افزایش نگران کننده بیماران اعصاب و روان در فارس

«خبرجنوب» نوشت: افزایش بیماران روانی مزمن در سنین مختلف و از جمله افراد زیر 15 سال نگران کننده است. این مسئله ناخودآگاه تقویت مراکز حمایتی را می طلبد.

سن بيماري رواني براي ارائه خدمات بهزيستي 15 تا 64 سال تعيين شده و با وجود گسترش فعاليت هاي بهزيستي، شيب روبه رشد ابتلا به مشكلات اعصاب و روان، تعداد افراد در انتظار ورود به مراكز توانبخشي شبانه را افزايش داده و اين ميزان در فارس به بيشتر از 400 نفر رسيده است.
براساس پيمايش ملي سلامت روان وزارت بهداشت، 6/23 درصد افراد 15 تا 64 سال كشور دچار يك يا چند اختلال رواني هستند. در گزارش ديگري هم داريم كه 54 درصد افراد جامعه در كشور به نحوي مشكل رواني دارند، بنابراين بايد گفت كه هركدام از ما در طول زندگي دچار بيماري جسمي، ذهني و موارد ديگر خواهيم شد و نبايد از اين آمارها بترسيم، چرا كه هيچ تفاوتي بين بيماري رواني و جسمي نيست و هركدام از اين بيماري ها درمان خاص خود را دارد.
طبق برخي آمار كشوري، پيش بيني مي شود 750 تا 800 هزار نفر بيماري رواني مزمن داشته باشند و طبق اظهارات مسئولان كشوري و استان فارس، بهزيستي اصلا راغب نيست بيماران رواني مزمن به صورت طولاني مدت در سازمان بهزيستي نگهداري شوند. در حال حاضر 548 بيمار رواني بهزيستي استان در مراكز شبانه روزي به سر مي برند و اگرچه سياست بهزيستي، بهره مندي بيشتر اين بيماران از خدمات مراكز روزانه است اما حتي خانواده ها هم از اين امر استقبال نمي كنند و در فارس عده كمي به اين مراكز مراجعه كرده و اوقات بعدازظهر و شب را در خانه به سر مي برند. اين روند به حدي نگران كننده است كه بازگرداندن درصدي از بيماران رواني مزمن به جامعه بسيار سخت مي شود، بنابراين علاوه بر فرهنگ سازي در اين خصوص، خانواده ها نيز بايد همكاري كنند.
معاون امور توانبخشي بهزيستي فارس در اين خصوص به «خبرجنوب» مي گويد: بيماران رواني مزمني كه معلوليت و يا ناتواني آنها به تائيد كميسيون پزشكي استان رسيده باشد از بهزيستي خدمات مي گيرند.
حميد گودرزي مي افزايد: اگر بيماري اين افراد پس از شروع به تدريج پيشرفت كرده و حداقل 2 سال ادامه يابد و حتي در مواردي عود كند، به طوري كه منجر به افت عملكرد و يا ايجاد ناتواني و معلوليت آنها شود، طبق دستورالعمل بهزيستي، جزو بيماران رواني مزمن قرار مي گيرند.
وي يادآور مي شود: در حال حاضر 6 هزار و 800 بيمار دچار اختلالات رواني در بهزيستي فارس پرونده دارند كه 918 نفر از مراكز شبانه روزي و توانبخشي روزانه و درمان در منزل بهزيستي خدمت مي گيرند.
گودرزي گفت: 548 بيمار رواني بهزيستي استان تحت پوشش 8 مركز توانبخشي و درماني شبانه روزي هستند، 320 نفر نيز از امكانات 5 مركز ارائه خدمات توانبخشي در منزل استفاده مي كنند.
اين مسئول بهزيستي فارس يادآور مي شود: در همين خصوص يك مركز آموزشي توانبخشي روزانه نيز در استان داريم كه 50 بيمار اعصاب و روان را تحت پوشش قرار داده است. در اين مركز از ساعت 8 صبح تا 13 خدمات توانبخشي در ابعاد مختلف پزشكي، رواني، اجتماعي، آموزشي و حرفه اي به بيماران و خانواده هاي آنها ارائه مي شود و بيماران پس از آن به منزل مي روند.
گودرزي مي گويد: مهارت هاي زندگي، آموزش به خانواده ها در قالب جلسات مستمر و اطلاع رساني در زمينه بيماري هاي رواني، بررسي روند درمان بهبوديافتگان و پيگيري وضعيت آنها از جمله خدمات مراكز روزانه است.
** خدمات توانبخشي حرفه اي براي اشتغال بيماران رواني
وي مي افزايد: خدمات توانبخشي حرفه اي نيز به منظور اشتغال و به‌كارگيري افراد دچار اختلالات رواني انجام مي شود به گونه اي كه بيمار بتواند از طريق آن ضمن كسب درآمد و تامين معاش، به منزلت شخصي و اجتماعي نيز دست يابد.
معاون امور توانبخشي بهزيستي فارس همچنين از راه اندازي يك مركز روزانه توانبخشي و آموزشي بيماران رواني امسال در آباده خبر مي دهد كه مي تواند نقش موثري در بهبود بيماران همزمان با حضور در خانواده ها ايفا كند.
گودرزي مي گويد: مراكز شبانه روزي براي بيماران دچار مشكلات شديد اعصاب و روان و مزمن فعال است زيرا امكان نگهداري اين بيماران به خصوص هنگام عود مشكل در خانواده ها وجود ندارد. در اين مراكز مراقبت هاي پزشكي، پرستاري، بهداشتي، كاردرماني، خدمات مشاوره و روانشناسي و دارودرماني نيز انجام مي گيرد.
كارشناس مراكز شبانه روزي توانبخشي و مراقبتي بهزيستي فارس هم مي گويد: تعداد بيماران اعصاب و روان در حال افزايش است و در حال حاضر بيش از 400 نفر از آنها براي ورود به مراكز شبانه روزي بهزيستي فارس در نوبت هستند و با توجه به ظرفيت محدود و اهميت حضور آنها در خانواده ها، سياست ما، سوق دادن بيماران به سمت مراكز روزانه استان است.
پريسا محمدي مي افزايد: طبق تصميم كميته توانبخشي بهزيستي استان، مدت زمان نگهداري بيماران رواني در مراكز توانبخشي فارس تغيير مي كند و با توجه به اهميت پيگيري افراد دچار اختلالات رواني، خانواده هاي آنها پس از ترخيص در صورت لزوم دارودرماني را بايد به طور جدي براي مبتلايان ادامه دهند.
كارشناس مراكز آموزشي توانبخشي روزانه بهزيستي فارس هم يادآور مي شود: از سال 94 به بعد درخواست تاسيس مراكز روزانه بيماران رواني به بهزيستي كشور بالا بوده،‌ اما مشكل ما در حال حاضر تامين اعتبارات است و به همين دليل افراد متقاضي بدون يارانه اندك هستند چرا كه امكان ادامه فعاليت آنها بدون حمايت هاي بهزيستي بسيار سخت است.
شميم معلاوي مي گويد: اگرچه از طريق مددكاران بهزيستي در مورد مراكز روزانه اطلاع رساني شده، اما خانواده هاي بيماران هم از آن چندان استقبال نمي كنند و ترجيح مي دهند نگهداري بيماران رواني را به مراكز شبانه ما بسپارند كه هزينه زيادي را به بهزيستي تحميل مي كند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =