سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

*مسائلی از جمله آلودگی هوا، ریزگردها و کمبود آب در اولویت اقدامات دولت قرار دارد که با همراهی دانشگاهیان و پژوهشگران می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. ما در روزهایی مدارس و کارمان را به دلیل وجود آلودگی تعطیل می‌کنیم و به دلیل صنعت ناقص، هوای تنفسی‌مان کم شده است. دنیا با خودروهای سوخت فسیلی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را از بین ببرد و ما نیز این مشکلات را داریم که در حل آن اقداماتی را انجام داده‌ایم.

*ما اساسا در خشکسالی قرار داریم که باید در جهت رفع این مشکلات به کمک دانشگاهیان و پژوهشگران اقدامات لازم را انجام دهیم.

*ما تا به حال می‌گفتیم، دانشگاه‌های ما باید پژوهش‌محور باشد. دانشگاه نقال نیست که علمی که ۱۰ سال پیش در غرب بوده و ۵ سال پیش ترجمه شده را استاد، امروز به دانشجو منتقل کند تا عملاً دانشجو در جریان علم ۲۰ تا ۳۰ سال قبل قرار گیرد. ما برای نقالی نیامدیم. ما برای خلاقیت آمدیم. علم باید ما را به حرف نو، سخن نو، علم نو و ایده نو داشته باشد.

*دانشگاه‌های ما باید کارآفرین باشند. البته باید پژوهش‌محور هم باشند اما مشکل اصلی ما پدیده بیکاری است و در نتیجه باید به دانشگاه کارآفرین امتیاز بدهیم. اگر موضوع را به بنده به‌عنوان مسئول اجرایی کشور واگذار کنند، به آن دانشگاهی امتیاز می‌دهم که دانشجویانش بعد از چند سال بیکار نباشند. اگر دانشجویان آن دانشگاه بعد از ۴ سال بیکار بودند، یعنی دانشگاه، نحوه جذب و نحوه مدیریت‌مان ایراد دارد.

*سازمان برنامه و بودجه باید به اندازه کارآفرینی به دانشگاه‌ها بودجه بدهد. دانشگاهی که دانشجویانش در سال سوم جذب بازار کار می‌شوند، در اولویت قرار دارند.

*استخدام دولتی، حدی بسیار محدود دارد. هم‌اکنون دستگاه اجرایی ما به اندازه کافی چابک نیست. بنابر این معیار دانشگاه ما، باید کارآفرینی و معیار پژوهش ما، صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار باشد.

* اگر پژوهش‌های ما توانست بازار به دست بیاورد، این می‌شود پژوهش مناسب. پژوهش ما باید به تجاری شدن و صنعتی شدن و درنهایت تصرف بازار منتهی شود و معیار دانشگاه‌های ما باید کارآفرینی باشد. این کار تجدیدنظر در برنامه‌ریزی، تجدیدنظر در کنکور و نحوه جذب می‌خواهد. باید ببینیم کجا و در چه نقطه‌ای از کشور باید چه رشته‌ای بیاموزیم. اگر کشتی‌سازی را به کویر ببریم، یعنی مشکل داریم. دانشگاه غرب کشور، یک جور است و دانشگاه شمال و شرق و جنوب کشور یک جور.

*مطمئن هستم آینده بهتری در انتظار علم، فناوری و تولید علم برای جوانان با استعداد ما قرار دارد. همه باید در این زمینه تلاش و کوشش کنیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    امام خمينيره: اگر دانشگاههاي ما اصلاح شود، جامعه ما اصلاح مي شود. استاد چه ميزان موثر است؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      178 2
      صرفا با شعار دادن هم مشکلات مردم حل نمی شود. یه سر بزن به مدیرانت در سازمانها و دانشگاه ها ببین چه باند بازی و فساد و رابطه بازی راه انداختند.ما به اعتدال و حل مشکلات مردم رای دادیم نه گفتار درمانی و شعار دادن.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
      1 0
      پراید انصافا داشبورد هوشمندی داره بطوریکه اگه باز باشه و تو سراشیبی حرکت کنید خودبخود بسته میشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    151 5
    آقای رییس جمهور عزیز همین موضوع را سابقا برخی از متفکران و اندیشمندان بیان کردند که متاسفانه به خاطر گفتن همین حرفها از این مملکت فراری دادند ..... جالب اینکه همین موضوع را چند روز قبل آقای داوری که از طرف نظام فیلسوف شناخته میشود هم مطرح کردند و اسلامی کردن علوم را کلا از اساس رد کردند ... حرفهای آنها را شما مدیران گوش میکردید الان وضع و اوضاع بهتری داشتیم ...
  • بوئين زهرا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    78 1
    با حمایت مافیایی از این حوزه نیز ، تکنولوژی روز دنیا در راستای احترام و حمایت از جان و مال و روان انسانها و مردم جاری نخواهد شد
  • سید GB ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    روحانی استعفا استعفا استعفا
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      127 8
      با گذاشتن عبا و عمامه هم هر کسی مجتهد نمیشه!
  • مهراد IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    83 4
    آقای روحانی من به شما رای دادم و در حال حاضر هنوز پشیمان نیستم اما مردد هستم . شما مگر افزایش تعرفه خودرو را برای حمایت از تولید داخل افزایش ندادی تا کی مردم باید به بهانه این حمایت از تولید داخل ماشین های بی کیفیت دو امپراتور فرغون ساز که مزین به قران در داشبورد هستند اما هیچ تناسبی با نام اسلام که از کلمه سلامتی است رو تحمل کنند کمی فکر و عمل لازمه همین
    • با نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
      31 9
      اسلام از کلمه سلامتی نیست از تسلیم هست عزیزم
    • مهراد IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      3 1
      سلام برادر از نکته سنجی شما سپاس اما جهت استحضار شما و سایر دوستانی که به نظر جنابعالی مثبت دادن عرض کنم واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" و به معنای صحت ،عافیت و دوری از هرگونه عیب ،نقص و فساد است و در باب افعال به معنای انقیاد ،اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض است پس منظور بنده بخش اول تعریف و منظور شما بخش دوم تعریف واژه اسلام است که هر دو در جای خود درست است.لطفا سوادمون رو پشت ویترین نگذاریم و به اصل ماجرا توجه کنیم .از خبر انلاین هم متشکرم که این نظر رو هم درج کرد.
  • سید مرتضی RU ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    58 4
    اینها رو به خودت شب تو خونه بگو ....به ما بگو چه کار کردی تا حالا جز بیان کارهایی که باید بکنی و نمیکنی
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    53 0
    متاسفانه فارغ التحصیلان بعضی دانشگاه های نورچشمی زودتر جذب بازار کار می شوند. همان دانشگاه هایی که برای نظام کادر سازی می کنند. پس رتبه بندی شما در مورد دانشگاه ها اشتباه است. تا وقتی دست از مهندسی نظام در جهت منافع عده ای خاص نکشیم در بر همین پاشنه خواهد چرخید.
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    در کمال تاسف از اسلام عزیز فقط به ظواهر بسنده کردیم و اصل و مغز داستان رو به هیچ وجه درک نکرده ایم
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 1
    تنبل ترین دولت
  • حمید IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 3
    چه خبر از پژو 2008
    • مهراد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      0 0
      واقعا سوال به جایی بود خط تولید این ماشین بی سرو صدا تعطیل شد کلا 8 دستگاه تولید شد و خدا می دونه پول این ملت چجوری داره به باد فنا میره/
  • بی نام EU ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    8 3
    بعضی ها که به بقیه میگن افراطی به قدری متعصب به این جریان هستند که اگر خود رئیس جمهور بگوید از رای دادن به خودم پشیمانم، به او هم چند وصله ناجور می چسبانند. چرا که نمی خواهند سرشان را از برف بیرون بیاورند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    21 7
    آقای روحانی تو راست میگی ولی برای اقتصاد چکار کردی؟ اینها همه باد هوا است.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    27 0
    یه مفاتیح هم بزارن کنارش حتمااسلامی میشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    20 3
    حرف درمانی بازم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    با حجاب اجباری و بهشت اجباری هم کشور اسلامی نمی شود............... دست اختلاس گر و مفسد و رانت و فحشا و ظلم و ....کوتاه کنید و اول هم از خودتون شروع کنید ببینید مردم هم راه خودشونو پیدا میکنن ونیاز به اجبار نیست
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 1
    واقعا راست میگن اقای روحانی.الان هرچی کتابه تو دانشگاه ها بخصوص درباره علوم انسانی و مدیریت همش از کشورهای دیگه اومده و ما فقط ترجمه کردیم اینا رو.
  • بی نام CA ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    0 0
    آقای روحانی لطفا برای اين ملّت يک کار بکنيد و آن پيشنهاد رفراندم برای لغو نظارت استصوابی و دادن قدرت واقعی به رييس جمهور است. حتی مطرح کنيد که اين قانون بعد از شما اجرايی شود که نگويند دنبال افزايش قدرت خودش است.